Chinese viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door mriekjuh, 3 nov 2009.

1. mriekjuh

mriekjuh Marike

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Wat vinden jullie van deze viool?
    Mag je hier een beetje kwaliteit van verwachten ofzo?

Het is niet mijn bedoeling om hem te kopen ofzo, maar was zomaar nieuwsgierig wat jullie hier van vinden.. ;)

Hier is de link: http://www.made-in-china.com/showroom/kayleelin/product-detailMonmOAprVlVQ/China-Bird-Eye-Violin-SV-355-.html

en hier is de afbeelding:

leek me wel handig! ;) Frits

Groetjes

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Er staat niets bij dus hebben we alleen een drietal afbeeldingen en dat is wel wat weinig.
    Er is wel zorgvuldig geselecteerd op de houtsoorten voor achterblad en krans. Lijkt op vogelogen esdoorn. Dat krijg je als je het hout in een speciale richting zaagt.
    Ik heb hier nog twee stukken vogelogenesdoorn liggen en wil er nog eens een achterblad voor een alt van maken.

De viool ziet er mooi uit, maar goed, hoe die klinkt weten we niet.
    Het gaat om de SV-355, maar hoe ik ook klik en wat ik ook doe, ik kom niet achter de vraagprijs. Ook al heb ik hem in de basket (= winkelwagen): geen prijs.

Weet jij wat die kost?

Frits

3. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Ik heb zelf wel eens Chinese violen van vogelogenesdoorn gekocht/verkocht. De klank is meestal vrij zacht en nasaal (sommigen lopen ermee weg en anderen vinden em niet helder genoeg). Ik hou zelf van een expressieve en heldere klank, dus persoonlijk heb ik er geen voorkeur voor.

Over anderhalve maand heb ik er weer twee binnen.

Meestal klinken ze best goed voor hun prijs, maar er zijn ook kwaliteitsverschillen. Sommigen klinken wel erg gedempt, bijna alsof je met sourdine speelt. Anders hebben een wat subtielere zachtheid, zeg maar.

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Kun je een prijsindicatie geven?

5. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Ja, dat kan, die zal variëren tussen de € 200 en € 500 (ex BTW en verzendkosten)

Ik bied zelf een model aan met ebbenhouten onderdelen voor € 599 inclusief koffer en octagonale brazil strijkstok (inclusief BTW en verzendkosten).

Ik ken de aanbieder Con Brio wel. Ik heb ooit contact met ze had, maar eigenlijk nooit wat van ze gekocht.

6. mriekjuh

mriekjuh Marike

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Ik zal eventjes opheldering geven. :p

Gisteren heb ik de aanbieder zelf gemaild over hoeveel het kost e.d.
    Dat is $ 380,00.
    Verder kun je er wel een koffer of stok bij krijgen,
    maar dat kost uiteraard ook wat meer.

Ik blijf het uiterlijk super mooi vinden, maar ik zou hem zelf niet kopen want dat hij goed speelt en er een mooie klank in zit blijft belangrijker toch?

Groetjes

7. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Sowieso zou ik afraden een viool te kopen van $ 380 (hier komen bovenop: BTW, invoerrechten, verzendkosten en eventuele koffer en strijkstok) zonder deze eerst bespeeld te hebben. Je kunt ze eind dit jaar eventueel bij mij uit komen proberen en dan betaal je ongeveer hetzelfde bedrag in totaal.

Wat ik zei: de violen van vogelogen esdoorn zijn zeer verschillend in kwaliteit.

Het oog wil natuurlijk wat, maar de klank is nog veel belangrijker.

8. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik zou dit helemaal geen Vogelogen-esdoorn willen noemen, maar eerder Bloemen-Esdoorn. Dit soort violen zijn eerder curieuze grapjes, waarop overigens ook nog wel te spelen is. Ik heb er hier nog een staan die voor een zeer zacht prijsje (250 euro, incl. btw) wegmag; wie interesse heeft mag mij mailen.

9. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Dat is zeker een zacht prijsje, want op 24 augustus:

Is bloemen/vogelogen esdoorn voordeliger dan 'normaal' esdoorn?

10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik weet niet af van het bestaan van 'bloemen esdoorn', ik denk niet dat het een officiële benaming is. Vogelogen esdoorn (Acer Saccharum) is moeilijk aan te komen. Ik trof het jaren geleden bij toeval aan in Arnhem bij de Arnhemse Fijnhouthandel en heb het maar meegenomen (nadat ik het had betaald natuurlijk!).
    In de reguliere handel wordt het zo nu en dan sporadisch aangeboden en is een ietsje duurder dan de gebruikelijke esdoorn (Acer pseudoplatanus).

Ik vond zojuist op internet een aanbieder van klankhout die een apart soort esdoorn in 'het schap' heeft staan:

http://www.mariazell.at/members/tonewoods/nre12.htm

Dit is niet de echte vogelogenesdoorn, maar een variant daarop. (ik krijg het niet voor elkaar er een afbeelding aan te knopen, dus moet het maar via de link).

Gitaarbouwers willen nog wel eens stunten met dit soort hout, maar dan gaat het niet om akoestische instrumenten zodat het hout louter een sier-functie heeft.

Afgaande op de prijs zou ik niet zomaar durven beweren dat een (alt)viool met een achterblad van vogelogenesdoorn, op voorhand inferieur is!

Frits

11. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Dan is er ook nog het verschil tussen vogelogenhout en vogelogen/bloemen esdoorn. Volgens mijn leverancier is het bloemen esdoorn vogelogen esdoorn, maar dit is vertaal uit het Engels, dus niet noodzakelijk de officiële Nederlandse term.

Een vioolbouwer heeft mij een keer het verschil laten zien tussen vogelogenhout en vogelogen esdoorn. De eerste is een stuk duurder en kwalitatief vaak hoger. Het is te herkennen doordat de tekening veel fijner is en de ogen heel klein zijn. Het deed me in eerste instantie aan de structuur van kurk denken (goed, heel anders natuurlijk, maar altijd moeilijk om te vangen in woorden natuurlijk.

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dan hier even een paar afbeeldingen die het verschil laten zien.

Vogelogen esdoorn:

en esdoorn gezaagd als 'slab':

De laatste laat geen 'ogen' zien.
    Het is maar waar men voor kiest en welk doel het moet dienen. ;)

Frits

13. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    @ zlata:
    Deze viool staat mij in de weg; ik heb er alles aan gedaan wat ik normaal aan een viool doe. Hij klinkt alleszins aanvaardbaar, maar kan wat uiterlijk betreft niet meekomen met de rest van mijn collectie en ik wil er daarom graag een veer op laten. Wellicht een buitenkansje voor jouw collectie? ;)

@ frits
    Bij Duitse houthandels heb ik meermalen het betreffende soort hout van de betreffende viool gecategoriseerd gezien als "Blumenahorn", de vertaling is geheel voor mijn rekening.

14. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Vogelogen esdoorn of Birds Eye Maple schijnt te ontstaan doordat er takjes (dieven of loten) op de stam van de boom groeien. Deze vallen er in de winter door de kou af, de knoesten blijven in het hout achter als "vogelogen"
    Dit hout is ook wel populair voor gitaarhalzen (type Fender).

Het gebruik van vogelogen/bloemenesdoorn is overigens helemaal niets nieuws of typisch Chinees.
    Mijn vrouw heeft een Sytsma viool uit 1943 met alleen de zijkanten van Vogelogen ahorn. We noemen dat de "oorlogsviool" omdat de bouwer (mogelijk vanwege schaarste? geen idee) twee heel verschillende soorten esdoorn voor de achter- en zijkanten heeft gebruikt ;)

zie foto 3 (en 6) http://www.leukekiekjes.nl/albums/Sinnema/

15. mriekjuh

mriekjuh Marike

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Volgens het houtvademecum is 'birds-eye maple' het genoest esdoorn. Dat is het hout waarbij duidelijk kleine oogjes te zien zijn. (Bedoelde je dit, Frits?)

Esdoorn met regelmatig golvende draadrichting, dat wordt gewaterd esdoorn genoemd. Dat komt omdat er verschillend spiegelende golven te zien zijn. (Bert, hier had jij het over toch?)

Nu is deze viool van genoest esdoorn.

Groetjes Marike

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vond ook iets over die 'oogjes' in esdoorn en wel bij lui die er ook verstand van hebben:
    de Arnhemse Fijnhouthandel.

Hier een citaat uit hun website:

"ESDOORN GEMOESTEERD

Ook wel vogelaugen Ahorn, Bird's-eye Maple, gemoesd Esdoorn of (eigenlijk foutief) genoest Esdoorn genoemd.

Dit is Amerikaans Esdoorn dat vol met kleine noestjes zit. Die noestjes komen van kleine takjes (uitlopers of waterloten) die 's zomers op de stammen groeien. Door de grote kou in de winter vriezen ze er 's winters vanaf en laten een spoor van noestjes achter.

Het 'probleem' van gemoesteerd Esdoorn is dat de noestjes niet altijd netjes evenredig verdeeld over de plank zitten. Ook komt er wel eens (eenzijdig) wat bruinverkleuring voor.

Zie: http://www.af.nl/voorraad/massief/esdoorngemoest/

RIEGEL AHORN / GEWATERD ESDOORN

In Nederland noemt bijna iedereen Gewaterd Esdoorn met een 'goed Nederlands woord' Riegel Ahorn of zelfs 'fiddle back'.

Gewaterd Esdoorn is Europees Esdoorn waarbij de draad gegolfd door de planken gaat. (Het heeft niks met water te maken!) Het is daardoor wat lastiger te bewerken dan 'gewoon' Esdoorn.

Riegel Ahorn wordt gebruikt voor (details) aan meubels en natuurlijk vioolklankkasten.

Zie: http://www.af.nl/voorraad/massief/riegelahorn/ "

Struin eens hun website af en merk dat ze speciaal voor de vioolbouw esdoorn op voorraad hebben!

Nu ik zojuist hun website heb bezocht, zie ik dat ze (weer) wilgenhout hebben. Daar ben ik al lang naar op zoek, dus….binnenkort ga ik naar Arnhem!! Even een paar uur scharrelen in al die mooie stukken hout!

Frits

17. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Over chinese violen gesproken (ik wil het forum niet vervuilen met een nieuw topic, daarom maar hierin). In een ander topic heeft iemand het over www.yitamusic.com Zij zouden ook op ebay te vinden zijn. Die link werkte niet meer maar bij het zoeken op eBay kwam webshop violins/ Feng violins tegen. Zeer goede beoordelingen. Niet alleen de verzending maar ook de klank van de instrumenten (wel nog even langs je vioolbouwer voor andere snaren, goed zetten stapel etc.).

http://shop.ebay.co.uk/violin--shops/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=50

Of het echt ergens naar klinkt weet ik niet, maar sommigen zien er wel mooi oud uit. Veel mooier dan de fabrieksviool van Hofner die ikzelf nog heb. Deze is bijvoorbeeld mooi om te zien:

Ik ging googelen om te kijken of ze een website hebben (webshop violins of Feng violins) maar kwam die niet tegen. Kwam daarbij wel deze chinese vioolbouwer (inmiddels Amerikaan volgens mij) tegen: http://www.fengjiangviolins.com/

Dat zal beslist géén goedkope rommel zijn. Prachtig gedaan:

Deel Deze Pagina