Cellospelen in een harmonieorkest?

Discussie in 'Cello' gestart door gevoeligesnaar, 27 mrt 2016.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    In Spanje, een absoluut topland op harmoniegebied, is het niet ongebruikelijk om enkele celli aan een harmonieorkest toe te voegen. Hier is het een zeldzaamheid, maar er zijn componisten die er soms toch gebruik van maken.

    Hieronder de 4th symphony van Alfred Reed, die ook een cellopartij bevat. Dit (Italiaanse) orkest kiest ervoor om 2 cellisten te laten meespelen. Hoewel ze niet solistisch aan bod komen, hebben ze wèl een belangrijke rol in de kleuring. (luister hiervoor vooral ook even het tweede deel, dat begint op 6:55)


    (Helaas heeft men het tweede deel halverwege doorgeknipt...hier de tweede helft :

    Ik heb er toch maar voor gekozen deze versie te gebruiken, ondanks dat dit niet de mooiste is, omdat hier in ieder geval celli aanwezig zijn. De vele andere uitvoeringen die ik heb gevonden op YT zijn zonder celli.

    Zelf heb ik (toen ik nog saxofoon speelde) in een harmonieorkest hetzelfde werk gespeeld waarin we toen ook (naast de harpiste) twee cellisten hadden ingehuurd. Maar verder ken ik het in Nederland eigenlijk niet.
    Zijn er hier cellisten die ervaring hebben met symfonische blaasmuziek?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2016
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooi hoe de celloklank mengt. (Ik heb geen ervaring met dit - wel met symfonie-orkest).
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het verbaast mij ook niet dat de celli zo mooi mengen met de blazers. In duetten met cello en één van de blaasinstrumenten van een harmonie krijg je immers ook mooie samenklank.
     

Deel Deze Pagina