Bladmuziek met een iPad lezen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcel Prins, 10 jul 2018.

  1. Marcel Prins

    Marcel Prins

    Lid geworden:
    11 feb 2014
    Berichten:
    2
    Ik heb voor het eerst de iPad gebruikt om de vioolpartijen te lezen. Ik kreeg er wat vragen over. Even op een rijtje voor wie nieuwsgierig is:

    Dit heb ik gekocht:
    • iPad Pro 12 9 (2017 256 gig). Het scherm is bijna net zo groot als een A4.
    • Airturn BT-105. Een Bluetooth voetpedaal om de muziek met je voet om te slaan (twee pedalen één voor vooruit en één voor achteruit) Types:
      • Airturn PEDpro die heb ik teruggestuurd. Deze werkt niet bij mij met blote voeten. Wel met schoenen, maar die heb ik vaak niet aan. Hij is wel super strak. En een mooie app waarbij je kunt updaten.
      • Mijn zoon gebruikt de iRig Blue Turn. Deze is veel goedkoper en werkt net zo goed.
    • Apple pencil. Dat is een digitale pen die je koppelt via Bluetooth. Makkelijk om muziek aantekeningen te maken. Je kunt ook zonder de pen de app gebruiken. Maar de pen is wel echt HEEL fijn.
    [​IMG]
    Zekeringskoord iPencil: Mijn vrouw heeft een stukje elastiek dichtgenaaid met een touwtje er tussen. Nu kan ik de pen zekeren aan de muziekstander. Valt de pen niet meteen op de grond.

    ForScore
    Dat is de app die je nodig hebt om muziek te lezen. (Had eerst DeepDish Gigbook moet je niet kopen zonde van je geld).

    Waarom Apple? Dit is natuurlijk heel persoonlijk. Maar, zij leveren het langst updates om het toestel up to date te houden. ForScore is voor de iPad Pro gemaakt en werkt met een pen/styles. Een iPad is te repareren. Microsoft Surface niet.

    Voorbereiding bladmuziek scannen:
    • Heel veel partijen zijn al digitaal. Maar ik heb heel veel eigen muziek gescand en toegevoegd aan mijn eigen Google drive.
    • Maar ForScore werkt ook met:
      • “iCloud Bestanden” van Apple
      • Dropbox
      • OneDrive
      • Enz.
    • Vanaf deze centrale locatie laad je de muziek partijen op de iPad. Dit kan via Wifi of via Itunes.
    • Je kunt de bladmuziek ook scannen met de iPad en ForScore. Maar de ForScore app maakt foto’s van de bladmuziek. Ik wil PDF scans hebben. Deze zijn beter leesbaar. Beter gaat het met bijvoorbeeld de app TinyScanner. Deze maakt een pdf voor je.
    ForScore heeft een aantal opties (niet uitputtend):
    • Kent bibliotheken om muziek in te delen bij mij:
      • Wachtkamer
      • Jazz project
      • Viool en Piano
      • RemoliNo
      • Skaad met Koor
      • Skaad instrumentaal
      • Enz
    • Je kunt de muziek indexeren op Componist of genre. Bij de muziek kun je ook metatags gebruiken. Alle wereldmuziek heb ik ingedeeld per land. Of verzin een andere indeling.
    • Als de muziek is geladen kun je de muziek terugvinden door het te zoeken via “Alle bibliotheken” of via de specifieke bibliotheek via titel, componist of metatags.
    • Je kunt muziek bewerken hierbij kun je inzomen.
      • Kleurtjes geven.
      • Wissen. Bijvoorbeeld bogen of streken, je schrijft daar dan een wit vlak over.
      • Er zit een digitale liniaal in. Waarmee je rechte strepen kunt trekken.
      • Er zijn allemaal standaard symbolen te selecteren in de toolbox. Opstreek, afstreek, bogen, vingerzettingen enz. Je kunt dit ook zelf schrijven met de pen.
    • Omslaan van de muziek werkt met het pedaal via Bluetooth. ForScore heeft een optie om een halve pagina om te slaan. Dus pagina twee komt eerst in de bovenste helft. Als je nog een keer klikt heb je de hele pagina twee.
    • Je kunt aan de partituur een opname koppelen uit je muziekbibliotheek die op de iPad staat. Deze kun je dan makkelijk afspelen maar ook vertraagd of versneld afspelen. Er zijn meerdere opnames te koppelen aan één partij.
    • Er zit een metronoom en een stemapparaat bij en een opname recorder in.
    • Je kunt setlisten maken voor een optreden en zo de volgorde van je stukken bepalen. Tijdens een optreden hoef je alleen nog maar te klikken met het pedaal.
    • Als de partij in ForScore geladen is kun je hem nog recht zetten en zo groot mogelijk inzomen en dat resultaat vastleggen. Vanaf nu opent de app de pagina op de ingezoomde versie.
    • Backup maak je van de aantekeningen dus de layers en de indeling van de bibliotheek. Dus niet de pdf’s. Deze moet je apart veilig stellen.
    • Je kunt werken met groups. Je kunt makkelijk een score/partij delen met aantekeningen en bijvoorbeeld weer terug plaatsen op de Drive. Als de groepsleider een aantekening maakt krijgen alle leden de bijwerkte versie te zien.
    • Je kunt verschillende iPad’s tijdens de repetitie synchroniseren en één leidend maken. Zie je allemaal tegelijk dezelfde pagina. Maar of dat werkt?
    • Je kunt ForScore overnemen met je pc via de interface. Dan heb je toegang tot je toetsenbord en dat typt veel beter. Dan kun je de bib spic en span maken met de juiste zoekwoorden.

    Voordelen:
    • Altijd je muziek bij je. Ik heb 13 mappen gescand en weggemikt bij het oud papier.
    • Geen lampje nodig boven je partijen in het donker.
    • Lichter en compacter om mee te nemen dan mappen.
    • Omslaan kan met je voet, dit gaat veel sneller. Is motorisch wel even wennen.
    • Op deze iPad zit een night shift stand. Dus ’s avonds geen blauw licht en stuiteren in je bed tot gevolg.
    • Geen koffie vlekken op je muziek.
    • Volgorde klopt, eenmaal vast gelegd altijd.
    • Geen losse blaadjes die overal naar toe vliegen.
    • Iets minder gevoelig voor wind.

    Nadeel
    • Het is een kwetsbaar en duur geval op de stander. En hij mag NIET vallen.
    • De batterijduur. Hij gaat 10 uur mee maar de batterij is niet oneindig.
    • Er is geen synchronisatie terug naar Google Drive of ICloud Bestanden. Dus je moet goed inde gaten houden wat de originelen zijn.
    • Ik heb nog geen speciale stander en daar heb ik eigenlijk ook geen zin in. (zwaar, past niet in mijn fiets).
    • Het is in het begin veel werk en dan kun je niet viool spelen.

    Er komt in september een nieuwe grote iPad uit (verwachting). Dan zal deze iPad wel iets goedkoper
    worden. Dus ik zou nog even wachten. Waarom heb ik het wel gedaan. Ik heb nu altijd alle muziek bij de hand.

    Ik heb een aantal projecten waarbij ik in het donker moet spelen. En ik moet steeds dezelfde partij in verschillende settingen spelen. Hier werk je met layers waarbij je de aantekeningen kunt vastleggen voor bijvoorbeeld instrumentaal en de koor versie. Ik heb in één keer alle mappen gescand en ingedeeld (1200 + score pfff). Je kunt dit natuurlijk ook wat normaler doen en gewoon beginnen met de partijen die je nodig hebt.

    Kun je niet wachten en heb je nu al een gewone iPad. Schaf de app ForScore aan en ga lekker los. Op
    een gewone iPad is de muziek ook al heel goed te lezen. Ik heb mijn database over gezet naar de iPad Mini en zelfs daar kon ik de partijen lezen. Heb je geen iPad en wil je los op je iPhone. Er is een ForScore mini. Kan je lekker fiedelen vanaf je telefoon. Hij herkent zelf de notenbalken.
     
  2. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Bedankt voor deze uitgebreide nuttige informatie.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank je wel voor je informatie over wat er mogelijk is als je van de papieren bladmuziek af wilt. Ik heb daar ook even aan gedacht.

    Toch wel doodeng, zo'n prachtige dure Ipad pro op je speciale lessenaar vastgeschroefd! Zoiets moet inderdaad niet vallen.

    Het heeft zeker wel voordelen op het gebied van gemak blad omslaan, altijd je muziek bij je en belichting in wat donkere ruimtes, maar ik heb mij toch maar weer verzoend met mijn papieren bladmuziek, het potlood aan het magneetje aan de lessenaar en de knijper met de led-lichtjes om bij te schijnen indien noodzakelijk.
    En het rolkoffertje om veel bladmuziek te vervoeren. Voor het spelen in twee groepen heb ik echter alleen maar één bundeltje nodig en daar kan ik mij onmogelijk aan vertillen.

    Het is toch best een hele investering en ook nog flink uitzoekwerk om alles goed in de Ipad te krijgen (als ik het zo lees wat jij allemaal hebt uitgezocht).

    @Marcel Prins speel jij professioneel, of is dit ook gewoon leuk uit hobby?
     
  4. Marcel Prins

    Marcel Prins

    Lid geworden:
    11 feb 2014
    Berichten:
    2
    Hallo Marcelita,

    Sinds het boek van Marie Kondo de opruim goeroe heb ik heel veel in huis opgeruimd. De bladmuziek heb ik wel goed georganiseerd maar nam planken van mijn boekenkast in beslag. Ik vind het ook eng om geen blad muziek te hebben, maar het gevoel alles bij me te hebben heeft me over de streep getrokken. En de planken zijn nu leeg! Yes!

    Ik maak heel veel muziek maar voornamelijk semi professioneel. Kom luisteren komend weekend in Rijs in de Theatertuin in Friesland. We hebben een prachtige voorstelling "Skaad oer it Waad". Het wordt een voorstelling midden in de natuur met koor, orkest, overvliegende reigers, en zingende merels ;-)

    Dit is nog een filmpje voor Zwarte Haan:


    Voor de muziek stander heb ik een hoes gekocht en daar klittenband aan bevestigd. Dit zit ook op de stander. Of het gaat werken weet ik nog niet. En ik ga nog aan de gang met elastiek.

    Ik heb heel lang tegen de aanschaf aan gehikt maar als het mis gaat is een map weer snel gevuld. Alle muziek is immers gescand. De iPad is echt een stuk gereedschap wat je moet leren gebruiken en ik ben nog niet klaar en uitgeleerd en het is idd veel werk. Maar met alle muzikale activiteiten die ik doe, verwacht ik veel flexibeler te zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Klinkt heerlijk spannend, dat filmpje voor Zwarte Haan! Wat kun je toch veel met strijkers en een accordeon!
    Ik wens je alvast veel plezier met het concert komend weekend!

    Bij mij zijn de planken niet leeg en daar heb ik geen last van.:) Ze kunnen wellicht iets leger, maar daar ben ik nog niet aan toe. Ik kan mij wel voorstellen dat iemand dat anders beleefd en hoe goed het dan voelt als die planken leeg zijn.
    Als je eenmaal nog bekender, handiger, etc. bent met de mogelijkheden van de iPad en de speciale programma's, kan ik mij wel voorstellen dat je dan helemaal niet zo gauw genegen bent om de boel weer te gaan printen en mappen te vullen. De voordelen van je nieuwe 'organizer' worden dan alleen nog maar groter.

    Bovendien: langzamerhand kunnen batterijen beter worden, er zal vast heus wel een stander worden ontwikkeld die wel aan je eisen voldoet (maar die heb je dan waarschijnlijk niet eens meer nodig omdat je zelf iets handigs hebt bedacht en gemaakt) en de synchronisatie naarGoogle Drive of ICloud Bestanden zal toch echt een keer wel mogelijk zijn (snap niet waarom dat nu al niet mogelijk is).
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nog een nadeel: Er zijn mensen die heel moe worden van Bluetooth. Zelf zou ik dit dus nooit gaan gebruiken en ik ben blij dat niemand naast me in het orkest dit heeft...
     

Deel Deze Pagina