Concert 28 januari Arnhem 16.00 uur Auditorium FEM Campus Presikhaaf

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Rolf Straver, 27 jan 2016.

  1. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Mijn werk wordt niet zo heel vaak in Nederland gespeeld, maar tot mijn genoegen staat er een uitvoering met altviool op het programma: op 28 januari om 16.00 uur vindt in het grote Auditorium van de Faculteit Economie en Management (Ruitenberglaan 31) een concert plaats door de Armeense altviolist Gor Hovhannisyan en de Franse pianist Narek Galoian met werken van Kurt Weill (Dreigrosschenmusik) Telemann (Fantasia nr. 6) en ook de Nederlandse première van mijn 2e altvioolsonate. Het concert is eigenlijk ter inauguratie van de onlangs door de hogeschool aangeschafte concertvleugel, maar ook een uitstekende gelegenheid om te laten horen hoe mooi de altviool en de piano samengaan... Tip voor wie in de buurt woont van de Campus Presikhaaf, van harte welkom, de toegang is gratis. Na afloop is er een receptie en meet & greet met de musici en ondergetekende ;-) Welkom strijkers!
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hé leuk! Zeer wel mogelijk tot ziens!:)
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Okee, daar was ik dan!
    In het grote auditorium van de HAN op de derde etage, waar een gloednieuwe vleugel stond te pronken en helaas niet zo heel veel publiek. Maar goed, het publiek dat er zat, was één en al aandacht.
    Eerste stuk: de Nederlandse premiere van de 2e altvioolsonate van Rolf Straver.

    upload_2016-1-28_22-39-24.jpeg

    Dit is genomen vanaf mijn plek met mijn mobieltje, dus geen speciale voorziening om bewegende musici mooi scherp op het plaatje te krijgen.
    De balans tussen piano en altviool was veel en veel beter dan op de midi-uitvoering (zie hier op het forum onder "Eigen werk"). Knap werk, erg mooi uitgevoerd! Mij lag het andante elegiaique het meest, want hier mocht de altviool heel mooi meezingen met de piano.
    Het hele geheel van Rolf Straver is een machtig werk, zeer uitdagend voor de musici en nu ik het live gehoord heb, kwam ik ook toe aan het horen van de diverse sfeertekeningetjes (ik denk dat dat het beste woord is) die in het werk verweven is. Omdat het geheel nogal stevig in de verf/toon is gezet, kan het af en toe een beetje teveel van het goede voelen.

    De violist speelde solo Fantasia nr. 6 voor altviool van Georg Philipp Telemann: vierdelig (Grave, Presto, Siciliana en Allegro). Hij speelde het op een tempo dat in een mooi oud kerkje prachtig doet uitkomen. Wat had ik dit dus graag in dat kerkje gehoord en niet onder deze toch iets minder ideale acoustische omstandigheden! Klankschilderen was hier het goede woord, zelfs zo dat je éven denkt 'waarom was ik nou niet aan altviool begonnen?'

    Het daarvolgende werk was een compositie van Gor Hovhannisyan, de violist, op basis van een Armeense volksmelodie. Dit was toch ook een Nederlandse premiere? Ook van deze violist hoop ik nog meer te horen!
    Wellicht dat dit werk ook voor cello goed te spelen is, wie weet dat ik nog eens aan zijn bladmuziek kom.

    Tenslotte werden Songs uit de Driestuiversopera van Kurt Weill uitgevoerd in de bezetting altviool-piano.
    Outerture, Mackie Messer, 'In plaats van' Lied, Ballade van het Aangename Leven (was duidelijk een heel aangenaam leven!), Polly's lied (kennelijk toch iets minder aangenaam leven), Ballade van het Bordeel (tango), Kanonnenlied (foxtrot), Koraal. Een heel gevarieerde suite van makkelijk in het gehoor liggende melodieën waarmee we richting borrel gingen.

    Een heerlijke muzikale middag gehad!:) En de Meet & Greet met Rolf en de musici was leuk!:)
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2016
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  4. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:

    Dankjewel Marcelita voor je komst en je recensie! Het was een mooie middag met inderdaad wel wat weinig collega's vanwege een stageterugkomdag in onze vestiging in Nijmegen...
    Maar wel een kwaliteitspubliek in optima forma: ik noem slechts de Ambassadrice van Armenië, en niemand minder dan de toppubliciste van het strijkersforum ;-)

    Natuurlijk ga ik snel een publicatie maken op "eigen werk", maar ik moet nog even uitzoeken hoe ik dit gigabestand van onze hogeschool hidefinition camera op youtube krijg, mijn oude computertje verslikt zich in de hoeveelheid bytes ;-)

    Over de uitvoering van de musici ben ik echt supercontent, ze hebben mijn sonate prachtig gespeeld en dat was niet niks, want de pianopartij van het eerste deel scheen extreem lastig te zijn. Narek vergeleek het met het 2e pianoconcert van Prokofiev...
    Telemann's Fantasia vond ik ook prachtig, die polyfonie op één instrument; ik zou willen dat ik zoiets kon schrijven voor solo altviool, maar dat blijft lastig te bedenken voor mij als gitarist.
    Leuk dat je het veel modernere werk van Gor ook kon waarderen Marcelita!
    En Kurt Weill, dat was een puik arrangement voor piano en altviool door Gor gemaakt. Succes gegarandeerd met die goed zingbare, maar toch mooie melodieën, die juist ook bedoeld waren om door gewone acteurs gezongen te worden.

    Wanneer er weer eens iets in de buurt van Arnhem gespeeld wordt, laat ik het wel weten! (Kan wel even duren: eerst concerten in Parijs en Zürich)

    groeten en leuk je ontmoet te hebben!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Voel mij wel vereerd!:)

    Je hoorde toch echt iets van een volksmelodie uit Armenië zingen, en zoiets associeer ik eigenlijk niet met veel moderner werk.'t Was gewoon heel mooi: Parijs en Zürich mogen zich beslist verheugen! (zelfde programma?)

    Ben eens gaan kijken naar de bladmuziek op Scorser. De teksten zijn van niemand minder dan Bertold Brecht, maar in een bewerking gisteren door Gor voor een zingende altviool. Ik denk dat Gor's bewerking heel cellovriendelijk is!:)
    Zeker doen!!!
    Eensgelijks!:)
     

Deel Deze Pagina