Classic FM on line

Discussie in 'Musicologie' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 jan 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik heb sinds enige tijd, wanneer ik bezig ben met het doorlezen of formuleren van een antwoord op een post, classicfm online staan. Meestal is dat niet mijn stijl om gedurende mooie klassieke werken er simultaan iets anders bij te doen, want naar goede muziek moet je met hart en ziel luisteren en er als het ware, in willen kruipen. Maar ik rechtvaardig mijn gedrag door aan te voeren, dat classicfm toch niet van die hele zware composities ten gehore brengt, het zijn meestal wel bekende werken of beter gezegd gedeelten daarvan. Hoewel ik eerlijkheidhalve moet bekennen, dat ik wel even wegloop wanneer voor de honderd en zoveelste keer “Eine kleine Nachtmusik” uit de luidsprekers komt. Die mogen ze van mij een jaar op de planken houden. Voor complete werken moet je toch naar Radio 4, maar er dan ook voor gaan zitten.

    Maar vanmiddag hoorde ik Janine Jansen de titelmuziek uit de film Schindler’s List spelen. Ik vond het best goed gedaan, mede gezien wat ik eerder eens over haar schreef in dit forum. De opname vond ik technisch gezien wat minder: het was net alsof je er te ver vanaf stond, er zat te veel afstand tussen. Soms heb je van die opnamen, maar het omgekeerde komt ook voor, dan hoor je iedere streek en harsdeeltjes van de stok vliegen. Ook weer een kwestie van wat je mooi vindt en wat niet, persoonlijke zaak dus, zoals zo vaak met muziek.

    Mogelijk dat een ieder allang op de hoogte is van classic FM per internet, maar och beter twee maal dan helemaal niet moet je maar rekenen. Misschien dat ik toch nog iemand op een idee heb gebracht?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bedankt voor de tip.


    Classic FM brengt 24 uur per dag licht klassieke muziek, met uitsluitend de hoogtepunten uit het werk van de bekende klassieke componisten, afgewisseld met semi-klassieke muziek, afkomstig uit bijvoorbeeld films of musicals.

    De presentatoren vertellen in korte blokken summier welke muziek er gedraaid wordt. Nieuwsbulletins verzorgd door het ANP hoort u om 7, 8, en 9 uur 's morgens en om 13, 17, 18, 19, 23 en 24 uur. Overigens wordt op momenten dat zich zeer belangrijk nieuws voordoet de uitzending onmiddellijk onderbroken voor een ingelaste extra nieuwsuitzending, zodat u nooit bang hoeft te zijn om nieuws te missen.


    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Via de website kun je ook een aantal weken in het voren bekijken wat er 'gedraaid' gaat worden. Dat is best wel handig, want soms kom je werken tegen die je nog niet kent.
    Ook andersom natuurlijk: wanneer je, al luisterende gegrepen wordt door een bepaald stuk, kun je middels het electronische programmablad terug vinden wie de componist was en wie de eventuele solist. En daarbij, als je het stuk wilt aanschaffen de labels met nummer etc. Dus zeker handig!
     

Deel Deze Pagina