boog cello kopen

Discussie in 'Cello' gestart door perenelle, 21 nov 2015.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Hallo!

    Hebben jullie soms nog specifieke tips waar ik op moet letten wanneer ik een strijkstok ga kopen?
    En beter carbon of toch pernambuk (ik weet natuurlijk dat de ene boog de andere niet is...)? want mijn budget is nu ook weer niet gigantisch...
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Er zijn al diverse topics over strijkstokken maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de zoekfunctie ook niet heel ver kom. Wellicht heeft Frits nog een paar nuttige links voor je.

    Hoe dan ook, deskundig ben ik niet maar ik heb het proces nog niet zo lang geleden ook meegemaakt. Probeer een paar op proef te krijgen van een vioolbouwer of stokkenbouwer, zowel hout als carbon. Het is geen eenvoudige klus en je moet echt de tijd hebben, om stokken uit te proberen. Mijn ervaring is dat het verschil in klank niet megagroot is (als je nog niet zover bent met je spel, zoals ik :D) maar na wat langer proberen merk je toch echt wel karakterverschillen. Je hebt al een cello? Want de stok moet passen bij de cello.

    Zelf heb ik een poosje terug een stok uitgezocht, nadat ik een jaar eerder een cello heb gekocht. Ik kreeg een zestal mee naar huis om rustig te proberen (met dank aan Bert Boon voor deze fijne service). In eerste instantie vielen er 3 af; die heb ik nog weer omgeruild voor 3 andere. Maar er kwamen 2 bovendrijven die de voorkeur hadden: 1 carbon en 1 houten. Ze voelden allebei heel prettig en de klank was mooi. De carbonstok had veel volume maar ook een iets 'grovere' klank wat dan weer niet zo'n goede combi was met mijn cello want dat is ook best een brutale jongen. Het is dus de pernambuc stok geworden omwille van de romige klank.

    Zelf vond ik het heel moeilijk om niet bevooroordeeld te zijn t.a.v. pernambuc/carbon. Ik heb ook mijn man blind laten luisteren en gelukkig bevestigde hij precies wat ik ook zelf meende te horen. En ik ben er uiteraard ook uitgebreid met mijn docent mee bezig geweest.

    Wat prijs betreft, hoeft binnen een segment de duurste stok niet de beste te zijn. Ik heb bij het halen van de stokken gezegd binnen welk budget ze moesten vallen, maar wilde vooraf niet de prijs van elke stok weten, om me daardoor niet te laten beïnvloeden en objectiever te kiezen. Want ook ik heb de neiging om te denken dat de duurste de beste wel zal zijn. Ik heb dus uiteindelijk niet de duurste stok gekozen, maar wel (voor mij en mijn cello) de mooiste!
     
    perenelle vindt dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi Peternelle,
    Als je bij een vioolbouwer binnen loopt, of bij een stokkenmaker, kun je alles proberen dat in de prijsklasse zit die je wenst. Meestal wordt geadviseerd: je probeer er 3, kiest de mooiste, pakt er weer 2 bij, kiest de mooiste, enz. enz.. Of varianten op deze methode.
    Ook tussen de goedkopere stokken zitten meestal heel aardige.
    Ik zou beginnen bij Pernambuco, maar natuurlijk kan carbon e.d. ook geprobeerd worden.
    Bij een goedkopere stok kan het zijn dat je over 5 jaren iets beters wilt (of eerder?). Meestal kun je de 1e inruilen.
    Ik had eerst een leenstok (muziekschool), toen een gekochte en na 9 jaren spelen kocht ik de stok die me ws levenslang zal vergezellen.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Naast alle goede adviezen zou ik bij het uittesten allerlei technieken uitproberen die je in je etudes bent tegengekomen. Je docent eens laten meekijken hoe je die stok hanteert, dat heeft mij wel geholpen bij het kiezen.
    Vorig jaar ben ik zelf op strijkstokkenjacht geweest en dat is hier ook op het forum besproken. Ik kon het zelf niet terugvinden:(. (misschien te ongeduldig geweest?)
     
    perenelle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina