componeren

Discussie in 'Musicologie' gestart door dennis26, 12 jun 2013.

  1. dennis26

    dennis26 dennis

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    26
    Beste mensen. Ik ben zeer geïnteresseerd in het hele hoe en wat over componeren.
    Ik heb lang gezocht meer weinig gevonden, wel veel over componisten.
    Kan iemand misschien zeggen, links geven waar ik goede informatie hierover kan vinden? Of misschien kunt u mij zelf wat vertellen. Talent hier op het forum in overvloed.
    Alle informatie is welkom.
    Bij voorbaat dank!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.273
    Homepage:
    Als je nog niet eerder iets hebt gecomponeerd, zou ik gewoon beginnen zonder eerst allerlei theoretische verhandelingen te gaan bestuderen. Wat je nodig hebt is of een toetsinstrument (keyboard, piano of orgel) of een computerprogramma waarmee je polyfoon kunt werken.

    Begin met een melodielijn en werk daar omheen. Noteer de noten in zowel de G- als de F-sleutel in het programma. Die twee sleutels moet je eigenlijk wel kennen anders wordt het wel heel lastig. Na een aantal maten ga je eens luisteren of het goed is en breng je zonodig wijzigingen aan. Na verloop van tijd heb je al een flink aantal maten gemaakt en krijg je een idee van wat het worden gaat. Varieer in de lengte van de noten per partij en luister naar de harmonie. Het gaat er om wat je zélf mooi vindt, niet wat een ander er van vindt. Het is immers jouw werk?
     
  3. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Via Google is er toch wel heel wat te vinden.

    Zoek bijvoorbeeld op: tips composing music
    of: advice on composing music
     

Deel Deze Pagina