Bovenblad gebarsten

Discussie in 'Viool' gestart door Ingrid101, 30 apr 2013.

1. Ingrid101

Ingrid101

Lid geworden:
    30 apr 2013
    Na werkelijk de meest miserable omstandigheden te hebben doorstaan (met name richting les en concerten) is nu tot mijn grote schrik het bovenblad van de viool gebarsten. Help!

Al sinds dat ik hem kocht, zo'n vijftien jaar geleden, zaten er twee barsten in, rechts van de kinsteun. Die waren gelijmd.

Het is een instrument dat heel wat heeft meegemaakt, aan de vele deuken en minder mooie plekken te zien. Het geluid was echter dermate 'mij', dat ik 'r gewoon moest hebben.

Nu woon ik in Noorwegen, waar het klimaat nogal verschilt van Nederland. De slechte isolatie van het huis en de bijkomende grote temperatuurwisselingen en verschil in vochtigheid zal ongetwijfeld hiermee te maken hebben:

Toen ik begon te spelen bemerkte ik tot mijn schrik dat deze barsten zich openden. De lijm is losgelaten, respektievelijk het hout is gaan werken. De delen bewegen ten opzichte van elkaar. Het rechterdeel werkt.

What to do? Laten maken, neem ik aan... En bij voorkeur asap... Echter, voordat ik dat bij elkaar heb gespaard, dan zijn we wel even verder.

Kan ik er nog op spelen, in de tussentijd? De grootste damage is done, lijkt me, maar daar kan ik me best goed in vergissen. Een paar maanden zonder vioolspel is echter ook zo wat...

2. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Even naar Salve Håkedal, fiolinmaker! Gezien zijn website klaart hij dit klusje wel.

3. Ingrid101

Ingrid101

Lid geworden:
    30 apr 2013
    Bedankt voor de reactie. Hij woont alleen aan de andere kant van het land. :p Bovendien valt hij in de categorie ''geen optie''.

4. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Wat bedoel je daarmee, "geen optie"?

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Aangezien ze schreef:
    denk ik, dat het een geldkwestie is. Zelf een druppeltje Velpon ertussen wurmen kost weliswaar niets, maar moet ten sterkste worden ontraden.

Frits

6. pleunie

pleunie

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Als ik het goed lees, vraagt Ingrid vooral ook of ze met deze viool nog kan doorspelen totdat ze deze bij een vioolbouwer kan laten maken, of dat door het spelen de schade enorm veel erger wordt.

En daarop weet ik het antwoord niet. Wellicht dat iemand nog een antwoord op die vraag kan geven?

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Goed opgemerkt Pleunie!

Blijven doorspelen met een scheur in het blad waar niets aan wordt gedaan kan:
    - zich uitbreiden en dus de kwaal erger maken
    - het lijmvlak ernstig beschadigen doordat de bewegende helften aan weerszijden van de scheur tegen elkaar aan schuren door meetrillen en het euvel ook hier verergeren.
    - het blad mist een groot stuk samenhang en is daardoor minder sterk om de snaardruk te weerstaan

Hoe meer er op gespeeld wordt en hoe langer er gewacht wordt met reparatie, des te meer schade er wordt aangericht.

Denk wel dat het bovenblad er af moet om de scheur adequaat te lijmen en dat is niet goedkoop, dus ik kan me de terughoudendheid om de zaak te repareren wel indenken, maar hier is het toch wijs er wat aan te laten doen.
    Anders, stoppen met bespelen, de snaren behoorlijk ontspannen en wachten tot het wél mogelijk is.

8. Ingrid101

Ingrid101

Lid geworden:
    30 apr 2013
    Hallo!

Ja, Pleunie, goed opgemerkt :)

Enorm bedankt voor het antwoord! Ik heb er niet meer op gespeeld, maar om de snaren te ontspannen, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Kan iemand me vertellen wat de (geschatte) kosten zouden zijn, wanneer ik de schade laat repareren? Ik kom in augustus naar Nederland. Wellicht dat ik tegen die tijd genoeg heb kunnen sparen.

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik kan natuurlijk niet helemaal inschatten wat de reparatie gaat kosten, maar aangenomen dat het bovenblad er af moet zal het zo'n €250,= bedragen. Het verlijmen is in dit geval niet het laatste wat er moet gebeuren maar ook het retoucheren van de lak kost de nodige tijd, kennis en vaardigheid.
    Wanneer het blad er niet af hoeft zal het uiteraard goedkoper zijn.
    Vraag eerst een prijsopgave voordat besloten wordt tot reparatie.

10. Ingrid101

Ingrid101

Lid geworden:
    30 apr 2013
    Bedankt voor uw antwoord. Dit zal ik zeker doen.

Deel Deze Pagina