Bladmuziek printen

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 25 feb 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Jeej, nieuwe printer dus hoef niet steeds naar de bib voor nieuwe stukjes.
    Op welk papier printen en kopieren jullie je bladmuziek?

    Ik vind zelf wit niet zo lekker lezen dus denk aan bruinig papier. Welke dikte is dan prettig?
    Ik kan uiteraard van alles gaan uitproberen maar misschien heeft iemand van jullie dat al gedaan :D
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hangt er van af of je het tweezijdig wilt printen. In dat geval zit je minimaal aan 80 grams papier om doorschijnen te voorkomen. Weet je zeker dat je geen wit wilt? Want de noten zijn altijd zwart en voor het contrast en dus de leesbaarheid, is wit natuurlijk het beste.
    Ik heb nooit bladmuziek uitgeprint op papier anders dan wit.
     
  3. Niels

    Niels

    Lid geworden:
    25 feb 2016
    Berichten:
    3
    Wat tegenwoordig nog veel handiger is, is interactieve, digitale bladmuziek. Ik zag zoiets op Facebook, Gustaf heet het en dan heb je nooit meer papier nodig. :) https://www.facebook.com/gogustaf/
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ook voor mij is wit geen bezwaar. Eenzijdig bedrukt op 70 grams gaat prima. Eenzijdig, zodat ik de vellen naast elkaar kan vastzetten met beetje tape om geen blz. te hoeven omslaan.

    Bij de HEMA kun je ook 80 grams A-4 krijgen. 250 vel gekleurd papier. Veel kleuren zijn daar Lichtbruin, gebroken wit, lichtgeel en lichtblauw zijn in die set goed bruikbaar voor notenbedrukking.

    Ik gebruik de donkere kleuren uit die set ook voor de kaftjes van de gelegenheidsbundeltjes die ik weleens maak. Bijvoorbeeld een jaargang bladmuziek van Ravelijn. Op donkere voorkaft kan nog heel goed leesbaar staan over welke muziek het gaat, de A-4 bladmuziek gaat in die multo showhoesjes en ook de voorkaft met nog een dikker A-viertje voor de stevigheid en dan gaat er door twee gaten van het stapeltje een handig touwtje of lint, stevig strikje en klaar-is-kees; alles mooi gebundeld. En bij het spelen eruit kun je dus nog kiezen de muziek uit het glimmende hoesje te halen. Bij muziek dat uit 3 of vier velletjes bestaat en die ik dan met tape aan elkaar vast heb gemaakt, moet het wel uit het hoesje. In de wereldmuziek heb je echter nogal wat herhalingen, dus komt het zeer weinig voor dat je meer dan 3 velletjes aanelkaar moet plakken.

    Op internet zijn waanzinnig veel muziekstukken zomaar te vinden en te printen! Als je niet uitkijkt, verzuip je in die mogelijkheden.:rolleyes:;)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dan moet je dus wel een goede tablet kopen plus standaard. En een pedaaltje om door te scrollen/digitale bladzijden om te slaan.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    StrijkersForum zou SF niet zijn als zij niet óók die mogelijkheid bood.
    Ik heb daartoe het betreffende onderwerp onder 'Musicologie' (onder 'Muzikale Werken') op de vaste plek bovenaan gezet, zodat een ieder niet hoeft te zoeken. Ik heb onlangs via die route al menigeen kunnen voorzien van (gratis) bladmuziek.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. Niels

    Niels

    Lid geworden:
    25 feb 2016
    Berichten:
    3
    Klopt. Maar het voordeel is wel dat het legaal is en van betrouwbare kwaliteit. En je hebt altijd je bladmuziek bij je.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Begrijp mijn waarschuwing niet verkeerd; natuurlijk is SF ervoor om elkaar ook op het gebied van gratis bladmuziek te wijzen! Daar doe ik zelf hard aan mee! Het is geweldig wat er allemaal kan, alleen voor de muziekuitgeverijen is het wat minder ideaal. Het valt mij echter wel op dat die uitgeverijen nog hoofd boven water weten te houden (kennelijk) en de malaise met name bij de muziekboekhandels is.
    Volgens mij is er dit jaar of volgend jaar zelfs een uitgeverij die dan 200 jaar bestaat. FF nazoeken, was dat niet Bärenreiter?
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, dat is wel heel mooi. Wel handig dat je dan ook al het andere (de hardware, lessenaar en pedaaltje) bij je hebt!
    Maar dan is bladmuziek-vergeten wel verleden tijd!:)

    Oude muziek van bijvoorbeeld imslp.org is ook doorgaans legaal, maar dat heb je met de modernere inderdaad niet.
    Moet je bij Gustaaf dan abonnementsgeld betalden (voor de auteursrechten van de werken)? Want dat zou ik dan wel verwachten bij legaal.
    Bij imslp.org gaan ze nu wel een soort abonneesysteem invoeren waarvoor je dan betaalt. Volgens mij is dat o.m. vanwege auteursrechten, dat ze dat dan netter organiseren. Bij 8notes.com staat ook een deel van de bladmuziek in het betaalde deel. Als het goed is, betreft dat natuurlijk het deel waar nog auteursrechten voor zijn. Zo ook bij musicnotes.com.
     
  10. Niels

    Niels

    Lid geworden:
    25 feb 2016
    Berichten:
    3
    Nee, je koopt de score in de store en vervolgens kun je in de app daarmee aan de slag. Simpel gezegd. https://www.gogustaf.com/
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    O.K., via de app dus. Wel heel mooi die nieuwe techniek inzetten om componisten/rechthebbenden gewoon eerlijk aan hun inkomsten te laten komen!:)
     
  12. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja handig, alleen dan zit je WEEER achter een beeldscherm.....overweeg ik sowieso ook om via tablet te lezen maar heb toch voorkeur voor blad
     
    JanHut vindt dit leuk.
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik vind het prettig om mijn bladmuziek op dikker papier te printen, zeker bladmuziek dat ik dubbelzijdig print.
    Ik gebruik 120gr wit papier.
    Dit papier is zo dik dat ik geen last heb van doorschijning bij dubbelzijdig printen. (wel belangerijk dat je eerst controleert of je printer dit dikke papier aan kan!)
    En dit dikkere papier staat steviger op mijn muziekstandaard,en blijft lager goed
    Het wite zorgt voor een mooi contrast zodat ik de noten goed kan lezen.
    (Je kunt ook wit papier kopen en dan op de pc de contrast instellingen gebruiken of mischien printen in grijs)
    Verder heb ik een hele handige bindmachine voor als ik heel veel muziek heb wat bij elkaar hoort, dan maak ik er een boekje van.
    Verder gebruik ik een 2 gaatjes perforator en verstevigingsringetjes om de gaatjes te verstevigen.
    En dan kan dat in de multomap.
    De verstevigingsringetjes zorgen ervoor dat de gaatjes niet uitscheiren bij intensief gebruik, en ze kosten maar een paar euro.
    Op deze manier eigengemaakte ik boekjes en multo,s met mijn bladmuziek
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Kun je dan je boek ook goed open op de lessenaar zetten zodat het dan niet weer dichtgaat tijdens het spelen?

    Bij dubbelzijdig printen vind ik het altijd hinderlijk dat er dan toch weer bladzijden moeten worden omgeslagen.
    Zo fijn als ik dat kan vermijden!:)
    Een tijd lang had ik ook multomappen op mijn lessenaar, maar daar ben ik toch heel erg van teruggekomen.
    Mijn mappen vielen constant van de lessenaar. Een lichte lessenaar die je kunt opvouwen en overal meenemen, bleek ook niet zo bestand tegen de toch gauw wat zware multomap.
    Daarom ben ik overgestapt op mijn nieuwe, multomapvrije, systeem (zie in #4).
    Hier kan ik het dan met 70 of 80 grams wit papier mee doen voor waar de notenbalken op worden gedrukt.
    Voor notities en tegen het glimmen haal ik de bladmuziek dan wel uit die hoesjes, dat is dan weer iets minder ideaal van het systeem, maar het voordeel van de lichtere bundeltjes op deze manier weegt op tegen het nadeel van de hoesjes. En alle muziek is nu dus heel mooi gesorteerd en snel te vinden, dat is heel fijn!:)

    Dan ga je wel snel door je inkt heen.
    Wat inkt betreft: ik hoop voor @jis77 dat ze een printer heeft waar inkt makkelijk hervulbaar is (bij van die printershops) of dat die inktcatridges intussen ook bij Action liggen. Want als je de literprijs voor inkt doorrekent:eek: dat haalt misschien nog niet eens de duurste wodka, behalve als je gebruik maakt van de portemonnee-vriendelijkere oplossingen.
     
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Laser ;)
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nee, dat was niet Bärenreiter, maar Breitkopf & Härtel en deze uitgeverij is begonnen in 1719. Bij deze uitgeverij heeft Beethoven veel uitgegeven.
    Dus nog 3 jaar en dan is deze, naar hun zeggen de oudste muziekuitgeverij ter wereld, 300 jaar.
    Ze houden nu een onderzoek onder hun klanten naar hun mening over digitale bladmuziek.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2016
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar die heeft toch ook inkt nodig?
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Toner, maar verbruikt minder...en ik ga niet zomaar van alles uitprinten hoor
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Kun je dan je boek ook goed open op de lessenaar zetten zodat het dan niet weer dichtgaat tijdens het spelen?

    Ja hoor dat ik geen probleem, als ik dat wil kan ik de bladzijden 360C draaien.
    En ik kan de bladzijden er ook weer makkelijk uit en in doen.
    Zeer handig, ik gebruik de GBC Clickbind ClickMan systeem.
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En toner verbruikt geen vloeibare inkt, maar een poeder die verwarmt word tijdens het printen.
    Heb je ook geen last van verstopte printkoppen en uitgedroogde inkt, waardoor een toner toch eindeloos lang mee kan gaan mocht je je printer niet gebruiken.
     
    jis77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina