Carbonviool deelt hoofdprijs

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 25 mrt 2015.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De carbonviool van Mezzoforte deelt een eerste prijs in een competitie van het Duitse instituut voor muziekinstrumentenbouw in Zwota. De status van deze prijs is mij volstrekt onduidelijk,, maar toch....
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Wat de status van die wedstrijd ook moge zijn, het winnende instrument krijgt wel aandacht tijdens een grote muziekvakbeurs. Omdat ze in Duitsland toch wel van degelijke onderzoekjes houden, zou het best zo kunnen zijn, dat een instrument dat zo glansrijk door hun onderzoekjes heen komt, aantrekkelijk is voor een bepaalde groep violisten.
    Ik vind het instrument er best cool uit zien en als die ook qua klank heel geschikt is...
    [​IMG]

    Iets voor jou om zo'n viool te verkopen, Bert? Tenslotte had/heb jij ook een carbon cello in je collectie.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    De prijs werd uitgereikt door het Ministerie van Economische Zaken en Energie. Het gaat om een prijs die de innovatieve toepassing van het basisidee van een moderne technologie aanmoedigt. Heeft daarom weinig te maken met de beoordeling en vakmanschap van een echt handgebouwd instrument waarvan men dan maar zegt dat het goed aanspreekt en zeer speelbaar is. Ik hecht meer waarde aan een jury die verstand heeft van de kunst van de vioolbouw dan eentje die technologie wil promoten. Ik vind het een nietszeggend en eigenlijk misleidend verhaal.

    Volledigheidshalve dan ook maar de andere winnaar (Andreas Haensel, kopie van Guarneri) er bij, want eerlijk is eerlijk:

    [​IMG]
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Zouden ze dan zo nonchalant omgaan met onderzoek naar klank? Dat is toch niet iets voor Duitsers? Ze weten dan toch dat ze zich helemaal vergalopperen?
    Het is inderdaad geen ambachtelijk gebouwd instrument, maar dat heeft inderdaad te maken met innovatieve toepassingen en de traditionele vioolbouw baseert zich op traditionele technieken. Daar krijg je mooie instrumenten van! Maar als zou blijken dat bij een blinde test het geluid van een traditioneel gebouwd instrument en een carboninstrument niet te onderscheiden is..
    Het instrument krijgt nu dus binnenkort aandacht op een muziekbeurs waar vast wél deskundigen op het gebied van vioolbouw rondlopen. En mogelijk zal het instrument verder beoordeeld gaan worden door hen die op dat gebied recht van spreken hebben. We moeten het nieuws rond 17 april, dus alweer over drie weken, goed in de gaten houden ivm dit topic!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik vraag me dan af of 'houtbouwers' kennis van zaken hebben omtrent de bouw van een carboninstrument.
    Ik weet wel dat je versterkt koolstofvezel niet kunt schaven. :(
    Ik houd eventuele commentaren op andere bronnen in de gaten. Ben benieuwd.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ja hoor, ik heb deze carbonviool gewoon op voorraad: er kan nu een Label aan met de mededeling "Eerste Prijs" Doet het altijd goed :p
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Eerste Keus, Best Getest:D
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Kijk uit met deze denominaties: de consumentenbond schijnt een fors bedrag de vragen voor het gebruik ervan!
    Het maken van een viool van koolstofvezel is trouwens een tamelijk ambachtelijk proces: het is geen machine die in een keer een instrument uit een plaat stanst, maar het inleggen van carbon "matjes" in meerdere lagen in een mal en die drenken in kunsthars. Dit moet apart voor corpus/hals en bovenblad, waarna de delen worden samengevoegd, gepolijst en gelakt. Vervolgens wordt e.e.a. afgebouwd met een toets en sleutels. Tenslotte het optuigen met stapel, kam en snaren. Iets anders dan hout verspanen natuurlijk, maar het geheel klinkt opvallend goed, al vind ik carbon voor een cello tot nu toe nog iets beter uitvallen dan voor een viool.
    Dat zo'n prijs ook helpt bij de marketing van de Mezzoforte producten is natuurlijk evident.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Komt natuurlijk ook bij dat de Mezzoforte producten vele malen goedkoper zijn dan de Luis & Clark koolstofinstrumenten!
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Vele malen goedkoper? De helft of iets meer/minder goedkoper ongeveer (als de Dollar niet te veel stijgt tenminste). De Mezzoforte celli klinken volgens velen trouwens beter dan de L&C, maar dat heb ik nog niet in eigen waarneming kunnen vaststellen.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Mijn hart bloed als ik zo'n carbon misbaksel aanschouw. Alleen al door de aanblik ervan voel ik me verontreinigd.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Jazeker!
    Koolstofviool: Luis & Clark kost US$5885,= en dat komt neer op €5342,=
    Koolstofviool Mezzoforte: €1890,=

    Dat is een factor: 2,83 afgerond drie!!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Gewoon maar niet aanschouwen c.q. kijken dan. ;)
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik neem aan dat de consumentenbond in het geval van mijn grapje hier nog wel verschil weet te maken tussen commercie en humor. Maar ik snap wel dat jij die gevleugelde woorden beter niet kunt gebruiken.

    En carbon kun je niet schaven, maar verder staan mij nog ambachtelijk aandoende filmpjes bij van de productie van carbonstrijkinstrumenten. Maar het échte, klassieke ambachtswerk is natuurlijk het uit hout vervaardigen van strijkinstrumenten.

    Een drone-shaped cello zal niet zo gauw komen, en dat is misschien toch wel een geruststelling;).
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Heerlijke, opbeurende woorden! Hout wordt immers nooit afgezaagd? :)
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb laatst nog een stuk hout afgezaagd. Na afloop was het écht afgezaagd. Betaal jij, Frits, royalties aan de rechthebbende van de Guust-strips (uitgeverij Dupuis vermoed ik?) ;)
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Als ik hierop dus klik, krijg ik een balk met plaatjes van strijkinstrumenten en als ik op zo'n instrument klik (maakt niet uit welke, zie ik een heleboel strijkinstrument-plaatjes EN de avatar van Irene! En die zit nu in de trofeeënkast van google !:rolleyes:
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Tobias: die link klopt volgens mij niet! Niks over de bouw van een koolstof viool.
     
  20. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Vind de viool er wel mooi uitzien. Maar bij akoustisch spelen gaat het toch om de klank. Op YouTube staan best wel wat filmpjes, zoals deze:



    Je hoort het nooit helemaal goed zo via YouTube en je eigen pc, maar ik had nooit verwacht dat er toch nog zo'n geluid uit zou komen. Horen jullie als je niet kijkt welke viool de carbon is?
     

Deel Deze Pagina