Cellosnaren: hoe lang kunnen ze mee?

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 14 aug 2014.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Half jaar? Soms wordt aangeraden elk half jaar snaren te vernieuwen. Als het verschil klein is kun je de volgende keer wat langer wachten, als het verschil groot is kun je de volgende keer sneller wisselen (zie ook Tipboek Cello). Mooie richtlijn kan dat zijn en de nog redelijke snaren zijn dan goeie reserves.

    Vele jaren? Een andere benadering is ook mogelijk: toen ik er ooit voor het eerst naar vroeg aan de vioolbouwer zei hij (ongeveer): 'cellosnaren kunnen vaak lang mee. Hoeveel jaren valt niet te zeggen'.

    Mijn ervaring klopt met dat laatste: vooral d, G en C doen het vaak jarenlang goed. Ook de a, maar soms neemt de klank toch wat eerder af dan van de overige.

    Hoe zijn jullie ervaringen?
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Vanaf een cello heb ik geen idee maar als ik naar een (alt)viool kijk dan merk ik dat de leeftijd vooral in "speeluren" zit. Mijn man speelt 1-4 uur per dag op zijn viool en na een half jaar merk je echt dat de snaren versleten zijn. De rek lijkt eruit en hij staat meer zijn viool te stemmen dan te spelen. Je kunt het ook letterlijk zien (behalve dat de omwikkeling barsten vertoond) als je een stemapparaat aan zet, je strijkt een snaar kort aan en je laat deze doortrillen dan zie je de wijzer van het stemapparaat een "op en neer" beweging maken. Kortom de stemming blijft niet gelijk en gaat zwabberen.

    Mijn altviool snaren (behalve dan dat ik geen knappende e-snaar heb) gaan langer mee maar ik speel als een goede amateur dan ook niet meer dan gemiddeld 45 minuten per dag en sla soms wel eens een dagje over. Na 1 jaar doen mijn snaren het nog prima!

    Nu kan het daarnaast natuurlijk ook zo zijn dat cello snaren dikker zijn en daarom ook nog eens langer meegaan maar zoals gezegd, daar heb ik geen ervaring mee. Gezien de oplopende prijs van de cello snaren hoop ik echter wel dat dit zo is (zeker aangezien we komend jaar mogelijk een contrabas gaan kopen voor mijn zoon....en de prijs van die snaren pffffffff)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Niet elk merk cellosnaren gaat evenlang mee. De veelgebruikte Larsen A en D klinken na een jaar nog verre van optimaal. Jargar doet het langer, maar niet iedereen vindt die mooi. G en C snaren van de meeste merken doen het langer. Een vuistregel voor amateurs: A en D jaarlijks vervangen, C en G elke twee jaar. Voor professionals resp halfjaarlijks en jaarlijks. Ter geruststelling van Willeke: CB snaren gaan langer mee dan cellosnaren en ook dan is een G eerder aan zijn eind dan een E. Er is waarschijnlijk een verschil tussen "het nog prima doen"en "optimaal klinken" Je merkt dat wel na het vervangen van een snaar.
    Het kernmateriaal van snaren rekt door de constante spanning steeds verder uit en wordt daardoor steeds stijver, terwijl de winding op de ene plek door de vingers een beetje geplet wordt en op de andere niet. Dat geeft oneffenheden die resulteren in een zwabberende uitslag van de snaar in plaats van een boogvormige: dat leidt tot stemproblemen als boven beschreven.
     

Deel Deze Pagina