Na alle andere topics over cellokoffers doorgespit te hebben, nu toch maar een nieuw topic. De oude topics zijn verouderd of bieden niet de informatie die ik zoek. Ik ben op zoek naar een goede cellokoffer. Mijn cello heeft de afgelopen jaren doorgebracht in een stevige Boston hoes, maar na enig sparen heb ik nu een budget voor een koffer (ongeveer 800€). Wat is de beste koffer die je voor dat geld kan krijgen? Zelf denk ik aan BAM (Hightech), Musilia (S1) of een GEWA koffer. Ik zal er ongeveer een keer per week mee fietsen en wandelen. Verder moet hij in de kofferbak of op de achterbank van een (ruime) auto passen en mag hij af en toe mee in de trein of bus. Als hij rechtop staat, moet hij stevig kunnen staan, want ik zal hem thuis ook rechtop neerzetten (wel in een veilige hoek, natuurlijk). Wieltjes zijn niet nodig. Daarnaast moet hij natuurlijk mijn cello goed beschermen door een sterke buitenkant, een handig ontworpen binnenkant en goede, stevige sluitingen. Op het Amerikaanse celloforum zijn ze positief over de BAM Hightech. De Musilia schijnt een cello-ophangsysteem te hebben dat het niet zo lang volhoudt, maar is wel een kilo lichter. Iemand ervaring? Weet daarnaast iemand of het raadzaam is om voor een lichte kleur/wit te kiezen, in verband met het absorberen van hitte (als de zon erop schijnt)? Of zal dit niet zoveel uitmaken? Alle tips zijn welkom!
Alle drie de koffers zijn voor jouw doel geschikt. BAM hightech type cellokoffers (PVC en kunststofschuim-sandwich) en vooral de GEWA IDEA (glasvezelversterkt polyester) zijn beproefde modellen die hun reputatie al lang hebben gevestigd. De Musilia S1(glasvezel en carbonvezel hybride materiaal) is er minder lang en is zeker ook geen slechte keus. Wanneer je er regelmatig mee moet lopen en/of fietsen, zou ik zeker ook het draagcomfort testen. Voor alle drie de koffers is een extra comfort-kussen te krijgen, maar niet iedereen is daar enthousiast over. Wieltjes en rollers zijn, zeker in NL met onze trottoirs van betontegels, een regelrechte afrader: ze slijten snel en het ergste is dat ze koffer en instrument een constante stroom van kleine schokjes bezorgen. Voor zover de koffer in wit verkrijgbaar is: het kan een voordeel zijn, maar wanneer staat je koffer uren in de volle brandende zomerzon? Een beetje theorie! Wanneer degelijkheid en lange levensduur een criterium zou zijn, kies dan de Gewa Idea die moet in jouw gebruikersprofiel 20 jaar mee kunnen gaan wanneer je hem met zorg behandelt en normaal gebruikt. De afmetingen van de koffers ontlopen elkaar weinig: ze passen allemaal wel (of niet) in je kofferbak. (op de achterbank van een Fiat Panda passen twee celli in koffers/foedralen heb ik gisteren proefondervindelijk mogen vaststellen toen een klant er twee mee op zicht nam, dus in een RUIME auto zal het geen probleem zijn) Wil je de koffers "live" vergelijken? Maak dan een afspraak want ik heb zowel de BAM Hightech 3.5 en de Shamrock als de Musilia en de Gewa Idea op dit moment in huis. Telefoonnummer kun je vinden op website of webwinkel. Houd er ook rekening mee, dat een bepaalde koffer in een bepaalde kleur een langere levertijd kan hebben: vooral voor BAM maar op dit moment ook Musilia zijn de productie- en aanlevertijden nogal lang (tot soms 4 maanden!) Kijk daarom ook of je wens ergens op voorraad is.