Bladmuziek Vieuxtemps

Discussie in 'Musicologie' gestart door Sunrise, 26 dec 2009.

  1. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    In het kader van een CD opname project, waarbij de zeven vioolconcerti van Henri Vieuxtemps zullen worden opgenomen, dient één van mijn oud studenten het zesde concerto (in G, opus 47) te spelen.
    Weet iemand waar de bladmuziek hiervan te bekomen is?
    Hartelijk dank.
    Mvg, Johan
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik heb slechts de bladmuziek van 4, 5 en 7. Maar je zou het aan Henri Vieuxtemps kunnen vragen. Hij heeft de bladmuziek gebruikt voor zijn YouTube project van onbekende vioolconcerten.

    Het zesde concert ontbreekt ook op IMSLP en is volgens mij niet te koop. Dus als Henri Vieuxtemps het zou opladen naar deze site, dan heeft de hele vioolspelende wereld er wat aan. Alle (onbekende) vioolconcerten van Vieuxtemps zijn dan weer te spelen. :)
     
  3. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Misschien heb je hier wat aan?
    http://imslpforums.org/viewtopic.php?f=8&t=2810

    En deze link is van de library of congress. Geen idee waar dat zit, maar ze hebben hem wel.. http://lccn.loc.gov/unk84140576
     
  4. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Hartelijk dank Mriekjuh en Alexander, voor de snelle reactie.

    Mvg, Johan
     
  5. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Henri Vieuxtemps (Verviers, 17 februari 1820 - Mustapha, Algerije, 6 juni 1881) was een Belgisch violist en componist.

    alexander: hoe kun je nou iets vragen aan iemand die reeds is overleden?
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Onze Henri Vieuxtemps is de nickname van een forumlid, die zich onder meer inspant voor het bekender maken van onbekende vioolconcerten. :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zo hebben we ook een forumlid die zich Beethoven noemt! ;)
    En ook eentje 'heet': Sibelius!

    Frits
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Om maar te zwijgen over die halve zolen die zich naar een vioolbouwer hebben vernoemd :lol:

    Hopf
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Johannes,

    Henri Vieuxtemps leeft voort als, samen met onder meer de Bériot, Thomson, Prume, Léonard, Ysaÿe, Grumiaux en Volckaert, een Belgisch violist. Ik bestrijd dit dan ook geenszins.
    Maar waar ik een heel klein beetje bevreemd tegenaan kijk is het fenomeen 'Belgische vioolschool'. In aanmerking nemend dat de Bériot (1802), Prume (1816) en Vieuxtemps (1820) dateren van voor het tot stand komen van België als staatkundige eenheid, zou met evenveel reden gesproken kunnen worden van een 'Nederlands-Belgische' vioolschool :p

    Hopf
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Een andere term voor deze vioolschool is de Frans Belgische vioolschool. Aan deze school danken wij de Franco Belgische stokhouding.
    En omdat België pas in 1830 zich onafhankelijk verklaarde, kan je wellicht ook spreken van de Frans Belgisch Nederlandse vioolschool.
    Een echte Nederlandse vioolschool ontstond, toen Oskar Back vanuit Brussel naar Nederland kwam om les te geven. :)
     
  11. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ben benieuwd te vernemen waarin deze stokhouding zich onderscheidt.....

    Wanneer kun je eigenlijk spreken van een "......School"?


    Overigens heeft (de enige echte) Henri Vieuxtemps prachtige muziek voor altviool geschreven, voor wie daar nog geen kennis van heeft genomen. :)
     
  12. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    En ook coor cello!
    Concerto in a klein op. 46
    Concerto in b klein op. 50

    Johan
     
  13. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Johan,

    Hier spreekt een verzamelaar die probeert ieder noot van De Bériot of Vieuxtemps die ooit op de plaat/CD is gezet, te verzamelen. Mocht het genoemde project daadwerkelijk gestalte krijgen, zijn de CD's dan ook in de winkel te verkrijgen of moet daar, bijvoorbeeld, op worden ingetekend?

    Voorts ben ik van mening dat Klara de fraaie uitvoering van het eerste concerto van Vieuxtemps door Clemens Quatacker wel weer eens zou mogen uitzenden :)

    Hopf
     
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik vind 'scholen' een wat onhanteerbaar begrip, want de suggestie wordt gewekt dat er een soort eenheidsproduct wordt afgeleverd. En behoudens Galamian/Delay (want de leerlingen daarvan klinken inderdaad allemaal hetzelfde :/ ) is dat niet het geval.
    Leerlingen van Auer (zowel in Rusland als later in Amerika) lopen zowel qua techniek als toonvorming nog uiteen (behoudens die versnelling aan het einde van de streek). Hetzelfde kan worden gezegd van Sevcik. Of van Flesch. Hubay?

    En niettegenstaande de vaak voortreffelijke Nederlandse opleiders, is mij iets als een Back-school niet geworden. Althans een blijvende, want na Verhey en Bor is er niets meer gekomen. Daarenboven zijn beiden, na hun opleiding bij Oscar Back, naar Rusland, respectievelijk Amerika getogen voor de afronding van hun studie.

    Merkwaardigerwijze is er, na Spohr, geen sprake meer geweest van iets als een 'Duitse school'. Dit ondanks een aantal meer dan voortreffelijke Duitse violisten als (ik beperk me maar) Kulenkampff, Taschner, Röhn (inmiddels al de derde generatie) Gavriloff, Zimmermann en Breuninger.

    Hopf
     
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    En niet te vergeten ook (zij het uit de nood geboren) mallotige. Zoals 'Yankee Doodle' :D

    Hopf
     
  16. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Hopf,

    het project (opname van de 7 vioolconcerti van H. Vieuxtemps) gaat uit van de Muziekkapel Koningin Elisabeth te Argenteuil (België) en zou gestalte krijgen rond juli 2010.

    Ter informatie:
    - Ruggierro Ricci bracht een CD uit met 12 werken van H. Vieuxtemps, uitgegeven bij Dynamic (CDS 112)

    - Yulian Sitkovetsky nam de Suite in D op. 43 van Vieuxtemps op voor het label ARTEK (AR 0027-2)

    Mvg, Johan
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Johan,

    Bedankt voor de tip, maar die opnames staan bij mij gelukkig al op de plank :)
    Een aanrader is voorts Burkhard Godhoff. Bijgestaan door de pianisten (nee, niet samen) Eric Ingwersen en Alfons Kontarsky speelt hij:

    - Rêverie op. 22/3,
    - Regrets op. 40/2,
    - Air varié op. 22/2,
    - Désespoir, zonder opusnummer,
    - Rêve op. 53/5,
    - Romance op. 40/1,
    - Morceau brilliant de salon op. 22/1,
    - Variaties op 'The last rose of summer' (Flotow) op. 33/5,
    - Fantasie op 'Ernani' (Verdi) op. 29,
    - Bohémienne op. 40/3,
    - Rondino op. 32/2,
    - Sérénité op. 45,
    - Gavotte op. 43/4
    - Hilarité op. 8/1,
    - Air Savoyard op. 8/4,
    - Lamento (uit de 36 etudes) op. 48/18.

    En voorts wijs ik nog op de LP-serie 'de Belgische vioolschool' (geen idee of die ooit op CD is heruitgegeven). Die bevat van Vieuxtemps het concerto nr. 3 (van Neste), Ballade en polonaise (Werthen) en het rondino/rêverie (Debot). En 'le petit Savoyard' van Prume. Bij mijn weten het enige werkje van Prume dat ooit op geluidsdrager is opgenomen. Flesch had ook al geen hoge hoed van hem op :p

    Maar er is nog niet bekend op de opnames van het project ook gewoon in de handel worden gebracht?

    Hopf
     
  18. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Hopf,

    ik heb nog geen informatie over hoe en wanneer de opnames in de handel zouden komen. Misschien best om tegen die tijd de website in de gaten te houden. Mocht ik meer nieuws hebben, laat ik het je weten.

    Mvg, Johan
     
  19. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Berichtje voor Hopf, en alle andere geïnteresseerden.

    Zoals beloofd (op 4-1-2010) laat ik hierbij weten dat de CD box met de 7 vioolconcerti van Henri Vieuxtemps heden verschenen is onder het Belgisch label FUGA LIBERA (FUG575).

    Veel luisterplezier!

    Johan
     
  20. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Johan,

    Bedankt voor de informatie. Nu moet ik er nog achter zien te komen hoe ik die set kan bemachtigen. In Voorburg (waar ik woon) noch in Den Haag is nog sprake van een fatsoenlijke CD-winkel. Ik bedoel een zaak die meer biedt dan de nu gebruikelijke ketens. Misschien een goede aanleiding binnenkort maar weer eens een dagje naar Antwerpen te gaan. Zodra deze ijstijd is afgelopen, tenminste :/

    Hopf
     

Deel Deze Pagina