C-examen muziekstukken

Discussie in 'Viool' gestart door Hadassah, 1 aug 2017.

  1. Hadassah

    Hadassah

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    2
    Ik ga volgend jaar voor drie maanden naar het buitenland en daarna ga ik meteen mijn c-examen op de viool proberen te halen. Nu is mijn vraag welke stukken kun je het beste gaan spelen voor dit examen? Aangezien ik een compleet halfjaar geen viool les meer kan krijgen en dus zelfstandig een aantal stukken moet zoeken.
     
  2. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    Zijn vioolexamens in Nederland gestandaardiseerd? Ik weet dat je in GB de ABRSM-examens hebt (Grade 1 t/m 8) en in NL voor blaasinstrumenten de HaFaBra-examens (die ik in een grijs verleden heb gedaan). Maar voor strijkinstrumenten lijkt elke muziekschool z'n eigen exameneisen te hebben.

    Je kunt je afvragen wat zo'n examen voor nut heeft. Het is iets om naar toe te werken en het dwingt je om aandacht te besteden aan theorie en toonladders. Maar verder kun je niet zoveel met het papiertje; inlijsten en boven je bed hangen, misschien.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  3. Hadassah

    Hadassah

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    2
    TE="hkuitu, post: 49927, member: 3885"]Zijn vioolexamens in Nederland gestandaardiseerd? Ik weet dat je in GB de ABRSM-examens hebt (Grade 1 t/m 8) en in NL voor blaasinstrumenten de HaFaBra-examens (die ik in een grijs verleden heb gedaan). Maar voor strijkinstrumenten lijkt elke muziekschool z'n eigen exameneisen te hebben.

    Je kunt je afvragen wat zo'n examen voor nut heeft. Het is iets om naar toe te werken en het dwingt je om aandacht te besteden aan theorie en toonladders. Maar verder kun je niet zoveel met het papiertje; inlijsten en boven je bed hangen, misschien.[/QUOTE]


    Ja dat snap ik maar dan blijft toch nog de vraag over welke concerten ed ik het beste kan gaan spelen om bijvoorbeeld 2e en 4e positie te onderhouden en in praktijk te gaan brengen.
     
  4. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Dag Hadassah, ambitieus plan om zonder lessen je examens voor te bereiden. Wel leuk, en goed om een doel te hebben om naartoe te werken.
    Als suggestie: Ik heb zelf les via Skype en dat gaat echt heel goed. Ik weet dus niet waar je naartoe gaat, maar zolang je nog internet en een laptop hebt, kun je dus eventueel les krijgen. (ik heb nog een Amerikaanse docent in de aanbieding ;) )

    Dan over je vraag: de abcd examens zijn een bekend systeem in Nederland, de eisen voor viool zijn uitgewerkt door ESTA. En als je even zoekt op internet, zie je ook wel lijstjes met voorbeelden wat je kunt spelen. Voorbeelden:
    http://bit.ly/2vrDPtU
    http://bit.ly/2u2O58m (dit is meteen ook het ESTA leerplan zodat je weet wat de eisen zijn)

    Op deze website kun je vervolgens opzoeken welke muziekstukken van ongeveer vergelijkbare moeilijkheidsgraad zijn:
    http://www.violinmasterclass.com/en/graded-repertoire/violin-and-piano

    Succes!
     

Deel Deze Pagina