Compagnon viool

Discussie in 'Viool' gestart door Roger Bosch, 25 sep 2017.

  1. Roger Bosch

    Roger Bosch

    Lid geworden:
    21 sep 2017
    Berichten:
    2
    Op marktplaats staat een Compagnon viool te kopen, met lelijke scheur in bovenblad en zonder snaren. Ik ben een leek, maar wel erg geïnteresseerd in violen en hun herkomst. Ik schat dat deze de waarde van brandhout heeft. Experts: is het nog zinvol om hierin te investeren?

    Groetjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De viool heeft in ieder geval twee scheuren, stapel en basbalk. Niet aan beginnen, is weggegooid geld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Roger Bosch vindt dit leuk.
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Gewoon laten maken zou ik zeggen. De viool is het misschien niet waard, maar als je er aardigheid in hebt ben jij het wel waard. Hoe vaak heb ik niet een kneusje zien opbloeien onder de handen van zo'n duivels kunstenaar van een vioolbouwer.
    Meestal als je met zo'n viool zijn zaak binnenstapt schud hij met zijn hoofd en zegt, is het niet waard meneer, want zo eerlijk zijn ze wel. Maar de lol die je er zelf van hebt is het geld dubbel en dwars waard. Want laten we wel zijn, we zijn toch op de aarde om een beetje onverstandig te zijn en lol te hebben.
     
    Roger Bosch vindt dit leuk.
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo, weet je wel wat dat kost bij een vioolbouwer? Je gaat toch niet iemand adviseren om een stuk brandhout te kopen voor 100 euro om daar dan nog 500 euro reparatiekosten tegen aan te gooien? :mad:
    Bovendien is Roger een leek op vioolgebied en zal dus helemaal geen lol hebben aan deze onbezonnen actie.
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    In de zomer van 2013 kocht ik een stuk brandhout voor 25 euro. Ik knapte het ding op voor de lol. De lijmscheur liet ik maken door een vioolbouwer.
    Kosten vioolbouwer 175,00 Nieuwe snaren 75,oo nieuwe snarenhouder en kam 75,00.
    Totaal 325,00 euro.
    De één gaat met vakantie voor 325 euro, de ander knapt een viool van 25 euro op voor 325,00 euro.
    Het stuk brandhout heb ik nog, en een vakantie is na een weekje voorbij. het is maar waar je aardigheid in hebt.
    003.JPG kl 2.jpg Kl 1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2017
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik denk dat het bovenblad verwijderen en de twee grote barsten degelijk repareren veel meer kost dan 175 euro. En dan de rest nog. Ik schat daarom totaal zeker 500 euro.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het wordt allemaal heel anders wanneer Roger het zélf gaat uitvoeren. Dat kost geen cent. Het is alleen de vraag of hij daartoe in staat is. Geert neemt aan van niet, maar ik weet het niet.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ook al zou je dat zelf doen dan ben je nog aan de beurt. Je moest iets kopen/maken om het bovenblad er weer op te klemmen. Verder zijn een basbalk- en stapelscheur voor een beginner niet de eenvoudigste reparaties, vooropgesteld dat je het bovenblad en een beetje in één stuk afkrijgt. En nogmaals, dan de rest nog.
    Roger geeft zelf aan een leek te zijn op vioolgebied. Ik zou zeggen zoek op Marktplaats een oude viool die in ieder geval heel is en beperk de reparaties tot kam en snaren.
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Naadscheur is even wat anders dan een stapelscheur.. daar moet een voering onder en dat is heel veel werk!
     

Deel Deze Pagina