Cello van Josef Lavicka

Discussie in 'Cello' gestart door Rein van der hout, 30 nov 2011.

  1. Rein van der hout

    Rein van der hout

    Lid geworden:
    28 nov 2011
    Berichten:
    1
    Onlangs heb ik bij een vioolbouwer een cello van Josef lavicka in handen gehad. Ik was redelijk onder de indruk. Voordat ik tot aanschaf overga, zou ik graag iets meer weten over deze bouwer. En wat is een redelijk prijsniveau voor een cello van zijn hand?

    Rein
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ik heb wat speurwerk verricht en heb ontdekt dat deze bouwer werkt in Tsjechië voor de merknaam ‘Akord Kvint’. Daar kwam ik echter ook de bouwer Jan Lorenz tegen die zijn creaties onder dezelfde merknaam Akord Kvint op de markt brengt. Van deze Jan Lorenz heb ik nog niet zo lang geleden een viool in handen gehad en bespeeld. Instrument zag er goed uit, de klank vond ik niet speciaal of er uit springend, de lagere snaren wat aan de vlakke kant. Nu zegt dat allemaal niets over een cello en ook een andere viool van Lorenz kan weer wél beter overeenkomen met mijn klankideaal.
    Ik zal de website even geven, zodat ook is te zien dat een meesterinstrument wél door Lorenz wordt gebouwd maar niet door Lavicka. Of je hier dan de conclusie aan mag verbinden dat Lorenz 'beter' is dan Lavicka staat ter discussie. De website geeft geen prijzen, daarvoor moet men naar een dealer gaan. De dichtstbijzijnde dealer zit dan in Duitsland, Stefan Brönner of Broenner, althans volgens de site van Akord Kvint. Maar een zoekactie op deze namen levert geen enkele score op als vioolbouwer of dealer!

    Ja, en dan wat een cello van Josef Lavicka moet kosten of waard is. Moeilijk te zeggen, hangt mede af van wat de klank is. Een indicatie wat gevraagd wordt voor een cello #25 van Josef Lavicka is US$ 4480,= ( zie : http://www.jimlaabsmusic.com/string-instruments/cellos/akord-kvint-josef-lavicka-no-25-cello/prod_1932.html) dat zou dan zo ongeveer € 3340 zijn. In ieder geval een prijs die hoog genoeg is om eens rustig te overwegen.
    Het ene instrument is de andere niet zodat ieder instrument apart beoordeeld moet worden. Bespelen zou ik zeggen, ook door anderen en dan een beslissing nemen of de vraagprijs acceptabel is of wordt bevonden. Zo niet, dan wachten op een andere mogelijkheid.

    Frits
     
  3. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    1
    Beste Rein, ik bespeel zelf een cello van Josef Lavicka en ik ben er erg tevreden over. Het is een instrument met een grote toon. De prijs die Oosterhof heeft gevonden ligt wel een stuk lager dan de prijs van mijn instrument (zowel wat ik ervoor heb betaald als waarvoor een tweede vioolbouwer het heeft getaxeerd), maar er zal ongetwijfeld verschil zijn in uitvoering en kwaliteit. Als je meer wilt weten, mail me dan even.

    Ben trouwens erg benieuwd wie ze in Nederland verkoopt en wat de vraagprijs is.

    Hartelijke groet,
    Gert-Jan
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De cello's van Josef Lavicka staan ook vermeld op de site van Akord Kvint.

    http://www.akordkvint.com/josef-lavicka/

    Ze zitten in Luby, het oude Schönbach net over de Duitse grens in Tsjechie (bij
    Markneukirchen) Ik zou ze gewoon bellen of mailen.
    In Duitsland hebben ze volgens de website ook een dealer, die moet je ook meer kunnen vertellen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ja, dat is nou precies de herhaling van wat ik in post#2 al weergaf.
    Soms vraag ik me wel eens af, of mensen de voorgeschiedenis wel lezen. Dit heeft toch geen zin zo? :(
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ja dat heb ik gelezen anders had ik dat van akkordkvint niet geweten, ik meende te lezen dat jij het vooral over instrumenten van Jan Lorenz hebt, misschien overbodig van mij om te melden dat er ook een pagina over Josef Lavicka bij zat.
    Sorry voor mijn enthousiasme, inderdaad een volledig overbodig bericht ;)
     

Deel Deze Pagina