Ik heb laatst op kamp gegaan men mijn cello en men toets ligt er in 1 stuk af geheel en heb direct de spanning van mijn snaren gedaan hoeveel kan het koste om mijn toets er terug op te zetten en was het verstandig om de spaning van men snare te doen
Bij de vioolbouwer langs om te vragen wat dat kost (soms is er meer aan de hand dan u zelf kunt zien en tarieven verschillen per bouwer en plaats) Wanneer het alleen een losse toets is: enige tientallen euro's? Snaarspanning er af halen was heel verstandig, want een hals zonder toets is kwetsbaar en trekt bovendien gauw krom met gespannen snaren.
dat zou zeker kunnen, als het een nieuw instrument is; mocht het om een wat ouder instrument gaan, kan het gewoon ook een kwestie van uitgedroogde lijm zijn, omdat het instrument te warm en droog wordt bewaard. Als er niets meer aan de hand is zal het een kwestie zijn van de lijmvlakken op de hals en de toets schoonmaken en opnieuw elkaar verlijmen. Als het echter een kwestie is van kromtrekken van de hals zelf waardoor er te veel spanning komt op de toets… Dat is een ander verhaal. Zou je willen laten weten wat voor instrument het is?
Ik vind dit een vreemde bewering. Lijm die uitgedroogd zou zijn laat los door droogte? Wil je er dan vochtige lijm op hebben? Lijm moet juist drogen om de hechting tot stand te brengen. Misschien bedoel je wat anders?
(huiden) Lijm is hygroscopisch en ondergaat talloze cycli van vocht opnemen en weer afgeven. Het duurt lang, maar op den duur is de "rek er uit" en verzwakt de lijm zodanig dat hij niet sterk genoeg meer is waarna het risico op loslaten toeneemt, vooral op plaatsen waar de constructie onder druk of spanning staat, zoals in dit geval de hals/toets verbinding.
De lijmverbinding kan gemakkelijk een honderd jaar zitten. Mits de samenstelling bij aanmaak gedaan is conform de algemeen geldende richtlijnen voor huidenlijm waarbij de maximale temperatuur niet overschreden werd.
Een goede lijmverbinding gaat lang mee. Een verbinding aangebracht met te dunne, niet verse, verontreinigde, te warme of te koude lijm zal veel sneller loslaten. Ik herinner mij een splinternieuwe - overigens prima - cello die bij het uitpakken gelijk een losse toets bleek te hebben. "Vrijdagmiddaglijm" kennelijk.