Brahms Op. 99: Een mooie vingerzetting?

Discussie in 'Cello' gestart door RolandS, 30 jan 2022.

1. RolandS

RolandS

Lid geworden:
    24 apr 2009
    Waarde cellisten!

Eindelijk is het zover dat ik weer een nieuw stuk van mijn bucketlist kan gaan schrappen: Brahms, Opus 99.

Enkele frases bleken ware uitdagingingen, in het bijzonder maat 17-23 van het eerste deel en maat 51-55 en 85-95 van het derde. De uitdaging ligt hierin: de vingerzetting te vinden waarmee de melodie vloeiend als een samenhangend geheel gespeeld kan worden. Na een boel experimenteren (en oefenen) denk ik dat ik mooie oplossingen gevonden heb.

Ik heb verschillende edities van de bladmuziek vergeleken, en ook uitvoeringen door bekende cellisten (uitgebracht op YouTube), maar in de hier bedoelde frases lijken die allemaal nogal op elkaar. Ze zijn voor mij minder aantrekkelijk. De verschillende edities en uitvoeringen maken allemaal gebruik van flageoletten op de A- en op de D-snaar, wellicht omdat het gemakkelijk lijkt om daarmee snel de juiste toon te treffen. In plaats van de toon te maken door de snaar op de juiste toonhoogte met een vinger af te stoppen. Echter, het karakter van een flageolet is heel anders dan dat van een 'gestopte' toon. Een flageolet valt letterlijk uit de toon van de omringende noten die samen toch de melodie moeten vormen. Een tweede nadeel van de 'traditionele' vingerzettingen, althans in mijn persoonlijke ervaring, is dat ze minder efficient zijn voor de rechterarm. Deze moet grotere bewegingen maken, en daarmee worden die vingerzettingen ook nog eens minder zeker.

Ik denk dat mijn oplossingen mooier zijn en uiteindelijk veel gemakkelijker (al vragen ze wat oefening). En ze zijn echt nieuw. Daarom deel ik ze op dit forum (zie bijlage).

De uitgaven die ik heb vergeleken zijn:
    * First edition, N. Simrock, 1887, Plate 8750, Berlin (Röder, Leipzig), taken from https://imslp.org
    * Hugo Becker, Carl Friedberg, B. Schott's Söhne (Mainz), ca. 1922, Plate 09498 & 09499/09501, taken from https://imslp.org
    * Julius Klengel, Edition Peters (Leipzig), ca.1925, Plate 10418, Reprinted Muzgiz (Moscow), 1932, Plate 13099, taken from https://imslp.org
    * Wolfgang Boettcher, Wiener Urtext Edition, Musikverlag GmbH & Co. K.G. (Vienna), 1973.

Ik hoop dat jullie ze de moeite van het proberen waard vinden. Laat me beslist jullie reacties horen!

Hartelijke groet,

Roland

Bijgevoegde bestanden:

Marcelita vindt dit leuk.
  2. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Wat leuk dat je dit bent gaan uitzoeken en ons daarvan verslag hebt gedaan! Een erg mooie inhoudelijke bijdrage aan dit forum!
    Zodra ik toe kom aan dit stuk, zal ik je er zeker verslag van doen. Dank voor jouw oplossingen, dus voor het delen ervan. Maar het zal nog wel 'even' duren, want dit stuk is op een hoger niveau dan waar ik zit.
    NB Waarschijnlijk heb je ook al eens op youtube gekeken naar wat anderen doen in de fragmenten waar jij oplossingen voor hebt bedacht. Zo kwam ik een uitvoering van Jacqueline du Pré tegen, Miklos Perenyi, Seungeyon Baik,, een masterclass van Pieter Wispelwey met deze sonate en nog een aantal anderen. De fragmenten waar je vingerzettingen op hebt betreft, betreffen delen van de sonate verderop. Prachtige sonate, snap dat die op je bucket list stond, die zou zomaar op de mijne kunnen komen; eerst maar eens héél hard verder oefenen!

Laatst bewerkt: 4 feb 2022
    RolandS vindt dit leuk.
  3. RolandS

RolandS

Lid geworden:
    24 apr 2009
    Ik heb een uitvoering op LP door Perenyi (Hungaroton). Echt een van mijn favorieten!

Succes met jouw 'cello-groei'.

Deel Deze Pagina