cellokoffer aanschaffen?

Discussie in 'Overig' gestart door gevoeligesnaar, 6 apr 2014.

1. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Ik speel nog maar kort cello en heb daarvoor een instrument gehuurd. Ik heb mijn vorige (blaas) instrument verkocht en heb daarmee budget om een cello aan te schaffen. Mijn idee was om het eerst een half jaartje te proberen en me dan te orienteren op een eigen instrument, aangezien dat algemeen aangeraden wordt en ik ook zeker wil weten dat ik het echt leuk vind en gemotiveerd genoeg ben om dagelijks te studeren.
    Wat dat laatste betreft: ik vind het ontzettend leuk en het gaat goed. Dat instrument gaat er dus wel komen. Ik speel nu op een (niet al te grote) 4/4 en die past me volgens mijn docent goed.
    Maar behalve instrument moet er dan ook een koffer komen en nu liep ik onlangs tegen een mooie gebruikte kwaliteitskoffer aan voor een aantrekkelijke prijs.
    Mijn vraag: is het een goed plan om nu al een koffer aan te schaffen, ook al heb ik nog geen instrument? Of kan ik beter wachten tot ik zelf een instrument heb? En waar moet ik op letten?

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Of je een koffer nodig hebt wordt bepaald door het gebruik. Voor een niet al te dure, goed verzekerde cello, die alleen per fiets van huis naar les vervoerd hoeft te worden met een frequentie van eens per week is een goed foedraal zeker te verkiezen boven een koffer. Een koffer is bijna altijd zwaarder dan een foedraal en draagt ook een stuk minder gemakkelijk. Wie veel in OV bus, tram en trein zit met de cello kan een koffer overwegen. Op een toernee van een orkest in een bus, waar de celli onder in de bus in het bagagecompartiment moeten, is een koffer onontbeerlijk, aangezien een cello in een foedraal bij plotseling overstekend wild en een remmanoeuvre van de chaufeur, de cello ook het haasje is.
    Koffers uit aantrekkelijke aanbiedingen zijn vaak aan de zware kant. Professionals en conservatorium studenten kiezen op dit moment vaak voor de Musilia S2 (3,2 kg, de GEWA Original carbon (2,9kg) of de BAM Hightech 3.5 (3,5 kg) Nóg lichter is vaak instabiel in open positie en boven de 3.5 kg spreekt men al niet meer van lichtgewicht tegenwoordig.
    Mijn advies in dit geval: spaar voor een mooie cello met een fijne stok en een goed en goedkoop foedraal (Boston standaard of het nieuwe model Boston dat binnenkort op de markt komt, of GEWA Premium) Een koffer kan dan altijd later nog wanneer de behoefte daaraan urgent is en je kunt dan ook uitproberen of jouw cello probleemloos in zo'n koffer past, hetgeen ook nog wel eens een probleem kan zijn. Succes.

3. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Bedankt voor je antwoord! Misschien is het gevoelsmatig, maar ik heb altijd het gevoel bij een foudraal dat de cello ontzettend kwetsbaar is; ben doodsbang dat ik bij het kleinste tikje (bijv. tegen het plafond als ik de trap afloop) al iets beschadig. En zeker het gedeelte bij de kam. Of valt dat mee bij een goed foudraal? Daar ben ik heel benieuwd naar.

Wat dat 'goed verzekerd' betreft: als ik straks een eigen instrument heb, is het maar zeer de vraag of ik het ga verzekeren.
    In Nederland zijn we wel heel extreem in alles wat los of vast zit, maar te verzekeren.
    Mijn uitgangspunt is, dat je je alleen moet verzekeren tegen risico's die je niet kunt dragen. Uitgaande van de waarde die ik nu voor mijn toekomstige cello in mijn hoofd heb, zou het natuurlijk heel zuur zijn als mijn cello onherstelbaar beschadigd raakt, maar is het gelukkig financieel geen probleem om weer een ander instrument van dezelfde waarde te kopen. Zo heb ik ook mijn mobiele telefoon, de garantie van mijn wasmachine en mijn fiets niet verzekerd en is mijn motor ook alleen maar WA-verzekerd. Een AVP heb ik uiteraard wel; dat zijn risico's die je niet kan dragen.
    Maar goed, dat is natuurlijk weer een hele andere discussie. Al zou ik liever mijn geld steken in een koffer indien dat schade voorkòmt (als dat tenminste het geval is) dan in een verzekering want ondanks dat je dan je geld krijgt, is het maar de vraag of je weer net zo'n fijn instrument kan krijgen op dat moment, voor dat bedrag.

4. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    Hoi gevoeligesnaar,
    Een aantal jaren geleden sloeg ik aan het dubben: hoes of koffer? Ik ben na een tijdje (ik had al een goede hoes) de beste hoes gaan kopen die de vioolbouwer in huis had.
    Voor mij is het zo: de praktijk wijst uit dat het inderdaad klopt hoe Bert het beschrijft. Uit ervaring: een hoes, zeker de betere, maakt het helemaal niet zo kwetsbaar, maar biedt een heel goede! bescherming. (Behalve ..., zie beschrijving van Bert).
    Groet, Jan

5. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Ik ben overtuigd; alhoewel gevoelsmatig nog niet helemaal ...
    Voorlopig het enige uitje dat mijn cello maakt, met de auto naar mijn wekelijkse les. Een ensemble (met busreizen) zit er de eerste jaren nog niet in en openbaar vervoer gebruik ik nooit. Misschien dat de Boston hardfoam t.z.t. een goede keuze voor mij zou zijn? Gevoelsmatig toch wat meer 'safe' :D

6. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Wat verzekeren betreft: van het bedrag dat je neertelt voor een goede koffer kun je heel veel jaren verzekeringspremie betalen. Uit ervaring weet ik (vanwege alle celli die ik moet repareren) dat een beschadiging lang niet altijd ontstaat in de foedraal of koffer, maar ook nogal eens tijdens het gebruik. Ook vallen celli nog wel eens uit de koffer wanneer die (in staande positie) wordt geopend (bij een foedraal is die kans verwaarloosbaar kans kleiner) Wie altijd de auto gebruikt is met een koffer wellicht toch beter af en die hoeft dan ook niet zo héél licht te zijn. Er zijn ook hybride oplossingen zoals de "cocoon". De Boston Hardfoam blijkt helaas niet meer leverbaar, zodat ik hem zojuist uit het assortiment heb gehaald. Ik heb onlangs wel het prototype van een nieuwe Boston hoes gezien die er heel goed en stevig en goed beschermend uitzag en bovendien licht uitviel.

7. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Dank voor alle info, die is heel verhelderend. De koffer in kwestie laat ik eerst maar even lopen.

Deel Deze Pagina