cello gekocht met fout

Discussie in 'Aangeboden' gestart door stef, 23 dec 2007.

  1. stef

    stef

    Lid geworden:
    23 dec 2007
    Berichten:
    1
    :( Onlangs heb ik een cello, waarvan de hals gebroken is geweest, bij een vioolbouwer gekocht.
    het is me verteld, maar desondaks heb ik er een forse prijs voor betaald .
    Bij taxatie achteraf, hoorde ik dat een vioolbouwer dat niet had mogen doen.
    Ik wist niet dat bij een eventuele doorverkoop de cello ws. veel minder waard is.
    Is iemand met dit probleem bekend? Zo ja, wat kan ik nog doen?

    h.g. Stef
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het verkopen van een instrument met een (al dan niet gerestaureerd) defect is niet verboden en wanneer het er duidelijk bij wordt gezegd is dat correct; van een vioolbouwer mag je niets minder verwachten. Of het defect in de uiteindelijk betaalde prijs goed tot uitdrukking kwam is een andere kwestie. Je kunt de verkoper er natuurlijk op aanspreken en kijken of je er uit kunt komen.
    Houd ons op de hoogte.
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is inderdaad niet helemaal integer en pech voor jou. Maar bedenk: als jij voor die cello dat bedrag wilde geven ondanks de restauratie, is er misschien ook iemand anders die dat wil doen. Je moet maar net iemand vinden die de barstjes niet zo erg vind en die de klank kan waarderen, zou ik zeggen. :)
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Stef,

    Helaas gebeurt het wel eens dat een instrument schade oploopt, een gebroken hals is niet leuk maar de vioolbouwer weet dit natuurlijk vakkundig te repareren.
    Op welke plek de hals gebroken is en de waarde van het instrument zijn natuurlijk een beetje bepalend of de hals gelijmd wordt of dat er een nieuwe hals wordt ingezet, waarbij sleutelkast en krul vakkundig op aan de nieuwe hals worden gezet.

    Bij heel oude violen zie je dit vaak omdat er wat veranderingen in de bouw en de mensuur hebben plaats gevonden. De hals ging iets achterover ten opzichte van de barokviool.
    Bij deze aanpassing werd dus de sleutelkast aan een nieuwe hals gezet, slechts enkele instrumenten zijn op een andere manier aangepastdoor juist aan de onderkant van de hals een aanpassing te maken zodat hals en krul een geheel bleven.
    Ik ken slechts een Amati viool waarbij dit is gedaan.

    Voor veel, heel veel mensen is de versnijding/aanzetting van een nieuwe hals een richtlijn dat het om een goed instrument gaat.
    Als kleine richtlijn kun je rekenen dat het aanzetten van een nieuwe hals rond de 800 euro gaat kosten (anno 2008). Indien je instrument dit niet waard is zal een dergelijke reparatie achterwegen blijven.
    Mocht er een nieuwe hals ingezet worden dan gebeurt het ook vaak dat het hieltje (het achterblad deel dat aan de hals zit) een kransje van ebbenhout krijgt zodat de hals en het hieltje goed aansluiten.

    Zelf heb ik een instrument waarvan de hals ook gebroken is geweest maar het instrument niet de moeite waard om een nieuwe hals in te laten passen. De breuk van de hals is gelijmd met twee componentenlijm (houdt het nu al 3 jaar) en de toets is er gewoon met huidenlijm weer opgezet. Natuurlijk blijft het een zwakke plek maar sinds de breuk ben ik extra alert dat er niets kan gebeuren.

    Om het een en ander een beetje tw verduidelijken de volgende foto’s.
    De hals van mijn viool met de breuklijn, een voorbeeld van een sleutelkast/krul aan een nieuwe hals en een foto van het hieltje.

    [​IMG]
    Gebroken hals

    [​IMG]
    Sleutelkast aan nieuwe hals

    [​IMG]
    Hieltje met ebben ring

    Voor wat meer informatie kun je ook even kijken op de volgende site:

    http://www.meierott.nl/restauratie2.htm#

    Remi
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Remi,

    misschien een 'stomme' vraag, maar is die foto van de hals met breuklijn vòòr of na de reparatie? Ik vind hem namelijk te goed voor "vòòr" en te slecht voor "na", als je begrijpt wat ik bedoel ;).


    Frits
     

Deel Deze Pagina