Bladmuziek schrijven - digitaal?

Discussie in 'Musicologie' gestart door TessaDJ, 27 sep 2009.

  1. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Hallo allemaal,

    Ik had een vraagje. Ik heb namelijk een mooie vioolpartij onder een liedje gefrutseld, en zou die graag op bladmuziek willen zetten. Maar nou zoek ik eigenlijk een programma op de pc waarbij ik dat makkelijk kan doen. Weet iemand zoiets dat je kunt downloaden, of evt. kunt kopen? Dus hoe je gemakkelijk een melodie op bladmuziek kunt zetten d.m.v. een digitaal programma.
    Groetjes, Tessa.
     
  2. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Sibelius is zo'n programma. Je kunt het downloaden en voor een korte periode gebruiken. Transponeren is een fluitje van een cent. Ook handig om naar een andere sleutel om te zetten. Printen is vanzelfsprekend mogelijk. Is erg uitgebreid en wel tamelijk prijzig.

    Je zou ook kunnen googlen om alternatieven te vinden.
     
  3. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Je zou ook eens een blik kunnen werpen op Finale Notepad:
    http://www.finalemusic.com/notepad/
    Een programma dat aan de meeste behoeften voldoet, waar het notatie betreft. Het programma is bovendien heel goedkoop: $9,95 en redelijk snel onder de knie te krijgen. Het grote broertje, Finale, en zijn concurrent, Sibelius, zijn veel te groot en te omvangrijk en vooral véél te duur, als het alleen om notatie gaat.
    Succes!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Tessa,

    Ik heb al vele jaren heel veel muziek gecomponeerd en zo nu en dan ook uitgeprint met het programma: Voyetra. Is al wel een jaartje of zes oud maar werd ergens gratis bijgeleverd, ik dacht in combinatie met een geluidskaart of zo. Met een beetje geluk kan ik dat programma terug vinden en je daarvan een kopie per e-mail toesturen. Dan heb je natuurlijk wel dat je er eerst weer vertrouwd mee moet raken, maar dat is met ieder programma het geval. Er zijn ook van die componeerprogramma’s (bijvoorbeeld Cubase) die veel meer kunnen, maar die zijn peperduur en behoorlijk ingewikkeld. Voyetra had ik betrekkelijk snel onder de knie en beantwoordde aan het doel dat ik me had gesteld.
    Ik heb eens op het web gezocht of er geen freeware bestaat van dat reeds verouderde Voyetra-programma. ‘k Heb wel wat gevonden maar dat is niet (meer) gratis.
    Laat maar weten of je interesse hebt, alvorens ik aan het zoeken sla.


    Frits
     
  5. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    De demo van Notepad is gratis en werkt net zo goed. Niet vergeten tijdens het installeren je computertijd 30 jaar vooruit te zetten, kun je m iets langer gebruiken.
     
  6. Christophe Ons

    Christophe Ons Christophe Ons

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    16
    Net zoals het geval is bij Finale Notepad kun je ook van het notatieprogramma Forte een versie dowloaden die gedurende een maand ongelimiteerd werkt. Daarnaast bestaat er van dit programma ook een sharewareversie die je kostenloos voor onbepaalde duur mag gebruiken, zonder dat je daarvoor bepaalde "kalenderkunstgrepen" moet toepassen.

    website:
    http://www.forte-notation.eu/en/

    handleiding van het programma:
    http://www.forte-notation.eu/en/pdf/Forte_10_Minutes.pdf
     
  7. TessaDJ

    TessaDJ Tessa

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    29
    Dat zou echt super zijn! Ik zou het namelijk wel vaker kunnen gebruiken.
    Als je dat zou willen doen zou dat echt super zijn. :D

    Bedankt allemaal voor de vele tips. Ik ga het binnenkort thuis maar even proberen!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik heb het zojuist per e-mail naar je opgestuurd.


    Frits
     
  9. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    huh, zonder dat doet tie 't bij mij ook al jaren! Voor zover ik weet geldt die ook voor onbepaalde tijd.
     
  10. Christophe Ons

    Christophe Ons Christophe Ons

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    16
    Misschien geldt dat voor oudere downloads, maar degene die momenteel wordt aangeboden verliest de mogelijkheid tot opslaan en afdrukken indien je het programma niet registreert na 30 dagen, zie http://www.finalemusic.com/notepad/Demo.aspx
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    o, zou kunnen, ik haalde 'm altijd via www.kbsbv.nl (via online shop en dan bij downloads) en hij is niet verlopen bij mij, dus ik weet niet waar dat dan aan ligt (mijn computertijd staat gewoon op 2009).

    Ik heb wel finale notepad 2008 overigens.
     
  12. EvelynPiano

    EvelynPiano

    Lid geworden:
    3 aug 2010
    Berichten:
    1
    Tessa,

    zou je mischien dat progamma naar mij willen sturen ? (A) :)
    want k zoek nu ook al een hele tijd naar progammas om zelf muziek te schrijven en het uit te printen.
    het zou fijn zijn als je dat kon.
    k hoor het nog
    Groetjes...
     
  13. lindi

    lindi

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    9
    Hoi Evelyn zou je mij ook dat programma willen sturen,als je dat heb ontvangen.\ik hoor wel. groetjes......
     
  14. Fede

    Fede Fede Berckx

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    6
    Hallo, misschien dat nog mensen op zoek zijn naar een handig en gratis programma:
    MuseScore (eerste link in google leidt meteen naar de download link). Zelf ben ik niet bekend met Finale Notepad of Voyetra, dus ik kan niet vergelijken in de mogelijkheden ermee.
    Hier en daar zijn er kleine dingen die wat tijd vroegen voor ik de truc door had om er mee om te gaan (bijvoorbeeld nootjes iets hoger willen en dan er hogere bijzetten, totdat ik door had dat de 'invoerfunctie' uitgezet moest worden voor ik kon beginnen te slepen).
    Ik weet niet wat de bedoelingen er mee zijn, maar misschien toch wel leuk uit te proberen :)
     

Deel Deze Pagina