Bladmuziek

Discussie in 'Cello' gestart door Guofan, 26 dec 2015.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi
    Ik ben in september begonnen met mijn 4de jaar cello.
    Momenteel krijg ik steeds losse blaadjes om in te oefenen van mijn lerares en heb ik zelf de Suzuki boeken liggen, maar ik ben nog op het niveau dat ik graag weet wanneer ik welke positie dien te spelen.
    Dit jaar leer ik vnl de 2de+3de positie verder op te bouwen. Eerste en 4de zijn reeds redelijk gekend, alsook de grote grepen.
    Graag had ik tussendoor (vakantie periodes en zo) wat meer oefenmateriaal om deze 4 posities wat in te oefenen.
    In Suzuki 3 staat nog bij welke positie er dient gespeeld te worden, maar in de verdere boekjes al niet meer en ook daar staat al de 5de en duimposities in (waar ik nog niet ben)

    Welke boekjes kunnen jullie mij aanraden met cd bij om de posities tem de 4de in te oefenen? Graag dat het er ook nog bij genoteerd staat welke positie er dient gespeeld te worden.
    Graag muziekstukjes en minder 'oefeningen'.

    Graag ook de site waar men ze kan bestellen...
    Thx
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Alhoewel geen CD erbij, is dit misschien toch wel heel behulpzaam om die posities er verder in te krijgen:

    http://www.bol.com/nl/p/position-pieces-for-cello-bk-2/1001004002581189/?bltg=itm_event=click&pg_nm=pdp&slt_id=prd_reco&slt_nm=product_recommendations&slt_pos=C1&slt_owner=ccs&itm_type=product&itm_lp=0&itm_id=1001004002581189&itm_role=in

    :oops:Help ja, toch wel iets teveel oefenboek dat advies van mij.
    Ik speel zelf uit de boeken van Francis Grant, dat is een combinatie van etudes en mooie speelstukjes. Zónder CD, maar als ik wil, kan ik de tweede cellopartij intikken in een muziekprogramma en dan speel ik duet.

    Hoop voor je dat anderen met de gouden tip komen!:)
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2015
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Jij bent nu in het zelfde jaar met cello spelen als ik, en ik oefen nu ook positie 1 t/m 4.
    Waar ik in begonnen ben is: het 2e boek van Joseph Reinagel duette nr 8-12
    Stukken in 1e t/m 4e positie en zeer leerzaam.
    Duet nr 8 leert bv ook de overgang tussen 16 nootjes en triolen.
    Vind ik heel erg moeilijk maar zeer leerzaam.
    Het boek bouwt op in moeilijkheidsgraad.
    Posities staan aangegeven door middel van vingerzettingen.
    Elk duet is weer onder verdeeld in sub stukjes, dus geen oefeningen maar zeer leerzame duetten.
    Zeker een aanrader.

    Succes ermee!
     
  4. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hey Marloes
    Volg jij les privé of in een muziekschool?
    Ik zit momenteel in een muziekschool in België waar je verplicht bent om muzikale cultuur, instrument en ensemble te volgen...druk dus
    Ieder jaar heb ik ook meerdere 'toetsen' en dien ik in de weekends aanwezig te zijn voor ensembles of examens en zo...
    Dit is al mijn 4de jaar op die manier, dus feitelijk nog minimum 5 te gaan in een muziekschool.
    Meer en meer denk ik om privé les te gaan volgen daar het als volwassene ook allemaal moeilijk te combineren valt. Ik heb op woensdagavond les en instrument en op zaterdagmorgen ensemble. Toetsen instrument gaan ook steeds door in de weekends.
    Als full time werkende vrouw met een huishouden is het op momenten echt té veel. Vandaar mijn vraag of jij privé les volgt?
     
    liuwe vindt dit leuk.
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hey Guofan.
    Ik volg prive lessen maar ik denk dat het in Belgie wel wat anders geregeld is.
    Ik speel puur voor de hobby, niet professioneel.
    Ik heb 1 keer in de 2 weken een prive les van 45-60 minuten en dat bevalt mij prima.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jeetje, knap dat jij dit bolwerkt naast full-time werk met huishouden!'t Is waarschijnlijk wel een heel degelijk studieprogramma, want daar hebben ze bij jullie in België wel 't handje van.
    In Nederland is het ook wel mogelijk om naast cellolessen theorie te volgen en dan muziekschoolexamens te doen (A t/m D) en dan ook in een ensemble van de muziekschool te spelen. Het is bij ons echter voor volwassenen niet verplicht.
    In ons dorp is ook een lespraktijk voor viool en nog andere instrumenten (geen cello) en daar is de mogelijkheid om volgens het Britse systeem geëxamineerd te worden (Associated Board of Royal Schools of Music: ABRSM). Naast het voorspelen van een aantal stukken op je instrument worden solfègevaardigheden en theoretische kennis getest. Er zijn examens op verschillende niveaus: graad 1 – 8. Wanneer het examen met goed gevolg wordt afgelegd, ontvangt de leerling een certificaat dat in vele landen ter wereld wordt erkend ( o.a. Australië, India, Verenigde Staten en Groot Britannië). Indien nodig, kun je gebruik maken van een tolk tijdens het examen.
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Kun je daar ok examen doen met je cello?
    Op hun site vind ik alleen examen voor viool.
    En wat zou het nut kunnen zijn van een examen?
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja hoor, kijk maar: http://nl.abrsm.org/en/our-exams/bowed-strings-exams/cello-exams/

    En het nut?
    - voorbereiden op ooit eens toelating op een conservatoriumopleiding;
    - of kijken of je een muziekvakstudie zou willen (want ook daar veel theorie)
    - als amateur zonder muziekvakstudieplannen: uit interesse, je krijgt dan nog steeds heel veel mee als je je voorbereid op examens, en:
    - wat diploma's ingelijst ophangen kan ook nog extra voldoening geven
    - in ieder geval bij de harmonie- en fanfareverenigingen kom ik een systeem van opleiding en examinering tegen die van leden verwacht wordt in ruil voor lagere lesgelden en lenen van instrument. Er wordt dan een traject uitgezet, waarbij verwacht wordt dat je binnen een aantal jaar je A en B diploma hebt gehaald.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  9. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi
    Ik heb ook absoluut geen ambities om in een ensemble te gaan spelen. Ik wil het enkel voor mezelf aanleren omdat ik het een mooi instrument vind. Of ik nu ooit een diploma of dergelijke krijg ...niet nodig
    Ooit kan ik dan misschien eens samen met mijn man muziek maken (hij op gitaar) :)

    Indien je dan privé les hebt, hoeveel partituren krijg je dan zo mee om de 14 dagen?
    Leer je dan evenveel of meer dan in een muziekschool?
    Mijn eigen 'juf' geeft ook privé les (30€ per uur) en een jaartje muziekschool kost ongeveer 400 euro.
    Zelf zit ik erover te denken om privé te gaan daar het inderdaad allemaal een beetje 'schools' is en het ook moeilijk wordt om dit alles te blijven combineren. Eens om de 14dagen les vind ik ook voldoende. Dan heb je tijd om alles mooi in te oefenen. Nu heb ik wekelijks nieuwe stukken en oefen ik soms nog eens mijn oude (daar ze niet mooi klonken) dus ja...

    Geven jullie lesgevers ook nog eens in les in een academie? Wat is jullie idee over academie versus privé.
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoeveel uren les heb je in een jaar.
    Ik heb eens uitgerekend dat bij mij de muziekschool E60 per uur rekend , uitgaande van lessen van 30 minuten.
    Echt waanzinnig duur.
    Prive lessen zijn voor mij veel goedkoper en de les word dan ook echt aangepast aan waar ik ben, wat ik geleerd heb , en waar ik tegen aan loop.
    Ik vind het echt fijn.
    Soms krijg ik veel mee en soms ga ik ook gewoon verder met waar ik al mee bezig ben en krijg ik geen nieuwe dingen op.
    Ik heb geen iedee hoe dat op de muziekschool gaat, maar ik heb de gedachte dat ik verder kom met prive lessen omdat die zijn afgestemd op wat ik nodig heb.
    Omdanks dat je natuurlijk ook veel leert in een groep door te luisteren naar de opmerkingen van anderen.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb overigens privéles vanuit de muziekschool. Geen groepje dus, maar individueel ik kan er dan weer goed mee verder.
    Is het niet zo dat muziekscholen individueel les geven aan volwassenen als er geen andere leerling is die op hetzelfde niveau zit?

    Degenen die in een groepje les krijgen, krijgen zowel partituren mee voor trio's op hun niveau als etudes en speelstukjes. De docent varieert in didactiek en laat zowel iedereen eens apart wat spelen als samen de partijen doornemen en bij trio's, na het spelen van alle partijen samen, alles ook verdeeld per stem.
    In de samenspeelweek die er elk jaar zo rond eind januari was, deed ik mee aan samenspel cello en speelde ik ook mee bij de beginnersensembles om partijen te ondersteunen en zag hoe mijn leraar het daar aanpakte.

    Omdat eind 2015 de muziekschool dreigde om te vallen en er nipt een oplossing is gevonden, is er geen nieuwe samenspeelweek georganiseerd. Men had wel wat anders aan het hoofd.

    Bij privélessen heb je te maken met de uurtarieven die de beroepsvereniging van strijkdocenten aanbeveelt. Je betaalt dan dus niet voor de overhead. Bij onze muziekschool kreeg je tot voor kort de ensembleles inbegrepen bij het lesgeld voor je instrument. Per dit jaar moet je voor ensembleles wel extra bijbetalen, maar dan heb je wel flink korting (ca. tweederde van de prijs) ten opzichte van degenen die alleen voor ensemble hebben ingeschreven.
    Met het omhooggaan van lesgelden en invoering van bijdragen aan ensemble, voel je je als volwassene toch wel een beetje een muzikale melkkoe, want je komt zo makkelijk aan de 150 euro toeslag.
     
  12. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Bij ons heb je dus het vaste schooljaar (gaat mee met de gewone school) les. Neem dus ongeveer 30 weken...
    Daarin heb je ensemble (1 uur), theorie (1u) en individuele les (ongeveer 20-30 min). Enkel spelen wat je moest leren, opmerkingen, eventueel stuk hernemen de week nadien +1 à 2 blaadjes erbij. Ook wel op het niveau waar je zelf zit.
    De kostprijs voor dit alles is bij ons inderdaad spotgoedkoop! Daarvoor moet je het niet laten.
    Maar anderzijds moet je wel opdrachten doen, examens afleggen, voor jury spelen...om verder te mogen naar het volgende jaar.
    Voor mensen die ambitie hebben om met muziek iets te doen verder in het leven, natuurlijk een plus.

    Op prijsniveau komt het op hetzelfde neer bij ons. Privé les komt op 25-30€ per uur, dus komt eigenlijk overeen met een lesjaar school. 25*15 = 375 (als je om de 14-dagen les zou volgen)

    Een cello dien je dan wel zelf al te hebben, maar in de muziekschool dien je na 3-4 jaar ook best zelf een instrument aan te schaffen zodat er voldoende instrumenten over zijn voor nieuwe studenten.

    Ik twijfel enorm, maar denk om toch over te schakelen naar privéles.
    Ik vermoed dat door privé lessen te volgen je ook meer tijd hebt om zaken te vragen en de leraar ook meer tijd heeft?
    Nu is het de ene na de ander en zit je dan soms thuis je hoofd te breken over de positiewissels die je niet ziet of die je zelf moet zoeken op je nieuwe partituur...
     
    liuwe vindt dit leuk.
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mischien is het goed om ook in je overweging mee te nemen of je al die extra dingen als theorielessen en ensemble wel wilt.
    En eigenlijk vind ik de verhouding een beetje zoek.
    In 20 a 30 min les lijkt mij ook heel erg weinig. Bij een langere prive les kun je altijd om uitleg van de theorie vragen en een ensemble kun je ook zelf nog zoeken.
    Voor mijzelf vind ik het belangerijk dat het accent ligt bij de celloles zelf, de rest is bijzaak.

    En je hoofdbreken over een positiewissel die je zelf niet ziet, heel erg herkenbaar en heel frustrerend.
    Over een jaartje les zie je het waarschijnlijk vanzelf maar nu is dat nog net te vroeg en zonde van de frustratie.
    Cello leren spelen is al moeilijk genoeg en het lijkt er op dat je tijdens je 20 a 30 min les echt tijd te kort hebt.

    Als ik in jou schoenen stond zou ik mij hoofdzakelijk richten op het cellospelen zelf.
    Succes met je overwegingen
     

Deel Deze Pagina