boek met studeertips

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door Solange, 28 mei 2015.

  1. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi,

    Ik zoek al geruime tijd een boek dat een antwoord geeft op ; 'hoe begin ik aan' ...
    bv het instuderen van een sliert zestiende noten, het instuderen van dubbelnoten, hoe vaak herhalen nadat het juist zat, het instuderen van trage passages, enz.
    Kortom een handleiding die ik erbij kan nemen als ik het even niet meer weet. Misschien met ander benaderingen dan die ik leerde, andere trucjes om weer een stapje verder te gaan.
    Ik ben op zoek naar het doelgericht instuderen om zo beter om te gaan met de instudeertijd die ik heb.

    Benieuwd naar jullie reacties!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Voor zover ik mij kan herinneren heb ik me daar nooit mee bezig gehouden. Mijn vioolleraar leerde mij ook niet hoe ik een bepaalde passage moest instuderen. Hij ging er van uit dat ik me daar wel mee redde en dat deed ik ook. Je zoekt een bepaalde manier waarop het zou moeten lukken. Dat gaat eigenlijk vanzelf. Je weet zelf het beste waar het probleem zich voordoet en dan heeft het geen zin om die maten die perfect lopen alsmaar mee te nemen. Tenminste zo heb ik het altijd benaderd.
    Heel anders werd het toen ik in het orkest zat, waar de dirigent ons steeds dat stuk liet spelen waar het een beetje mis ging. Ook na eindeloos vaak herhalen werd het niet meer beter: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel gaat hier gelden. Op een zeker moment wilde de dirigent het nog maar weer eens herhalen. Later in de pauze sprak ik hem aan om te zeggen dat hij er een psychologisch probleem van had gemaakt. "Hoe bedoel je", zo vroeg hij. "Kijk zei ik egen hem, als we dit op een uitvoering spelen zijn er een paar violisten die tien maten voor het bewuste punt al de billen samen knijpen, omdat die 'moeilijke' passage eraan zit te komen. Je hebt het voor de hele groep alleen maar moeilijker gemaakt. Je had het beter kunnen laten zitten, dan waren we er soepeltjes doorheen gewandeld."

    Het heeft hem tot nadenken gedwongen. Dat is naar mijn mening geen juiste aanpak om iets te studeren. Je moet per individu (in dit geval) analyseren waar zich het probleem voor doet. Daarna zorgen voor correctie. Dat doet een ieder op zijn of haar eigen manier. Je kunt mogelijk wel ideeen opdoen, maar of het jou past moet je uittesten.
     
    Solange vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina