Contrabas en Viool.

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 2 mei 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu zijn er onder violisten een aantal die Paganini niet helemaal tot in de puntjes kunnen spelen, maar voor de allergrootste broer geldt dat ook. Naarmate de trillende snaarlengte toeneemt neemt de zuiverheid van het spel af. Luister maar eens:



    Misschien is het wel het best haalbare met zo'n groot instrument als de contrabas, ik weet het niet maar echt zuiver vind ik het niet bepaald. 't Zal best wel moeilijk zijn. maar goed, het gaat erom dat onder de knie te krijgen. Misschien is er hier iemand die kennis van zaken heeft en aan kan geven hoe moeilijk dit is (of niet)?

    Na even een beetje doorspeuren kwam ik dit nog tegen en naar mijn mening komt dat een heel eind in de goede richting:
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Contrabas en Viool van Bottesini, formidabel.
     
    perenelle en Marcelita vinden dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hier spat ook de vreugde van het samenspelen zo vanaf! |Dat mooie van samenspelen, zag ik ook op de CelloBiënnale, bijvoorbeeld bij Fringe, een presentatie van de leerlingen van Jean-Guihen Queyras daar waar ze samen optraden.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik sta altijd weer verbaasd over de toch relatief zwakke toon die uit zo'n groot instrument komt en ook over dat in verhouding lullige strijkstokje, zo'n contrabas is en blijft toch een beetje de minkukel onder de strijkinstrumenten, als het een mens was zou je zeggen, groot en niet wijs.
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    En ook deze samengevoegd :)
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zwakke toon? Minkukel onder de strijkinstrumenten, groot en niet wijs?
    Nee, die mening kan ik echt niet met je delen! Moet één contrabas dan andere instrumenten wegspelen? De kracht zit in de mooie diepte en daarnaast een groot bereik. Kan zelfs de a-vioolsnaar qua toonhoogte halen en als laagste toon een hele lage e. Prachtig!
    Maar ik denk dat ik ook deze keer een beetje te serieus op je kritiek op de bas ben ingegaan:D.

    Ik vond het grappig toen ik het met IdB had over de tonen van onze instrumenten. IdB kikt op de super hoge, ijle tonen van de viool (daarom heeft ze natuurlijk ook voor viool gekozen) en ik val voor de lage, diepe tonen (en koos voor cello, want vond de contrabas toch iets te lastig). We hebben dus allebei liefde voor de extremen:).
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De contrabas is niet alleen een minkukel onder de strijkinstrumenten maar de bespelers er van zijn ook vaak minkukels, over het algemeen komen ze niet verder dan wat dom getokkel op deze reus, want meer hebben deze kneusjes meestal niet in huis.
    Ook wordt de contrabas vaak gebruikt door clownen er zit dan een deurtje in waarachter dan van alles tevoorschijn komt, soms zit er een bar in of komt er een dwergje uit, kijk voor dit soort zaken is het natuurlijk een ideaal instrument en daar zou het eigenlijk ook alleen voor gebruikt moeten worden.
    Maar nee hoor er moet ook nog zo nodig op gespeeld worden, nou ze gaan hun gang maar, maar aan mij is dat oeverloos gebrom niet besteed, en die tokkelaars zouden natuurlijk allemaal vijf jaar werkkamp moeten krijgen.:D
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Haha, ik ken alleen maar clowns die op kleine viooltjes spelen, ziet er niet uit en klinkt vaak ook voor geen meter. Maar de tent krijgen ze er wel mee plat:D.
     

Deel Deze Pagina