Cello mee op reis!

Discussie in 'Overig' gestart door amaryllida, 10 aug 2011.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Ik vertrek volgende week donderdag op reis en zou graag mijn cello meenemen.
    Omdat ik de laatste maanden zeg maar 'verslaafd' ben aan cello spelen, kan ik geen 20 dagen zonder.

    Mag je een cello zomaar meenemen als extra bagage, of moet je hiervoor bepaalde documenten hebben? En is het waar dat als je je eindpin volledig uit de cello kan halen, dat deze in beslag genomen word?!

    En kan een instrument tegen de extreme temperaturen van het vliegtuig?

    Ik hoop dat het een haalbaar plan is, want als er enig risico aan verbonden is neem ik mijn instrument liever niet mee... het is niet verzekerd ofzo dus wil ook niet dat het kapot aankomt.
     
  2. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Iemand positieve of negatieve ervaring met mijn vraag? :)
    Wat ik wel al gevonden heb is de prijs: 80euro voor een instrument mee te nemen (met max. gewicht 20kg)
     
  3. FlyingFiddler

    FlyingFiddler

    Lid geworden:
    21 mei 2011
    Berichten:
    5
    Antwoorden komen niet zo snel op dit forum en vrees dat veel al liggen te slapen.

    Wat mee is afhankelijk van de maatschappij, ze hebben allemaal hun eigen regels. Ook is het belangrijk om te kijken naar de verzekering van jouw instrument.

    Onderstaand is van EasyJet
    Mijn verzekering zegt dat een cello alleen in de cabine vervoerd mag worden, dat betekent dat je een stoel zult moeten kopen voor je instrument.

    Zelf speel ik viool dat kun je tenminste als handbagage meenemen, maar ik ben ook piloot. De luchtvochtigheid is erg laag in de cabine van een vliegtuig, dus gebruik een dampit of iets dergelijks om uitdroging te voorkomen. Een instrument in laten checken als bagage heeft ook risico's omdat niet bij alle vliegtuigen het bagageruim onderdeel is van de drukcabine of verwarmd is! Grote drukverschillen zullen niet al te best zijn voor je instrument, maar vooral de temperatuurverschillen zijn dramatisch! Dat kan van +20°C naar -70°C gaan tijdens een vlucht!
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    UH hiervoor vreesde ik dus al :(
    Hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Zal eens kijken wat ik ermee ga doen.
    Bij Ryanair kan je tijdens het boeken van de vlucht de optie 'muziekinstrumenten' aanvinken. Zoals ik zei kost het 80euro extra, maar weet niet wat er met je instrument gebeurt.
    Misschien word dit ergens anders geplaatst? Want anders zou het toch gewoon als bagage tellen. (dus waarom een extra optie voor instrumenten ?!)

    Vorig jaar ben ik slechts 10 dagen weg geweest en was echt niet leuk om zo lang geen cello te spelen. Werd ik na een tijdje echt ambetant van :(

    Zal ook mijn leerkracht eens raadplegen, maar die is zelf pas terug uit vakantie de dag voordat ik vertrek :)
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Je denkt niet erg praktisch! Als je weet dat je niet zonder cello kunt en het vervoer van een cello per vliegtuig levert zoveel problemen op, dan zou ik mijn vakantiebestemming daarop afstemmen! Nu blijkt niet helemaal duidelijk uit je brief of je op vakantie gaat of niet ("op reis"), maar als het wel om een vakantie gaat, had ik een andere bestemming gekozen, of een andere manier van reizen. Naar Ameland of Terschelling geeft het in elk geval geen problemen.
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ja, maar ik moet nog altijd mijn ouders volgen (ben maar 19) en zij kiezen de bestemming :).
    Een cello meenemen in een vliegtuig is zeker doenbaar, maar je moet er op voorbereid zijn. En ja we gaan met het vliegtuig op vakantie :)
     
  7. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Op het internationale celloforum komen dit soort vragen vaak voorbij, vooral bij de Amerikanen, die binnen hun eigen land nogal wat afvliegen. Bij sommige mensen gaat het goed: zij mogen ofwel hun cello (gratis) mee het vliegtuig innemen, of ze kopen een extra stoel voor het instrument.
    Anderen kopen een extra stoel, maar mogen dan toch hun cello niet meenemen. Misschien heeft dat wat te maken met de pin, of misschien gewoon met de grootte en veiligheid?
    Hoe het met de pin zit, weet ik niet, maar het lijkt me dat de beveiliging er niet erg blij mee is, het is tenslotte nogal een scherp voorwerp. Je mag ook geen messen of tentharingen als handbagage meenemen, dus een cellopin waarschijnlijk ook niet.
    Ik las laatst een engels BBC artikel, dat beroepscellisten af en toe niet door de douane komen met hun cello.

    Als je de cello niet mee de cabine in mag nemen, kun je hem laten inchecken zodat hij in het bagageruim terecht komt. Dit is geen leuke omgeving voor een cello. Je moet hem dan in een sterke koffer doen, en misschien ook nog een speciale flight case eromheen doen, wat een enorm geval is en nogal onpraktisch. Niet leuk om over het vliegveld te slepen, zeker als je nog meer bagage hebt.
    Bij sommigen gaat het dan zelfs nog mis. In het bagageruim en op weg daarnaar toe loopt je cello een grote kans om beschadigd te worden. Vliegtuigpersoneel gaat waarschijnlijk niet anders om met cello's dan met andere bagage. Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je (dure?) koffer ook de nodige schade oploopt.

    Al met al zou ik het risico niet nemen. Liever 20 dagen zonder cello, dan een kapotte cello en/of een enorme rekening van de vioolbouwer. Als hij echt zwaar beschadigd is, duurt het misschien wel weer langer dan die 20 dagen om hem te laten repareren.

    Kun je op de plek van aankomst trouwens wel spelen? Als je in een hotel of iets dergelijks gaat, weet ik niet of je buren er wel op zitten te wachten? Of misschien vinden je mede-reizigers het wel helemaal niet leuk als je hun steeds verlaat om cello te gaan spelen? Ook als je een hele actieve vakantie gaat ondernemen, komt je cello misschien wel niet zo vaak uit zijn koffer, omdat je toch steeds weg of moe bent, of liever nog even in de zon ligt.

    Ook ik mis muziek maken als ik op vakantie ben, dus ik snap best waarom je je cello mee wilt nemen, maar ik zou me echt goed afvragen of het het wel waard is. Op het internationale celloforum is dat ook vaak de conclusie: tenzij het echt niet anders kan of je een concert moet geven, neem je cello dan niet mee. En als je hem wel mee neemt, ben dan voorbereid op de schade.

    Als je hem thuislaat is het weerzien na 20 dagen alleen maar mooier ;)
     
  8. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Bedankt voor de uitgebreide reactie :) ik begin ook te twijfelen of het waard is om hem mee te nemen (want wil zeker geen schade oplopen of zo) Heb nog een hele oude koffer van mijn leerkracht staan.. die is nog volledig in hout, dus wel zeer stevig. (wel heel zwaar ;) Ik mag hem desnoods overkopen, want hij gebruikt hem niet meer.

    Er op spelen lukt zeker. We hebben met het gezin een villa gehuurd in het zuiden van Spanje, dus geen last met andere bewoners of gasten. En tijd heb ik genoeg, want ik kan ook geen uren aan een zwembad of strand liggen :). Gewoon om eens weg te zijn uit België ^^

    Op de site van Ryanair zelf staat dit... maar ofwel ben ik analfabeet ofwel is hun eerste zin nogal vreemd geformuleerd :)

    "Grote muziekinstrumenten (daaronder begrepen maar niet beperkt tot cello's, harpen, contrabassen en drumstellen) zijn ongeschikt voor vervoer door luchtvaartmaatschappijen met een snelle omlooptijd, zoals Ryanair. Deze items mogen echter, los van uw persoonlijk toegestane hoeveelheid ingecheckte bagage, in het ruim van het vliegtuig worden meegenomen tegen betaling van een toeslag per item/per enkele vlucht tot een maximum van 20 kilo per item."


    Als ik het goed versta mag je bij Ryanair geen cello in het vliegtuig nemen, maar wel in de bagageruimte... Dus hoop ik dat ze er toch zorg voor dragen of een aparte plaats hebben?!
     
  9. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Kun je ter plekke niet een cello huren?
     
  10. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Heb ik ook al aan gedacht :) maar dat is niet hetzelfde hé...
    Dat zou mijn laatste optie zijn als ik mijn eigen instrument niet kon meenemen.
    Heb mijn leerkracht gesproken en hij zegt dat het doenbaar is om je instrument mee te nemen, maar je moet er een extra zit in het vliegtuig voor nemen en niet in de bagageruimte laten steken. Anders is de kans op beschadiging te groot.

    Nu zijn we al 2 dagen aan het proberen om iemand vast te krijgen bij Ryanair om te vragen waar je instrument nu terecht komt voor die extra 80euro.
    Als dit gewoon in de bagageruimte is dan vraag ik me af waarom er een extra optie muziekinstrumenten is, en dat je niet gewoon extra bagage moet boeken. Want een instrument is ook duurder dan extra bagage (max 20kg voor 80euro; terwijl gewone 'extra' bagage maar 25-35euro per 20kg kost).

    Helaas krijgen we niemand vast bij Ryanair. blijven proberen dus :p
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Kwam ik zojuist tegen op de site van Bert Boon: http://bertboonvioolbouw.nl/index.php?page=instrument-vliegtuig

    Misschien dat het nog wat extra informatie oplevert?
     
  12. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    denk dat ik eerst eens moet horen bij Ryanair wat die optie instrumenten meenemen juist inhoud... maar iemand te pakken krijgen bij die maatschappij is niet zo gemakkelijk :p

    bel je vanuit belgië kan je kiezen tussen frans of engels (Geen nederlands?!) Kies voor de optie frans, mag je je vragen in het frans stellen, maar ze antwoorden in het engels...
    LOL!

    Nu ja, zal morgen eens bellen, in het engels :)
     
  13. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Even een update vanuit spanje...

    Ervaring met Ryanair was allesbehalve positief.
    Als je de optie 'muziekinstrument' neemt tijdens je boeking betaal je 80euro extra per 20kg (Voor gewone bagage is het 30euro per 20kg).
    Uiteindelijk belandt je instrument toch in de bagageruimte net zoals de rest.
    Toen we vroegen wat het verschil dan was met gewone bagage en toen zeiden ze dit:
    "De mensen van de bagagedienst zullen er 'MISSCHIEN' iets voorzichtiger mee omspringen." Maar dit wisten ze niet zeker. LOL!!!

    Het kon wel in een andere ruimte (waar het ook vriest) dus dat was ook al geen optie.

    Toen zeiden ze dat we beter vooraf gebeld hadden voor informatie; dat was zowat de druppel die de emmer deed overlopen. We hebben 3 dagen aan een stuk gebeld, soms een half uur aan de telefoon gehangen en nooit heeft iemand opgepakt. :)

    Cello is thuis gebleven; spijtig!
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Heel wijs dat je hem thuis hebt gelaten!
    Want anders had je misschien een kapotte cello gehad!
    Kun je er daar een huren? Dat is beter dan niets toch?!
     
  15. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Huren heb ik ook al aan gedacht, maar een vioolbouwer in spanje vinden is niet zo evident. Als je hier 'strijkinstrumenten' zoekt in google kom je wel bij heel wat winkels, maar dat is voor 99percent gitaren, banjo's etc. Violen vind je af en toe maar cello's amper. Of je Moet echt in de grote steden als Madrid of Barca gaan, maar die steden zijn wel een paar uurtjes rijden :p En reageren op mails.... weet niet wat dit is met vioolbouwers in het buitenland maar heb nog nooit een antwoord gekregen xD.

    Nuja, ik moet zeggen dat het verdomd moeilijk is om zo lang zonder instrument te zitten Maar we zijn al halfweg :D Gisteren had ik het zeer moeilijk. Een paar dagen geleden is mijn zus aangekomen en zij heeft mijn laptop meegebracht. Kan ik ten minste wat opzoeken over cello of muziek beluisteren. Dat helpt al een beetje xD.

    Gisteren 10x dezelfde cello concerto's afgespeeld en nadien in mijn bed nog zo' n 5u lang liggen piekeren over hoe andere cellisten bepaalde stukken spelen en hoe ik mezelf kan verbeteren.

    Klinkt echt vreemd, maar als ik nu een tijdje zonder instrument zit merk ik pas hoe hard ik 'verslaafd' ben aan cello/cellomuziek.
     
  16. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Laatste keer dat ik zonder cello op reis ga hoor; Volgende keer bij een andere maatschappij een extra zetel boeken. Dit mocht zelfs niet bij ryanair. Heb nog gevraagd of ik mocht bij betalen voor een extra zeten (bovenop mijn 80euro) maar zo'n 'grote' instrumenten mogen de passagiersruimte niet in. Buggy's daarentegen die een beetje kleiner zijn dan een cello mogen wel GRATIS mee, maar een cello niet wegens te onveilig. Nu moet je weten dat ryanair een paar jaar geleden voorgesteld heeft om de zetels uit het vliegtuig te halen en de mensen staand te vervoeren zoals op een bus.
    Over veiligheid gesproken.... LOL!
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt hoor!
    Maar ik heb makkelijk praten! Ik had mijn viool mee op vakantie!
    (met de auto naar Frankrijk)
     

Deel Deze Pagina