Cello hars

Discussie in 'Cello' gestart door Solange, 9 nov 2015.

  1. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Beste strijkers,

    Waar zit em het verschil in samenstelling bij hars voor cello en hars voor viool?
    Want de vioolhars kan toch niet op een cello strijkstok, of omgekeerd?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi Solange,
    Er zijn harsen die voor viool, altviool en cello gebruikt kunnen worden (althans dat pretenderen dan de makers). De meeste harsen/merken maken onderscheid. Hoe 'zwaarder' het instrument, hoe meer kleverig de hars is. Zo zijn er wel cellisten die contrabas hars proberen. Er zijn ook strijkers die 2 soorten hars gebruiken, voor drogere periodes andere hars dan mildere periodes.
    Misschien zijn het nuanceverschillen (hars per instrument), maar wel belangrijk ivm met een goede greep op de snaar. Per instrument heeft de vioolbouwer meestal wel iets dat 'gewoon goed' is en veel gebruikt. Daarnaast speciale, voor degenen met wensen (bijv. warmere klank, minder bijgeluiden, meer kernachtig, enz.).
     
    Solange vindt dit leuk.
  3. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Merci JanHut,
    Klinkt ook heel logisch. Ik vind de ene hars voor viool nl. ook de andere niet. Voor cello begin ik met de eerste les volgende week dus alleen al voor materiaalkeuze bevraag ik me al een beetje.
    Welke kan je mij aanraden voor cello?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb tientallen jaren viool gespeeld met een redelijk harde hars Hidersine heette dat volgens mij:

    upload_2015-11-9_13-14-1.jpeg
    het is nog steeds te krijgen. Tussendoor nog eens Milos geprobeerd, maar die was te plakkerig.
    Nu ik al weer vele jaren een andere hars gebruik, namelijk Gustav Bernardel

    [​IMG]
    kan ik vergelijken.
    De Hidersine (H) is een hardere hars en geeft daardoor meer 'stof' af dan de Bernardel (B). B plakt een ietsje meer en heeft daardoor een directere actie op de snaren. Geeft daardoor ook minder bijgeluiden omdat je er minder energie in hoeft te stoppen: minder stokdruk.

    Nu gaat dit onderwerp weliswaar over Cellohars, maar ik denk dat het werkingsprincipe mbt hars, bij een cello precies hetzelfde is als die voor viool. Misschien moet de 'plakkerigheid' van de hars wel toenemen met de dikte van de snaren.

     
    Solange vindt dit leuk.
  5. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom de Bernardel kan gebruikt worden voor viool, altviool en cello en er toch een aparte cello-hars is van Hidersine. Met de Hidersine ben ik bekend, met de Bernardel niet.
    Laat ik die maar eens proberen!
     
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Hoe zit het met Pirastro? Daar ben ik mee begonnen, omdat het een 'standaard' hars zou zijn. Ik heb natuurlijk nog weinig ervaring dus mijn spel/toonkwaliteit is nog niet erg constant maar ik heb het idee dat ik wel eens wat weinig grip heb. Iets plakkeriger hars proberen? En welke is dan wat plakkeriger dan die ik nu heb, zonder nou meteen in het extreme te gaan?

    Nb ik hars mijn stok eigenlijk elke dag een beetje. Zie het nooit stuiven en zie geen hars op het bovenblad na het spelen. Wel zijn de snaren wit op de plek, waar ik strijk.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Na Pirastro ben ik overgestapt op larica gold lV, ook niet echt plakkerig te noemen, maar toch wel meer grip op snaar. Ik ben benieuwd met zarelonbeharing hoe het dan zal zijn met de grip op de snaar ivm de hars die ik hier heb.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Met Zarelonbeharing zal de hars niet zoveel uitmaken voor het in trilling brengen van de snaren, dat zal best wel gebeuren. Maar de moeilijkheid met Zarelon is, dat het veel gladder is dan paardenhaar! Dus hoe krijg je voldoende hars op Zarelon? Dat is de vraag!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Waarschijnlijk plakkerige hars nodig. Echt plakkerig dus. Ik vermoed dat mijn larica gold lV er niet op gaat werken. Maar ja, ik zal erover rapporteren tzt. Eerst maar eens ontvangen en op mijn stok laten zetten, dus mijn rapportage zal wel even op zich laten wachten.

    De pretentie op de website van de producent https://www.zaretandsonsviolins.com/zarelon-bow-hair is dat zarelon makkelijker hars opneemt. Dat de violist met een "light grade" hars op de zarelon kan doen, tja...

    Op een Amerikaans forum (Maestronet) was ik aan het kijken of daar iets gezegd werd over benodigd hars bij zarelon.
    http://www.maestronet.com/forum/index.php?/topic/330534-zarelon-sythetic-bow-hair/
    Ik kwam alleen iemand tegen die meldde flink veel schuurpapier nodig te hebben om grip te krijgen op de snaar.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2015
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik het goed lees in de reactie #9 van MN, dan moet de Zarelon opgeruwd worden met schuurpapier om er hars aan te krijgen. Nu zijn nagenoeg alle reacties die Zarelon betreffen op dit Amerikaanse forum nogal ironisch, zodat ik denk dat opruwen wel achterwege gelaten kan worden. Ik heb ook een bundeltje in de bestelling, maar die is nog niet binnen. Dus afwachten maar.
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ook is er Kolstein cellohars. 'Voor fijnproevers' vertelde de vioolbouwer en een andere vioolbouwer bevestigde dat. Bevalt mij zeer goed. Grip is goed en globaal omschrijvend zou ik zeggen: is geschikt voor rond, warm, krachtig, zonder bijgeluiden.
     
    Solange vindt dit leuk.
  12. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Dat klinkt goed! Heb hem besteld, ik hou je op de hoogte ...
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2015
  13. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Iemand ervaringen met de vioolhars van Larsen?
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik zou als ik jou viool in handen kreeg, denk ik, de snaren eens echt supergoed schoonmaken met alcohol. Dus net zo lang tot ze helemaal glad zijn en niet meer piepen of ietwat bollig voelen als je er met je vingers/nagels langs gaat (heel kritisch zijn). Iedere dag harsen en weinig grip lijken te hebben, dat is maf volgens mij en dat idee kreeg ik laatst ook bij mijn dochtertje. En daarbij was zelfs nog niks wits op de snaren te zien. Ik heb de snaren toen giga schoon gemaakt met alcohol. Zij harst de stok niet iedere dag en het maffe was dat ze toen ineens bemerkte dat de stok weggleed op de snaren. Ze speelde dus eigenlijk niet met hars op de stok, maar met hars op de snaren!
    Toen de stok geharst (Bernardel), dat ingeborsteld met een tandenborstel, met een doekje weer wat afgeveegd en toen ineens kwam er toch een mooie klank uit dat kleine viooltje! Ook kleine bijgeluidjes waren nu ineens verdwenen en vanmorgen wilde ze nog voordat ze naar school ging nog even haar concertje nog een keertje oefenen....

    12189810_791008814343506_2827604388062358875_n.jpg
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat een schitterende 'lessenaar'!

    Het wordt een beetje lastig als Femke >1.65m is, maar misschien heeft iedereen dan wel een tablet op z'n lessenaar staan en kun je dan met de voet de volgende pagina laten weergeven.

    Ik denk dat het ook wel te zien is met het blote oog en anders onder een vergrootglas. Ik ken het probleem en geef het een goede kans dat het euvel daar zit. Ik kreeg het er altijd af met de nagel in de juiste stand over de snaar schrapen. Nooit een doekje met alcohol gebruikt, maar wellicht werkt dat ook perfect. Hars lost daar prima in op (lak trouwens ook in sommige gevallen!)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hopen dat ze op moeders lijkt, dan haalt ze die lengte nooit en kan ze blijven schuifelen tijdens het violeren :)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Mwah, vast wel! Een lengte van 1.65m is niet echt groot hoor. :)
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Weet ik :( Kan nooit bij de bovenste schappen in de supermarkt... O, terug naar de topic....Ehhh, kan niet zo goed bij de punt van mijn stok om te harsen..... :D
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Misschien overgaan op een 1/2-stokje?
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik dacht meer aan een selfie-stick...
     

Deel Deze Pagina