Hallo allemaal. Ik zou graag ee cello willen kopen e weten wat een geschikte maat voor mij is. Eerst wat info voor de maat. Ik ben 12 jaar, een meter vijfenzeventig en heb bij violen een vrij grote 4/4. Wat het bedrag betreft heb ik niet heel veel geld omm uit te geven, ik denk 1000 euro. Het hoeft absoluut geen Stadivarius onder ce celli te zijn, maar wat klank betreft vind ik persoonlijk een warme en open klank het mooist. Is er iemand die mij kan helpen?
Een cello met een warme en open klank met een budget van 1000€ ? Dan moet je wel héél veel geluk hebben. Wanneer je cello les hebt of neemt zou ik te rade gaan bij de betreffende docent. Het lijkt mij dat je een 4/4 moet hebben, maar vraag dat ook aan de docent. Eerst een cello huren totdat je de basis op orde hebt en zeker weet of je met cello door wilt gaan is hier het beste advies. Daarna kun je iets beter bepalen wat je wilt en je dan verder oriënteren. Je kunt op het www best een cello voor onder de 1000€ vinden, maar weet dan zeker dat je een niet- speelklaar (en daarom nauwelijks bespeelbaar) stuk speelgoed krijgt van tweederangs materialen en snaren uit de prikkeldraadfabriek! Er is op dit forum een cellodocent actief, genaamd Hubertus, die al zit te popelen om jou verdere raad te geven!
kijk, Bert heeft mensenkennis! Ik heb inderdaad al een boodschap gestuurd aan Veerle met wat tips…. en al wel een paar keer geluk gehad met een tweedehands cello op marktplaats, die met beperkte ingrepen van de vioolbouwer prima geschikt zijn om met cello spelen te beginnen, en die ik verhuur aan leerlingen. Maar als je geen kennis van zaken hebt, koop je veel kans toch een onbruikbare kat in de zak met verborgen gebreken… en wat er nieuw aangeboden wordt onder de € 1000 inderdaad, niet aan beginnen.
Bedankt, die cello is ondertussen niet meer nodig, omdat de oude cello van mijn oma is opgeknapt. Hij was ook niet echt bedoeld voor celloles, maar meer voor zelf spelen. Wat overigens wel merkwaardig is is dat ik laatst op internet zat te kijken en dat ik daar een nieuwe, speelklare cello met stok zag van €385! Dat kan geen goede cello zijn, hij is van het merk Leonard en staat op de website van een muziekwinkel. En nee het is geen sleutelhanger of 1/10 cello. Het is een 4/4 cello met stok en hoes. Als ik ergens een cello voor deze prijs zie zou mijn eerste opmerking zijn dat het er waarschijnlijk eentje van Aliexpres is.
Je kunt in China mogelijk nog wel iets goedkopers vinden, maar onthoud: dit is geen cello, maar een ding wat daar op lijkt en waar klanken uit komen. Meer is het niet. Weg gegooid geld dus. Niet kopen!!
Het speelkaar maken van een cello vooral van een eenvoudige) is een flink aantal uren werk voor een viool/cello bouwer. ( kam snijden , stapel corrigeren of vervangen, toets bijwerken en polijsten, bovenzadel bijwerken of vervangen, stemsleutels bijwerken/gangbaar maken of vervangen etc.) Daarbij komen nog de kosten van snaren (130-300) snarenhouder etc. Dat gaat in China, al dan niet in een strafkamp, voor een paar cent per uur, maar met nul vakmanschap en -kennis en dat levert dan dat cellovormige voorwerp uit de muziekhandel of van AliBabaExpress op. Er zijn overigens ook wel heel behoorlijke Chinese instrumenten en er zijn ook vioolbouwers die ze verkopen of verhuren, maar die vind je echt niet voor nog geen vierhonderd piek. Overigens hebben ze bij de doorsnee muziekhandel meestal geen flauw benul van strijkinstrumenten, een enkele uitzondering daargelaten.