Carbon stokken uitproberen

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door BC22, 3 jan 2024.

  1. BC22

    BC22

    Lid geworden:
    26 apr 2019
    Berichten:
    8
    Een vraagje, Ik speel nu 5 jaar viool. Ik heb een carbon stok die ik ooit gekocht had bij mijn vorige beginners 4/4e viool maar die klinkt niet echt heel mooi bij mijn nieuwe 7/8e viool. Maar bij mijn nieuwe viool heb ik een houten stok aangeschaft. Echter vond ik een carbon stok lekkerder in de hand liggen. Nu wil ik graag andere carbon stokken proberen. Ook in meerdere prijsklasses (300-2000 euro) Echter doet de vioolbouwer waar ik nu steeds kom niet aan carbon stokken. Dus ik ben benieuwd of jullie propere vioolbouwers/winkels weten waar je carbon stokken ook echt even kan uitproberen ter plekke (evt een weekje thuis ook uitproberen daarna). Ik woon omgeving Rotterdam. Ik heb een auto en kan naar elke plek in Nederland rijden maar iets dichtbij huis heeft mijn voorkeur!
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Welkom BC22. Het kan zijn dat de twee vioolbouwers die actief zijn op dit forum iets kunnen aanbieden, anders zou je eens kunnen kijken bij Thomann. Zij hebben een 30-dagen retour policy. Op de web website kun je met een filter instellen waar je naar op zoek bent. Je kunt daar natuurlijk ook met de klantenservice contact opnemen, wellicht kunnen ze je adviseren en een paar stokken ter beoordeling sturen. Je zult dan wel vooraf moeten betalen.
    Bijvoorbeeld: https://www.thomann.de/nl/boegen_vo...&rating[]=5&gk=TRSTVZBW&cme=false&filter=true
    Ongetwijfeld hebben ze van alles op voorraad in een winkel, maar die ligt vlakbij Neurenberg, en dat is toch wel een heel eind rijden...
     
  3. BC22

    BC22

    Lid geworden:
    26 apr 2019
    Berichten:
    8
    Degene die ik graag zou willen proberen (Musing, Arcus, JonPaul, Carbondix, e.d.) heeft Thomann niet. En ik wil ze eerst echt kunnen vergelijken ter plekke zonder ze eerst te hoeven kopen. (Ik heb geen geldboompje helaas...)
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Bert Boon (Duinvoet 10, 1759 JT Callantsoog) lijkt Carbondix aan te bieden, maar het staat niet op zijn website, wel op de site van de de strijkinstrumentenshop ook (Prins Mauritsplein 19, 2592NC te Den Haag, https://www.strijkinstrumentenshop.nl/nl/strijkstokken/vioolstrijkstokken/), anders wellicht contact zoeken met de bedrijven zelf en vragen of ze een importeur in Nederland hebben?

    Ik kan me voorstellen dat de reguliere handel voorzichtig is met het op voorraad nemen van een product wat mogelijkerwijs niet verkocht gaat worden, of via het internet tegen prijzen aangeboden wordt waar ze niet tegen kunnen concurreren. Dat laatste is natuurlijk aan de hand met snaren. Gevolg zal zijn dat alleen waar zowel online als vanuit een vaste winkel verkocht wordt, de strijkstokken op voorraad zullen zijn. Het kan echter zijn dat ook deze zaken Carbon strijkstokken alleen verkocht worden via een link op hun website die leidt naar de importeur... succes en hou ons op de hoogte!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Geen juiste informatie Hubertus: ze staan wel degelijk op mijn (Webwinkel) website (link hiernaast) en er zijn mogelijkheden om ze uit te proberen (m.u.v. de eenvoudigstre carbondix stokken) Ik heb alles van CodaBow, een paar Jon Paul en alles van Müsing in principe op voorraad. Strijkinstrumentenshop biedt alleen de onderkant van de markt aan, dus dat is hier geen goed advies.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2024
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Inderdaad Bert, ik had ze niet gezien, had alleen gekeken bij viool strijkstokken. Maar er is een aparte categorie Carbon strijkstokken die ik over het hoofd had gezien. Ik kan de link naar je webwinkel niet vinden in je bericht, voor het gemak plak ik de link maar in mijn bericht:: https://www.bertboonviolins.com/nl/48-strijkstokken-carbon-viool.
    Vanuit Rotterdam een flinke rit, maar gezien je collectie de moeite waard, al was het alleen al om je opruimingaanbieding van de carbondix zilver te proberen... https://www.bertboonviolins.com/nl/carbondix/3659-carbondix-silver-vioolstrijkstok-opruiming.html
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2024
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    BC22 mag met mij contact opnemen, dan heb ik wel een voorstel!
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Kijk eens aan, binnen 24 uur een voorstel. Dat lukt vaak de klantenservice van veel bedrijven niet eens :)
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Had ik gisteren geen kapotte monitor gehad (inmiddels een mooie nieuwe) dan was ik nog wel iets eerder geweest. Ik heb BC22 een PM gestuurd.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    @bert, ik zag dat je ook het merk Arcus voert, ook carbonstokken dus. Ik heb weleens via iemand anders enkele arcusstokken kunnen uitproberen. In het minder dure segment( dus waarde rond de zeshonderd tot duizend euro) viel mij en mijn leraar op dat die stokken niet lekker 'veerden' op de snaren. Dat was destijds en dat is al gauw iets van zeven jaar geleden. Ik heb bij je een carbondix stok gekocht waarmee het lekker spelen is. In vergelijking met nog een andere houten stok uit hetzelfde goedkope segment (tussen de 100 en 150 euro) speelt die carbondix een stuk beter bij mij. Uiteindelijk kunnen ze natuurlijk niet op tegen wat Henk te Hietbrink bouwde (weliswaar in een andere prijsklasse, dus geen eerlijke vergelijking).
     
  11. BC22

    BC22

    Lid geworden:
    26 apr 2019
    Berichten:
    8
    Allereerst bedankt voor alle reacties! Ik had stiekem gehoopt op iets wat dichter bij huis. Maar op internet kwam ik ook weinig verkooppunten tegen waar je ze ook even kan proberen.

    Ik heb ooit een Carbondix Prestige gehad toen mijn eigen Carbon stok (Codabow Diamond SX) opnieuw behaard werd. Die Carbondix Prestige was met mijn huidige viool een betere match maar toen ik die eventueel wilde aanschaffen was hij al verkocht. Ik strijk nu met een houten Morizot. Het is voornamelijk een gevoel die ik wel bij Carbon heb en niet bij hout... Iets zelfverzekerder ofzo. Met hout ben ik ook bang dat ik hem per ongeluk een keer beschadig. Ik kan het ook niet uitleggen. Maar het is wel het gevoel dat ik weer naar Carbon wil kijken.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Ik kan me voorstellen dat je voor voorzichtig bent met een Morizot, dat zal een zeer kostbare strijkstok zijn als het een echte is. Voor de waarde van een echte Morizot kun je een hele mooie viool kopen... Het verbaast me wel dat je die wilt inruilen voor een carbonstok, maar ieder zijn smaak natuurlijk... Maar misschien moet ik mijn oordeel over carbonstokken opschorten.

    Op de website van Bert staat in ieder geval de Carbondix prestige, en de voorganger ervan, de Carbondix zilver is de aanbieding. https://www.bertboonviolins.com/en/73-carbondix het lijkt me de rit zeker waard, maar misschien wil Bert zelfs wel stokken opsturen ter evaluatie? Als het zo moeilijk is om een plaats te vinden waar je ze uit kunt proberen zou dat best een interessante markt kunnen zijn.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik heb slechte ervaring met de Bondix composiet stokken. Die spelen echt niet lekker. Zijn ook niet de aller duurste, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Ik vind de Arcus stokken uit het goedkope segment tegenvallen. Pas bij nr. 7 beginnen ze een echt professionele kwaliteit te krijgen. Ik heb nr 7 en 8 veel aan professionele violisten verkocht. De Müsing stokken (zelfde fabrikant als Arcus) zijn welliswaar anders qua materiaal dan Arcus, maar zijn ook vrij licht en veel goedkoper.
    Bondix is t/m 3/4 grootte geschikt als beginnersstok bij huurinstrumenten. de 4/4 voor viool is al aan de slappe kant.
     

Deel Deze Pagina