Cellosnaren (1)

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 27 aug 2013.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Leuk joh!
    Uiteindelijk is het het spel wat het doet, maar als je met betere stok en snaren een prachtige klank als basis hebt is dat enorm genieten.
    Jargar is veel gebruikt, vooral in het verleden. Sommigen houden van het 'neutralere' geluid van Jargar, omdat je dan vooral zelf de klank kunt bepalen. Anderen, zoals Larsen en nog enkele kanshebbers, bieden meer karakter-schoonheid-warmte. Dan heb je als basis al iets bijzonders. Als je dan ook nog sprekend en zingend gaat strijken, wauw .... !
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Als ik dit allemaal zo lees ben ik best jaloers op jullie muzikale oren, jeminee daarbij vergeleken ben ik maar een gewoon strijkertje die in een spruitjeslucht op zijn janboerenfluitjes zit te krassen, het lijkt me heerlijk om ook zo over snaren te kunnen praten, maar dat zit er echt niet in bij mij.:D
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Gelukkig maar, anders hadden we hier om de andere dag ook nog een snarenquiz ;)
     
    Oosterhof Vioolbouw en Tobias vinden dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Breng 'em nou niet op een idee!! ;)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het "zit er bij hem niet in", dat zegt hij zelf, dus "tel uw zegeningen"
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ga aan het tellen.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Nee geen Snaren Quiz maar je brengt me wel op een idee, misschien een Strijkstokken Quiz, want daar heb ik toevallig wel verstand van, want mijn vioollerares zei vroeger altijd tegen me, jij strijkt meer met je Viool over de strijkstok dan met de strijkstok over de Viool.
     
    marloes s, Muzirene en Marcelita vinden dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik stop gelijk met tellen! o_O
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zal ik je een foto van de mijne sturen? Heb je er alvast één!;) En die stokken die jij zelf hebt, als je de herkomst er van weet. Ah, best aardig idee, want de ene stok is de andere niet, toch? Doe alleen maar geen carbonstokken, anders is de voorsprong van Bert wel erg groot;).

    Ik zat zelf te denken aan een luistertestje wereldmuziek, gespeeld door strijkers natuurlijk, al worden ze weleens ondersteund door een accordeon of gitaar ofzo. Ik moet eens kijken hoe ik dit ga doen ALS ik tenminste niet direct wordt teruggefloten.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mocht je je idee inhoud willen geven: wees zeer selectief! Onthoud dat dit een strijkersforum is!
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bert mag helemaal niet meedoen want die weet alles van stokken, daar zijn zelfs de stokstaartjes nog maar een beestje bij.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jaaa Frits, weet ik, al genoeg mijn hoofd gestoten:D:confused:.
     
  13. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Of ben je te bescheiden over je vioolspel, Tobias?
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Als mensen enthousiast over snaren en de invloed daarvan op hun spel praten/posten, dan kun je al gauw het gevoel krijgen dat deze mensen, weliswaar mogelijk amateurs, toch wel op een zeer hebbelijk niveau spelen. Dat denk ik dus ook van JanHut ; ik weet wel hoever het met mijn spel staat :D. De basis is aardig genoeg om mezelf mooie snaren te gunnen, maar verder valt er dus nog héél veel te doen. Ik houd ook wel van wat zelfspot, maar het plezier in spelen moet wél blijven! En die muzikale oren heb jij ook, heb ik proefondervindelijk vastgesteld:).
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nou, naast dat ik heel veel jaren met cello en ensemblespel bezig ben + zeer geïnteresseerd het instrument, de snaren en klankvorming: ik ben (eenvoudig) amateur.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat zijn dan niet eenvoudige amateurs, maar gewoon amateurs?
    En zijn de amateurs die zich bescheiden eenvoudig noemen, niet degenen die stilletjes de sterren van de hemel spelen en zich alleen niet zó bescheiden uitdrukken dat ze het hebben over in spruitjeslucht krassende amateurs?
    Vergelijkbaar met de wetenschapper die, hoe verder hij komt, nog meer beseft hoeveel hij NIET weet. Dus is er ook geen reden voor de verder ontwikkelde amateurcellist/violist om hoog op te geven van eigen kunst. We horen maar al te goed wat er er aan schort.
    Als ik alleen maar solocello zou moeten spelen, en dus geen enkel mooi samenspeel zou meemaken, ik weet echt niet of ik het 'getrokken' had, hoe mooi een cello als instrument ook is. Keer op keer je tekortkomingen horen zonder blij makende speelmomenten maakt het toch wel moeilijk om vol te houden.

    Terug naar de snaren: Sinds een uurtje zit er een set larsen medium op mijn cello. Ben dus net thuis. Moet nog weer wat gaan bijstemmen en dan gaat het avontuur toch echt beginnen. Inderdaad, goede stok en mooie snaren helpen wel goed op weg, maar uiteindelijk moet je het met je spel zelf doen. Zoals sprekend-zingend strijken:).
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voor het eerst wat oefeningen en riedeltjes op de larsen gespeeld. Een duidelijk ander geluid dan de jargar (want dat waren het). Ronder, fluweel-achtig, de eerste indruk. De Jargar vond ik wat aan de scherpe kant, voor flink volume maken leken ze wel mee te werken en deze Larsen voelen meer aan voor subtieler werk. Maar snaren en cello moeten ook aan elkaar wennen, toch?

    Want even ter aanvulling: het klinkt weliswaar ronder en zachter/fluweelachtiger, maar qua volume is het (nog) niet indrukwekkend. Mag ik dat in die eerste tien minuten verwachten?
    Is dit iets wat nog in wisselwerking met de cello (de gewenning) groeit, of hoe zit dat?
    Ik las in dit 'draadje' dat na wisseling van snaren er even ahw helemaal niets klonk. De cello leek van streek. Moest bijkomen. Misschien is mijn cello 'van streek' nu die jargar vervangen is door larsen.

    Of 'lust' mijn cello geen larsen? Zou ook nog kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2014
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Wat mooi verwoord en boeiend denkwerk!
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2014
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Van streek door deze ene wisseling: lijkt me niet, maar even 'wennen' kan heel goed (verschil in spanning e.d.).
    Meestal zijn Larsen snaren snel ingespeeld of direct mooi, maar soms kost het even tijd (paar uren of 1 dag).
    Voor het subtielere werk en fluweler: misschien heb je hier het wonderschone van Larsen, het begin is er.
    Als het zo blijft, voor jou te fluweel/zacht, is er nog veel mogelijk: binnen Larsen kan dat bijv. soft-soloist zijn of de gewone Larsen forte. Of Larsen Magnacore medium.
    Leuk dat je ons op de hoogte houdt.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En het is ook heel fijn om ruggespraak te hebben, reactie op mijn vragen te krijgen! Want als overgelopen pianist zijn er toch een hoop dingen die je niet zomaar verzint. Het zijn de nieuwe dingen (inclusief verrassingen:)) op mijn pad en heel veel weet ik niet. Wat mag ik wanneer verwachten?
    Ik ga lekker door met inspelen en houd jullie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina