Compacte viool om in de vakantie te oefenen.

Discussie in 'Viool' gestart door hkuitu, 29 jul 2017.

  1. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    travel violin overview.jpg

    Ter inspiratie: ik heb een goedkope viool omgebouwd tot "reisviool". In essentie: twee zaagsnedes om de viool smal te maken en twee platen triplex erop gelijmd om hem weer stijf te krijgen. Een derde plaatje triplex met klitteband maakt het mogelijk om een normale schoudersteun te bevestigen. De strijkstok is maat 1/2. Op reis kan hij makkelijk mee het vliegtuig in: lengte 60 cm, past diagonaal in een volume van 55x35 cm, en anders durf ik hem ook wel in een koffer met kleren te stoppen. Voor transport is er een blokje om de kam te stabiliseren en een stuk karton om de sleutels te beschermen.

    Bespeelbaarheid: ik ben begonnen met een VSO (120 euro inclusief speelklaar maken en strijkstok), die niet geweldig mooi klonk, maar wel bespeelbaar was. Na de verbouwing was de afstand tussen toets en snaren wat groter geworden, dus ik heb de kam wat moeten inkorten. Het geluid is er natuurlijk niet beter op geworden (klankkleur vergelijkbaar met die van een metalen demper, wel iets luider), maar het volstaat voor mij.

    Reden: ik zie het niet zitten om op vakantie naast de bagage een vioolkoffer mee te zeulen, gedoe te hebben in het vliegtuig. Ik heb ook overwogen een elektrische viool te kopen, maar die besparen niet echt ruimte, op een enkel duur model na - en zo'n dure durf ik natuurlijk niet los in een koffer te gooien.

    Plaatje ook op http://imgur.com/xmrUsLQ .

    Dit is mijn eerste post hier. Over mezelf: man, leeftijd 40+, speel nu een half jaar viool (heb wel solide muzikale achtergrond). Niveau: bijna klaar met "Speel Viool 1".
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Marcelita en zapling vinden dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    Wel heel inventief, maar ik vrees dat het geluid abominabel is.
    Dat komt mede omdat de ingekorte bladen geen bewegingsvrijheid meer hebben. De stapel heeft ook geen enkele functie meer. Het lijkt me een heftig moment om de zaag te zetten in de beide zijkanten, ook al is/was het een goedkoop instrument. Komt een beetje neer op een amputatie en dat doet altijd pijn.
    Ik vraag me af of je dit nog een viool mag noemen. Het geeft geluid, meer zal het niet zijn.
    Ik denk trouwens dat de kam veel te dik is: die slurpt alle trillingsenergie op met als gevolg dat er nauwelijks nog hoorbaar geluid overblijft:

    Kam Vak viool.jpg
    De kam heeft door die dikte ook een nogal vreemde vorm.

    Opm.: Ik weet niet goed wat je met 'inline plaatjes' bedoelt.
    In principe kan op dit forum iedere afbeelding geladen worden.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  4. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    Het geluid is niet geweldig, maar dat geeft niet aangezien ik vooral intonatie en vingerzettingen wil oefenen. Op mijn normale viool studeer ik meestal 's avonds laat, dus met metalen of rubberen demper en dat is ongeveer even abominabel.

    Wat de emotie betreft, dat liep wel los. Mijn viooldocente daarentegen toen ik een foto stuurde (van mij aan het zagen) kreeg een hartverzakking. :)
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    zapling vindt dit leuk.
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Haha ik heb al helemaal beelden bij jouw viooldocente! Ik kan me ook best voorstellen dat Frits hier absoluut het nekhaar van overeind gaat staan maar ach, wat geeft het? Sommige mensen halen gewoon zo'n VSO uit elkaar om te kijken hoe het nu opgebouwd is en dan heb je helemaal niets. Of ze maken er een kunstwerk van.
    Jij hebt gewoon een VSO aan opgeofferd aan een experiment om iets bespeelbaars te krijgen dat meekan in de bagage en zo te lezen is het doel (iets waarop je je techniek kunt oefenen) behaald. Leuk!
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dit is totale onzin, het geval want zo mag ik het toch wel noemen blijft even lang als een viool, dus hoeveel ruimte win je nou. Ook zit er geen enkel viool geluid in, dus je kan net zo goed op een bezemsteel gaan oefenen.
    Het zou trouwens verboden moeten zijn om een viool zo te mishandelen en te misvormen, maar ja de wet verbiedt niet alles wat verboden is.
    Ook begrijp ik niet dat dit toegelaten wordt op dit forum, want echte viool liefhebbers krijgen hier geheid nachtmerries van.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ach, sommigen vinden ook dat Antiekwas verboden moet worden....
     
    Marcelita, marloes s, zapling en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik weet het, ja wrijf het er maar goed in, ook ik heb ook gezondigd tegen de viool door hem geheel in te smeren met antiekwas, maar ik kan tot mijn verdediging aanvoeren dat het uit onwetendheid was. Ook ben ik tot inkeer gekomen, omdat vooral de beheerder mij erop gewezen heeft dat dit helemaal niet mag en zeer slecht is voor de viool.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  9. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    "Nauwelijks" is relatief. Vergelijking met een decibelmeter op ongeveer 1 m afstand, forte op open G-D-A-E:

    Gewone viool: 80 83 83 80 dB(A)
    Gewone viool, rubberen hoteldemper: 70 80 73 72 dB(A)
    Reisviool: 70 76 77 82 dB(A)

    (Ik heb het niet zo op dat rubber; de D-snaar springt er storend uit... Een andere reden voor mij om met demper te studeren is het risico op gehoorschade aan het linkeroor.) Ik zou het niet erg vinden als de A- en E-snaren van de reisviool richting 75 dB(A) gingen. Minder volume betekent minder overlast voor andere hotelgasten. :)

    OK, nu is het gelukt. Post geupdate.

    Ja, ik heb ook overwogen zo'n instrument aan te schaffen. Maar: ze zijn nog best prijzig voor een hebbedingetje dat ik drie weken per jaar gebruik; ik moet ze van de andere kant van de wereld bestellen; en de andere lengte en ontbreken van kin- en schoudersteun (lijkt van het model af te hangen) maken dat oefenen hierop toch maar beperkt nuttig is.

    ("Prijzig" is relatief: als ik m'n eigen tijd in geld uitdruk, is dit werkstuk duurder dan een nieuwe pochette. Maar dat is leertijd. Als ik er nog een moest maken, denk ik dat het wel in een halve dag lukt, want nou weet ik hoe het moet.)

    Aan het eind van de exercitie vroeg ik mezelf dat ook een beetje af. Toch: een normale viool is door zijn vorm lastig zonder vormkoffer te vervoeren zonder risico op beschadiging en dan moet je ook nog de strijkstok ergens bewaren zonder risico dat hij krom wordt. Nu werkt dit "geval" meteen ook als strijkstokbeschermer.

    Nou ja zeg.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    En als je je dan bedenkt dat iedere vermindering van 3dB de helft aan geluidsniveau oplevert is het een heel ander verhaal! Even aangenomen dat de meting bij dezelfde frequentie plaats vindt!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    Vraag: waartoe dient dat open rechthoekje tegenover de stapel?
     
  12. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    Dat is om bij de stapel te kunnen - ik heb immers geen f-gaten meer (en al had ik die, dan had ik geen goed gereedschap). Misschien dat ik nog eens ga experimenteren om de klankkleur iets minder schril te laten worden.

    Ik heb ook wel overwogen om het gat zo te maken dat het een soort basreflexpoort wordt, om het lage register een beetje op te krikken. Maar ik had geen zin om me daarin te verdiepen, dus de maat is nu zo dat ik met een punttang bij de stapel kan.
     
  13. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    Ik noemde de getallen in reactie op je woordkeuze "nauwelijks nog hoorbaar geluid". Ik kan je verzekeren dat de circa 80 dB(A) ter plaatse van m'n linkeroor is uitstekend te horen is. Een werkgever is wettelijk verplicht gehoorbescherming beschikbaar te maken voor personeel dat structureel aan dat geluidsniveau wordt blootgesteld...
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    Als je geen werkgever bent hoef je geen actie te ondernemen. :p
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Die blokjes waren alleen voor transport, begreep ik tenminste!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    Ja, dat heb je goed begrepen. Ik had het dan ook niet over de blokjes aan weerszijden van de kam, maar over de kam zélf! Die is te dik.
     
  17. hkuitu

    hkuitu

    Lid geworden:
    1 mrt 2017
    Berichten:
    29
    Ik heb na jullie commentaar op de kam deze wat bewerkt.

    Ik kan niet zeggen dat het geluid nou veel beter is geworden, maar ik heb er geen opnames van gemaakt om goed te kunnen vergelijken. Het ziet er in elk geval beter uit.
    travel violin bridge update.jpg

    Alle foto's staan op een imgur album: http://imgur.com/a/KeJmP , inclusief een van het zagen - gevoelige mensen kunnen maar beter niet op de link klikken. :)

    Nog een reactie hierop:
    Dat aspect was ook leerzaam; ik zou dat niet durven met mijn normale studieviool - en de verhuurder zou daar ook niet zo blij mee zijn. Maar volgens mij zit deze VSO wat anders in elkaar dan een 'echte viool'. De voor- en achterkant waren van multiplex, dus overal even dik en hij had geen inleg, alleen een opgeschilderd lijntje. Het zou me niet verbazen als er andere dubieuze details in de constructe waren.
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Owja....
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Toch gedaan.... ai...... :confused:
    Hier ga ik over dromen, vrees ik...
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    O waren de voor en achterkant van multiplex, wat heerlijk dat daar de zaag in is gezet. Nou dat is een hele opluchting, ik dacht dat een echte viool in stukken was gezaagd, maar het was dus geen viool. Goed zo, hoe meer multiplex violen in stukken worden gezaagd, hoe fijner ik het vind, mijn dag kan niet meer stuk.
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina