De laatste tijd bestel ik steeds vaker zaken uit China en de kwaliteit valt echt niet tegen. Nu zat ik te denken...Een mooie lichte cellokoffer kost een paar centen. Behalve als je één uit China laat komen. Dan heb je al een carbon koffer, zo'n 3,5 kg, voor ca 240 euro. Zou je die laten importeren, dan komt er nog iets van 60 euro aan invoerrechten en BTW bij dus zit je globaal op 300 euro. Nou ben ik benieuwd...kan dat wat zijn?
Die cellokoffers van carbon uit China zijn vaak "Hybride Carbon" waarbij de hoeveelheid carbon in verhouding tot de andere vezels die er in zijn verwerkt niet vaststaat. De verzendkosten voor een enkele koffer uit China lopen (gezien het formaat) nog wel eens op tot 100-120€. Naast btw ben je vaak ook nog inklaringskosten kwijt. Ik verkoop dit soort koffers al lang niet meer vanwege de matige kwaliteit, de snelheid waarmee de buitenste verflaag afbladdert en de suboptimale bevestiging van de ogen. BAM en GEWA geven nog jarenlange Backservice op hun producten: van een Chinese handelaar kun je dat op je buik schrijven. (je doet vanuit China zaken met een handelaar met vergunning van de overheid, zelden of nooit met de eigenlijke producent) Dus probeer het vooral, maar zeg niet dat je niet was gewaarschuwd! NB. Dit is geen algemeen oordeel over producten uit China, maar een op eigen ervaring gebaseerd oordeel over de matige kwaliteit van Chinese cellokoffers van zogenaamd carbon, met uitzondering wellicht van de Musilia koffers, die (ook in China) naar westerse maatstaven worden geproduceerd
Ik heb zo'n goedkopige altvioolkoffer uit China (was 195€ ex invoeerechten). Kan onderschrijven wat Bert er over zegt: De lak butst er snel af (gelukkig heb ik nagellak in precies de goede kleur). Een handvat zit inmiddels met een tiewrap vast. De koffer is zwaar. Het interieur moest op plaatsen al snel opnieuw gelijmd worden. toch ben ik er tevreden mee. ik gebruik m niet meer dan twee keer per week en meestal in de auto. daarvoor heb ik geen heel bestendige koffer nodig.