bijzondere viool van Ray Jacobs

Discussie in 'Viool' gestart door kwint, 11 jan 2009.

  1. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Vooral voor de bouwers onder jullie mischien wel aardig om te kijken, een bijzonder instrument , niet de ,,shape,, van een viool maar wel de klank , dus eigenlijk het tegenover gestelde van een v.s.o
    zie onderstaand linkje

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Daar komt mooi geluid uit!:O Grappige vorm heeft het.
     
  3. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    De fiddle heeft inderdaad een mooie klank. Vooral de "vergroeiing" in het achterblad vond ik bijzonder om te zien.

    Toen ik het hondje binnen zag komen, dacht ik: "Ha, nou zullen we wat te horen krijgen." Maar hij was doorwinterd.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Geluid viel me eigenlijk tegen, klonk erg droog en schel. Het is wel bekent dat de huidige viool vorm eigenlijk niet zo heel goed is, wetenschappelijk gezien is het voor trillingen beter om een andere vorm te nemen.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Een paar weken geleden werd eenzelfde soort instrument aangeboden op Ebay, onder het mom van "een soort barokviool"! De aanbieder was niet op de hoogte van wat het nu voor instrument was en gaf daarbij een erg snorkende beschrijving, over de schoonheid van het hout, de doorzichtigheid van de prachtige en unieke lak en het unieke snijwerk van de kop, een eendenkop!
     
  6. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Het leuke aan dit ontwerp is natuurlijk dat de traditionele vorm van de viool niet belangerijk is voor de klank!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Tsjonge, wat komt die man moeilijk uit z'n woorden zeg!

    Maar dat terzijde: viool spelen is naar mijn mening iets anders dan wat ik hier hoorde. De klank was moeilijk te beoordelen mede door het feit dat de man slecht speelde er er weinig klank uit haalde. Hij speelde nogal veel op de twee laagste snaren.
    Ik denk dat dit instrument het beste voor een 'fiddelaar' geschikt is, niet voor 'normaal' vioolspel.
    Verder viel me de bijzondere stokvoering op, die een veel lagere snaardruk tot gevolg heeft.

    Frits
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Naar mijn idee kun je een instrument pas beoordelen als je het in handen hebt gehad, onder de kin geschoven en bespeeld.
    Zelf denk ik dat we er aan moeten wennen dat een viool er ook anders uit kan zien en toch zal kunnen klinken, nadeel is dat er maar heel weinig strijkinstrumenten zijn die afwijkend zijn en ook nog eens veel bespeeld.

    Het filmpje is moeilijk te beoordelen, het muziek genre is ook niet mijn keus maar toch sta ik open voor die experimentele strijkinstrumenten, best wel interessant.

    Remi
     
  9. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Misschien ook handig rekening mee te houden dat de viool nieuw van bouw is en daarom nog scheller klinkt? Ik denk namelijk dat er best mooi geluid uit kan komen als er vaak en langer op gespeeld is.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik denk dat wat Kwint hier probeert op te voeren, een vioolklank is zonder dat er per definitie een viool(vorm) aan te pas hoeft te komen.
    Wanneer je je ogen dicht zou doen en puur af gaat op het geluid, dan denk je dat je te doen hebt met een 'normale' viool. Dat laatste is nou net niet het geval. Dat gedachten concept is best wel een aardig idee, tenminste zo lang je de klank niet langs elektronische weg tot stand laat komen.

    Frits
     
  11. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Welke vorm(en) is/zijn dat dan?
     

Deel Deze Pagina