Contrabas studie

Discussie in 'Contrabas' gestart door Siegfred, 23 jan 2009.

  1. Siegfred

    Siegfred

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Kan iemand mij een lesmethode voor de contrabas aanbevelen? Ik bedoel een methode met zoveel mogelijk aanwijzingen want ik wil (eigenwijs) geen les gaan nemen. Ik ben al wat ouder dus 't moet ook niet al te kinderlijk zijn.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Suzuki heeft zeker een methode voor de contrabas, ikzelf gebruik Louis Metz voor viool, misschien is dat er ook voor contrabas. Louis Metz is een verdeling tussen theorie en het spelen, er staan liedjes in maar ook streekoefeningen. Suzuki ben ik geen fan van...
     
  3. Siegfred

    Siegfred

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    9
    Homepage:
  4. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    36
    Beste Siegfred,

    De studienboeken van oefenmeester Franz Simandl zijn goed materiaal om mee te beginnen. Ik kan je niet adviseren welke boek je zou moeten kiezen dat moet je zelf maar uitzoeken.

    Verder zijn de getransponeerde cellosuites, ik dacht etudes, van Bach ook goed materiaal om mee te beginnen.

    Ik vond de etudes van Bach wel leuk om te oefenen maar er is absoluut veel meer.

    Succes en laat weten wat je uiteindelijk gaat aanschaffen.

    Mvrgr.,

    Dragonetti.
     
  5. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    In die van Suzuki staan ook vaak streekoefeningen aangegeven. Maar als je van voren af aan begint stuit je erop dat het weer kinderlijk is... Misschien zijn daar ook andere boeken voor, voor ouderen. Kijk maar zou ik zeggen.:)
     
  6. Siegfred

    Siegfred

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Bedankt, :( Ik ben van nature nogal pessimistisch, zijn de voorbeelden die je geeft niet meer iets voor het einde van de studie dan voor het begin?

    groet Fred
     
  7. Dragonetti

    Dragonetti

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    36
    Siegfred,

    Ik kan me voorstellen dat de Bach stukken nog te moeilijk zijn maar in het algemeen is het zo dat vele Bach etudes uitgegeven zijn in de F-sleutel en ik heb ooit een leuke simpele Bach etude gekocht bij B&vP. Voor iedereen wat wils zou ik zeggen.

    Verder heeft ooit zelfs Mark King van Level 42 (Britse pop/funk band) in een interview gezegd dat hij voor oefeningen Bach stukken toepast op de basgitaar. Ik wil daarmee enkel zeggen dat het uiterst toegankelijke stukken zijn.

    Maar met Simandl kom je ruimschoots uit de voeten en het is prima oefenmateriaal.

    Als je verder bent met spelen dan zou het niet gek zijn om een plaatsje te vinden in een amateur strijkorkest. Ook hier komt er veel zelfstudie bij kijken en je krijgt veel hulp van je mede spelers.

    Succes.

    Dragonetti.
     
  8. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Hm, als de cellosuites beginnersmateriaal zijn voor contrabassisten, dan moet ik misschien toch maar de overstap wagen omdat contrabas dan kennelijk veel eenvoudiger is dan cello. Voor cello zijn het nl. helemaal geen beginnersstukken.

    Overigens, als je met 'getransponeerde' een transpositie van een octaaf bedoelt, ben ik het met je eens. Een cello is nl. gewoon in c gestemd, net als een contrabas. Alleen wordt alles op een contrabas geoctaveerd.
     
  9. Siegfred

    Siegfred

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Lise,
    de contrabas wordt normaal niet in c gestemd hoor. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Contrabas maar E - A - D - G. Dus ook niet in kwinten maar in kwarten.
    Let erop dat het plaatje van de stemming op deze site fout is: er hoort nog 8 va bassa bij te staan.

    Groet Fred
     
  10. Siegfred

    Siegfred

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Ja je hebt gelijk hoor,

    ik haal 2 begrippen door elkaar. Je bedoelt dat de muziek zo klinkt als het opgeschreven staat in tegenstelling wat b.v. bij de bes-klarinet gebruikelijk is.

    Fred
     
  11. abralui

    abralui

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    3
    Siegfried hoe ben je inmiddels gevaren op de contrabas?
    Krijg je er een acceptabel geluid uit of heb je er maar een bootje van gemaakt?
    Ik ben ook zo eigenwijs geweest het spel op de contrabas me zelf aan te leren.
    In het verleden heb ik wat viool gespeeld.
    Een tip die ik je kan geven als je wat op de bas kunt strijken (en uiteraard ook de noten kunt lezen en deze op de bas kunt vinden ) je aan te bieden aan een symfonieorkest (amateurorkesten hebben een schreeuwende behoefte aan contrabassisiten!)
    Ik heb ongelofelijk veel in het orkest geleerd want.....
    De bas geeft bijna vanzelf de intonatie aan als het orkest speelt.......
    Je voelt waar de goede toon zit. Daarnaast helpen je mede bassisten je met de op en afstrjken, vingerzettingen, enz enz...
    Zo leer je de bas vele malen vlugger beheersen dan thuis in een veelal voor de bas te kleine ruimte te zitten oefenen.
    Laat eens wat van je ervaringen horen en als je in de buurt van Eindhoven woont.
    Het Helikon symfonieorkest zoekt bassisten !!
    Ab Luiken
    abralui@freeler.nl
     

Deel Deze Pagina