'centraal' geplaatste kinhouders

Discussie in 'Viool' gestart door flowing tide, 8 dec 2009.

  1. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Hallo,

    Wie heeft er ervaring met kinhouders waarvan het midden precies boven het staartstuk valt (bv. van Flesch). Heb je voordelen of nadelen ervaren? Wat betekent het voor je houding?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Zo'n kinhouder wordt veel gebruikt door strijkers met korte armen. Het instrument komt met deze kinhouder hoog op de schouder.
    Als je wat wilt weten over kinhouders en schoudersteunen, dan moet je kijken op Violinist in Balance. Je kan een kinhouder het beste op maat laten maken in combinatie met een schoudersteun. :)
     
  3. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Hallo Alexander, kennelijk niet alleen voor mensen met korte armen? Als ik naar het verhaal van Huug kijk op de site waarnaar je hebt gelinkt....
     
  4. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Who! Sommige kinsteunen zijn echt heel hoog! Ik heb ook een verhoogde maar dat valt dan nog reuze mee met wat ik op die website zie!

    Maarja, als het maar helpt!
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik heb ook niet beweerd dat die kinhouder alleen voor mensen met korte armen is.
    Hij wordt veel gebruikt door strijkers met korte armen. Ook altisten vinden hem comfortabel.
    In het algemeen is de trend nu om een niet al te hoge schoudersteun te hebben en dan een op maat gemaakte kinhouder.
     
  6. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Duidelijk, Alexander. Matthijs, ik sta er ook van te kijken. Sommige moet je er volgens mij afhalen om je vioolkoffer dicht te krijgen. Ik vind het persoonlijk ook een lelijke aanblik, heb ze nog nergens gezien, ook niet op TV en ik kijk dagelijks naar Mezzo waar heel wat violisten langskomen...
    Kwestie van wennen?
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het gaat ook niet om de aanblik. Het gaat om je gezondheid. Het gaat erom of je over een paar jaar niet met chronische nek en spierklachten viool speelt met alle gevolgen van dien.
    Op de podia zal je die aangepaste kinhouders nog niet zo veel zien.
    Maar kom maar eens op het conservatorium in Utrecht of Tilburg kijken, daar zie je ze wel. :)
     
  8. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Dit snap ik niet; met de viool meer naar links (dat bedoel je toch met 'hoog op de schouder'?) zou ik zeggen dat dit type kinhouder juist meer geschikt zou zijn voor mensen met lange armen.
     
  9. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    De kinsteun (Flesch) van mijn altviool meet een hoogte van ± 4 cm en is recht boven het staartstuk geplaatst. Mijn koffer gaat prima dicht en of het er mooi uit ziet vind ik niet bijzonder relevant (valt erg mee).

    Ik speel en studeer véél (soms in mijn enthousiasme wellicht te veel) maar ik moet zeggen dat ik nimmer last heb van pijn of ander ongemak. Een docent van het Conservatorium (Tilburg) heeft me trouwens geholpen bij het aanmeten, zij het dat het in eerste instantie met extra kurkjes is geweest onder de vorige kinsteun.

    Ieder mens is anders, ook qua lichaamsbouw. Wat voor mij goed is, is wellicht voor anderen minder of niet geschikt. Mijn altviooldocente zegt dat zij tijdens het orkestspel graag haar hoofd tijdelijk een andere positie geeft (begrijpelijk na urenlang repeteren). De verhoogde steun van mijn instrument maakt dat voor haar lastig (is dus voor haar niet ideaal).

    Ik zou adviseren serieus te kijken naar een persoonlijk geschikt gemaakte kinsteun.
     
  10. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Volgens het 'Tipboek viool' wijst de viool meer naar voren naarmate de kinhouder centraler zit, maar dat hoeft toch niet? Het lijkt me ook in strijd met hetgeen hier eerder geschreven werd over 'hoog op de schouder', er wordt dan toch bedoeld dat de viool min of meer evenwijdig naar links wordt verplaatst? Als ik mijn huidige kinhouder op het uiterste puntje onder de kin houdt - waardoor ik het effect van een centraal geplaatste kinhouder probeer te imiteren - 'moet' de viool ook niet naat voren.
     
  11. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    dag ik speel sinds ruim een jaar altviool. Ook veel te fanatiek aan het oefenen natuurlijk. Gevolg was dat ik deze zomer schouderklachten kreeg. Ik heb toen de schoudersteun flink verlaagd en de kinhouder flink verhoogd en deze boven het staartstuk gezet. Gevolg: de alt ligt meer op de schouder (door de draaiing naar rechts), maar de toets (en daarmee de arm en schouder) hoeven minder naar links te wenden. Er staat minder druk op de schouder/arm en daarmee ookde hand, ik speel veel vrijer met de vingers. En...Sindsdien geen centje pijn meer!
     
  12. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Wanneer je de punt van je kin op de kinhouder zet kan dat inderdaad het geval zijn. Wanneer je echter de eerder op strijkersforum gebruikte omschrijving "kaakhouder" als aanwijzing neemt komt daarmee je instrument weer meer terug "op de schouder".

    Goed om te vernemen dat het meer dan zinvol is je instrument te laten aanpassen, Johannes!
     
  13. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Om nek- en schouderproblemen te vermijden , het volgende:
    meet de afstand van de punt van je kin (als je recht voor je uitkijkt) tot je sleutelbeen vlak nevens je keelput. Noem die maat bvb a
    De totale hoogte van de schoudersteun + de viooldikte + de kinsteundikte
    moet ca 3/4 a zijn! (Zie schets):

    [​IMG]


    Hiermee wordt rekening gehouden met de "lange nekken"
    Dit is een richtlijn en geen absolute waarheid, maar je zal er dicht bij zitten!
    Men bepaalt ook de zadelhoogte van een fiets en de afstanden van het stuur in funktie van delen van het lichaam!

    Franz
     
  14. flowing tide

    flowing tide

    Lid geworden:
    26 okt 2009
    Berichten:
    22
    Interessant, Franz! Ga ik binnenkort eens meten (met hulp, alleen meten bij jezelf is wat onnauwkeurig).
     
  15. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ik heb het opgemeten: de afstand sleutelbeenpunt-kin (afstand a) is bij mij 12 cm en de hoogte van onderkant schoudersteun tot bovenkant kinsteun is 10 cm. Dus jouw wet van min. 3/4 a die klopt. Namelijk bij 5/6.
    Zo voelt het ook nadat ik e.e.a. heb versteld zoals ik op het forum vermeldde.
     
  16. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Johannes,
    Dank voor uw repliek! Iemand die ook bezig was met de "steunhoogte" gebruikte de maat: (sleutelbeen-tot-kin) - 2cm = totale dikte (schoudersteun-viooldikte-kinsteunhoogte).
    Die maat is zeer goed bij zeer lange nekken!

    Franz
     
  17. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ik gebruik nu een centraal geplaatste kinhouder, namelijk een Berber type.

    Maar ik denk ook aan Strobel en/of Morawetz type kinhouder, om te kijken of het spelen op de G snaar dan makkelijker wordt.....

    een ding weet ik zeker: dat guarneri en strad style kinhouders niet comfortabel zijn voor me.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    In het algemeen geldt dat 4/4 kinhouders op de meeste 3/4 violen zonder problemen kunnen worden gemonteerd.
    Verder Is het zo, dat centraal (over de snarenhouder) geplaatste kinhouders niet persé de kaak centraal op het instrument dwingen: Een Flesch doet dat wel, een Guarneri zeker niet.
    Ik heb zelf de nodige ervaring met het adviseren van het juiste model kinhouder in combinatie met de meest geschikte schoudersteun. Bijna alle kinhoudermodellen heb ik op voorraad, een aantal modellen zelfs in verschillende hoogten. Ik mag de links hier niet direct plaatsen, maar zoeken op "Kinhouders Bert Boon" levert wel een aantal verwijzingen op. Afspraken liefst telefonisch.
     
  19. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    En wat denken jullie over dit, verstelbare kinstuk? Het is een nieuw project en de maker heeft nog wel wat steun nodig, maar ik denk wel dat dit kinstuk een goede oplossing kan zijn en dat in de toekomst steeds veel (alt)-violisten dit kinstuk gaan gebruiken.
     
  20. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Zijn verhaal klinkt goed. Bestaat zoiets echt nog niet? Een kinhouder die hoger is dan normaal kost volgens mij al snel 50 euro. Afhankelijk van de dollar koers betaal je met de 85 dollar (inclusief verzendkosten) dus niet veel meer en dan kan hij alle kanten op. Lijkt mij geen verkeerde prijs.

    Ben heel benieuwd wat de vioolbouwers van deze steun vinden.
     

Deel Deze Pagina