contrabas 3 snaren

Discussie in 'Overig' gestart door perenelle, 23 jan 2016.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    In een tekst over contrabassen las ik het volgende:
    Berlioz wilde een combinatie van 3- en 4-snarige bassen in zijn orkest, de 3 snaren voor het volume en die met 4 snaren voor de accuraatheid in toonhoogte.

    Eigenlijk begrijp ik niet waarom bassen met 3 snaren meer volume zouden geven. Is hier een verklaring voor?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Nee, ook ik zie niet in waarom bij plaatsing van drie snaren het volume opeens zou toenemen.
    Wat wél zou kunnen is een hogere kam nemen met drie snaren waardoor de kamdruk kan toenemen en daarmee het volume.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Met minder kamdruk (van drie snaren) kan het volume theoretisch toenemen, aangezien het bovenblad (en de rest van het instrument) met minder kamdruk vrijer kan bewegen en dus meer kan "uitslaan". Maar of dat vervolgens dan weer hoorbaar is?
     
    perenelle vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    In vroeger tijden had men de A afgestemd op 415 Hz (en soms nóg wel lager). Later ging men over op hogere stemmingen en nu zitten we dan al weer geruime tijd op 440 Hz voor die A. Dat had ten doel om meer volume te krijgen. Want een hogere stemming geeft meer spanning op de snaren en dus een hogere kamdruk en daarmee weer een hogere druk op het blad. Een lagere kamdruk geeft minder volume.
    Wat echter ook weer meespeelt is de dempende factor van een grotere kam (meer massa).
    Maar het ligt toch ook weer wat complexer want een hogere snaarspanning bij gelijkblijvende kamhoogte heeft vermoedelijk weer een ander effect als de kamhoogte groter maken. De literatuur is er ook niet eenduidig over.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2016
    perenelle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina