Cello kist/koffer

Discussie in 'Overig' gestart door ducky, 6 okt 2007.

  1. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen, dus maar hier.

    Ik heb een hoes voor mijn cello die in principe goed beschermt, maar er zijn toch een aantal dingen die ik me af vraag over kisten.

    Er worden heel veel verschillende soorten cellokoffers aangeboden, en ook heel veel verschillende. Als ik ooit met mijn bandje (en mijn cello) vaker zou gaan optreden, wil ik ook wel dat mijn cello goed beschermd is...

    Maar wat zijn goede koffers? Wat is het verschil? En welke zijn geschikt om je cello in het vliegtuig te vervoeren (niet dat mijn bandje al zo goed is, maar met orkest komt er waarschijnlijk weer een buitenlandse tournee aan...)

    Hopelijk dat iemand me hier iets kan uitleggen (als ik er echt een nodig heb, zal ik uiteraard langs mijn vioolbouwer gaan, maar zo dichtbij is dat nog lang niet), ik ben nu vooral gewoon nieuwsgierig.

    Daphne
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik ben geen cellist en heb ook geen cello, maar als (alt)violist ben ik in mijn muziekervaringen nog nooit iemand tegengekomen die zijn/haar viool in een slappe hoes vervoerde. Zou dat niet tekenend genoeg zijn, hoe hier de bescherming een grote rol speelt? Bij een viool zit je natuurlijk ook nog eens met die relatief lange strijkstok en dat zal wel moeilijk gaan in een hoes.

    Ik heb ook wel eens cellospelers gezien die hun instrument met een aantal schouderbanden op de rug vervoerden en dan ook nog op de fiets! Want het gewicht zal het probleem niet zijn, hoewel alles zwaarder schijnt te worden als je het maar lang genoeg draagt.

    Volgens mij moet een koffer niet alleen een goede temperatuurisolatie bieden maar ook schokken en stoten kunnen opvangen. Komt nog bij, dat de kist ook nog zo licht mogelijk moet zijn. Misschien bestaan ze er wel van opgeschuimde PUR? (polyurethaan).
    Bij een groter instrument zal het gewicht van meer belang zijn, dan bij een kleiner instrument zoals een viool.
    Via het web kom je allerlei typen op het spoor tegen, die behoorlijk prijzig zijn. (Er zijn trouwens ook vioolkoffers die €700,= of meer kosten).

    Bert heeft vast wel een aantal redenen waarop men moet letten bij de aanschaf.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Iedereen heeft wel eens gezien hoe er met bagage op een vliegveld wordt omgesprongen; zo gaat het ook met celli in een bagageruim van een vliegtuig. Het is daarom af te raden een cello als bagage af te geven, ook al omdat het in het bagageruim op 10 km hoogte ijzig koud wordt. Speciale maatregelen vooraf treffen zodat de cello in de cabine mee kan of een extra ticket voor de cello kan de enige remedie zijn. Er zijn speciale vliegtuigkoffers die om de normale koffer passen en die zo extra bescherming bieden of enorme kussennachtige hoezen (BAM) die om een koffer passen en die extra schok- en thermische bescherming zouden moeten geven aan de cello in zijn koffer, maar een dubbel verpakte cello die van het laadplatform valt is alsnog naar de filistijnen. Ter plekke een cello of bas lenen is voor veel musici een aangewezen weg, maar dat moet je vooraf ook goed regelen. Voor cellisten die met hun orkest per bus op toernee gaan is een goede koffer ook noodzaak; een cello in een foedraal wordt bij een keer flink remmen door de buschauffeur gekraakt door de andere instrumenten en bagage. Een stevige koffer hoeft niet zo duur te zijn wanneer het gewicht minder belangrijk is. Wie er veel mee moet sjouwen of fietsen is een flinke duit kwijt voor een lichtgewicht. Een superlichtgewicht in de klasse 2,5-2,0 kilo kost 2000-4000 euro, een lichtgewicht van 4-3 kilo 1000-2000 euro en een goede koffer van ca 5 kg 500 euro. Goedkopere koffers zijn er tussen de 100-300 euro, maar die zijn meestal zwaarder dan 6-7 kg en daardoor nauwelijks geschikt voor rug of fietstransport.
    Wie meer advies wil kan mij natuurlijk bellen 050 3135701
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nooit geweten, dat er musici zijn die niet met hun instrument ‘aan de sjouw’ gaan, maar er eentje in bruikleen nemen, wanneer ze eenmaal zijn aangekomen op de plaats van (de verre) bestemming. Je bent dan naturlijk niet gewend aan dat instrument en dat zou wel eens tegen kunnen vallen, tenzij het allemaal topinstrumenten zijn.
    Ik zie een bassist nog niet direkt zijn bas als handbagage inchecken, zodat voor deze groep een leenoptie eigenlijk de enige is. Aan de andere kant doet mij dit verhaal denken aan Wibi Soerjadi, die zijn Bösendorfer overal mee naar toe sleept. Maar ja, die kijkt ook niet op een paar Eurootjes meer of minder. En een stemmer is er dol gelukkig mee, want het levert weer werk op.
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Dank voor de reacties.

    Het is vooral met het oog op een mogelijke tournee naar griekenland. Voor vliegen moet ik dus eigenlijk naar andere opties kijken. Alhoewel ik me van andere jaren kan herrinneren dat de cello's en de bas wel afgegeven werden (maar toen speelde ik nog viool die ik zelf overal heen sleepte). Toen ging alles goed, maar omdat ik nu toch een eigen instrument heb, wil ik zeker wetend dat dat goed gaat.

    Voor vervoer in auto of bus moet ik inderdaad eigenlijk een koffer hebben, maar voor vervoer op de fiets voldoet mijn hoes (naar mijn idee) prima.

    Daphne
     
  6. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Twee jaar geleden is mijn orkest op tournee geweest naar China. Alle instrumenten gingen als handbagage mee, behalve celli, contrabassen, trombones en slagwerk. Het grote slagwerk en de bassen werden ter plekke geleend. De celli en het kleine slagwerk gingen in speciale kisten in het verwarmde deel van het laadruim van het vliegtuig (bij de dieren). Voor de celli hadden we speciale langwerpige kisten geleend van een ander orkest. De normale cellokisten gingen dan weer in die metalen kisten. En dat ging heel goed. Alle celli (twaalf stuks) kwamen heel aan en bijna volledig goed gestemd. Het enige probleem was dat mijn Hiscox-kist niet in de metalen kist paste. Maar gelukkig kon ik bij mijn vioolbouwer een kleinere kist lenen.
    De organisatie was wel een gedoe: ruim van tevoren waren er afspraken gemaakt met de vliegtuigmaatschappij en dan nog gingen dingen niet goed. En het is een heel gedoe met die kisten op bagagekarren en in liften (rolbanden e.d. zijn uitgesloten). Gevolg was dat de cellisten overal als laatste aankwamen en dus wel de slechtste plaatsen hadden in het vliegtuig.
    Het reisgedeelte in China ging per bus. Daar gingen de vliegtuigkisten niet mee, die bleven achter in het hotel in Shanghai. Maar de celli gingen vrijwel altijd in het passagiersgedeelte van de bus, om erge schokken te voorkomen.
    Er zijn overigens ook orkesten die een zeecontainer huren voor al het instrumentarium en die container wordt dan apart vervoerd.

    Een ticket kopen is duur. Kortingen die mensen soms krijgen, krijgen celli niet. En als het vliegtuig te vol geboekt is, worden de celli er als eerste uitgehaald, 'want het zijn geen mensen.' En recht op vergoeding schijn je dan niet te hebben.
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Was ik maar picolo gaan spelen...

    Nee, ik vind het erg interessant om te lezen, en goed om te weten. Nogmaals dank voor de reacties!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Picolo's? Daar zijn er niet zo veel van nodig in een symfonieorkest ;)

    Frits
     
  9. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Zo. Ik heb mijn koffer :D
     

Deel Deze Pagina