Bril

Discussie in 'Overig' gestart door Hopf, 9 okt 2015.

1. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Mijn fysieke, leeftijdgebonden, 'decline and fall' vindt onder meer illustratie in het feit dat ik al enkele jaren een leesbril nodig heb. Dat voldoet prima bij het lezen van boeken en kranten, maar helaas niet bij het gebruik van bladmuziek. Nu ben ik er mij van bewust dat de ' hand-oog coördinatie' op mijn leeftijd niet meer in de buurt komt van die van een zestienjarige. Maar bij het doorspelen van de etudes van Rode en Dont wordt ik geconfronteerd met een zodanige brei aan zestiende noten, dat ik zowat met de punt van mijn neus op de bladmuziek eindig. Kortom, een gewone leesbril voldoet niet. Nu meen ik wel eens te hebben gehoord dat het mogelijk is een bril een andere brandpuntsafstand te gebruiken, zodanig dat dit er toe leidt dat je op een meer normale afstand de bladmuziek kunt lezen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke bril?

Ronald

2. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
  3. marloes s

marloes s |♫♫|♫

Lid geworden:
    16 mei 2014
    Ja ik heb zo,n bril.
    Zie ook de uitwisseling van marcelita hier boven.
    De Bril die ik uiteindelijk heb laten aanmeten heeft inderdaad een brandpuntafstand precies aangespast aan de afstand waarop ik mijn blad muziek heb staan.
    En het is echt een verademing en zeker een aanrader.
    Ik had net als jij last van een brij van nootjes en vond het erg lastig op te zien of een puntje nu op of naast de noot stond en soms zelfs op welk lijntje de noot stond.
    Das nu allemaal verleden tijd :)

Verder merkte ik dat ik echt veel ontspanner speel met bril en daardoor veel minder last heb van mijn schouder.
    De betere opticien kan zo'n bril aanmeten, wel even je muziekstandaard mee nemen en wat bladmuziek die je moeilijk kunt lezen.
    Succes ermee!

4. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    #3 klinkt goed; ook het effect van meer ontspannen spelen.
    Toen ik zo'n bril wilde laten aanmeten werd mij multifocaal aangeraden. Veraf en leesafstand in 1 glas en de afstand tot bladmuziek zit er precies tussenin, wat ogen als vanzelf opzoeken.

Deanone vindt dit leuk.
  5. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    'gewoon' multifocaal heb ik ook al, maar dat is echt niet handig voor bladmuziek. Het gedeelte waarop je dat scherp ziet, is nl heel beperkt; daardoor ga je je hoofd onbewust precies genoeg kantelen om de muziek scherp in beeld te krijgen. En dat is funest voor je nek.
    Omdat ik voor mijn werk veel achter de computer zit, heb ik daarom een multifocale computerbril; hiermee zie ik scherp van leesafstand tot een meter of 3. En deze blijkt perfect te zijn voor mijn bladmuziek. Niet zo verwonderlijk, de afstand tot een computerscherm is vergelijkbaar met de afstand tot bladmuziek en de leeshoek ook!

En omdat ik de bril voor mijn werk nodig heb, wordt hij dankzij de Arbowet ook nog eens door mijn werkgever vergoed. Leuke bijkomstigheid!

Deanone vindt dit leuk.
  6. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Bedankt voor alle adviezen. Dat wordt dus een gang naar de brillenwinkel. Wel oppassen dat mij niet ook nog een gehoorapparaat in de maag wordt gesplitst :D

Ronald

7. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Ronald,

Buiten een gehoorappelraat, een rollator, een kunstgebit, een glazen oog, een heupprothese met steunzool en een korset valt het geloof ik wel mee. Toch?

Marcelita vindt dit leuk.
  8. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Want nog steeds lekker vioolspelen!:cool:

9. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Maar met dat glazen oog hoef je maar voor één oog een duur brillenglas aan te meten, dus dat scheelt weer! Elk nadeel hep z'n voordeel...

10. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Ten einde dit tranendal nog wat extra te accentueren: ik kan nog hooguit drie kwartier per dag (zittend) viool spelen, want daarna begint mijn scheefgroeiende ruggengraat te protesteren. En dan speel ik op mijn tandvlees :eek:

11. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Het kan altijd nog erger Hopf. Wat zou ik blij zijn met die drie kwartier. Mijn scheefgegroeide ruggengraat heeft me zelfs de adem ontnomen.

12. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Dan houd ik maar op met klagen .................... :cool:

Deel Deze Pagina