Dalcroze

Discussie in 'Overig' gestart door zapling, 25 aug 2017.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Hebben meer mensen hier al eens
    van de Dalcroze methode gehoord?
    Ik had me voor een workshop aangemeld als proefkonijn en ben
    enorm verrast door het resultaat van deze eigenijk zo eenvoudige methode.

    Ik heb nogal podiumvrees en het lukt me nooit om iets mooi te spelen, wanneer ik denk dat er iemand naar me kijkt. Mijn stok bibbert en ik ga enorm snel spelen, deels door de adrenaline en deels gewoon om er snel vanaf te zijn.

    Dalcroze laat je met een bal in je hand door de kamer lopen. Luisterend naar de muziek die je wilt spelen, hardop of in je hoofd (je moet het stuk dus technisch al redelijk over de knie hebben)
    Je kunt snel of langzaam lopen, de bal hoog of laag, je blijft alvast in beweging zoals de muziek verloopt. De bal IS de muziek. En het aller belangrijkste is dat je OMKEERT tussen de frasen. En dat is nog niet zo eenvoudig, de timing van de draai!

    Dan pak je je instrument en speelt. Maar je houdt de hele tijd die bal in gedachten, en hoe je ze hebt laten bewegen!

    Ik zag het totaal niet aankomen, en het was reuze gênant om voor een groep cursisten rond te lopen met een bal, dansend op imaginaire muziek - maar deze methode transformeerde mijn gehark en gezaag in een lied dat de luisteraars ontroerde. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk. Ik ben zo dankbaar dat ik een keer heb kunnen ervaren hoe het is om echt een muzikaal verhaal te kunnen vertellen!
    ik kan het echt aanraden, wil je meer beweging en emotie in je muziek, of je podiumvrees overwinnen, zoek een Dalcroze coach en probeer het uit.
    Linda
     
    gevoeligesnaar en Marcelita vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Wel vaag iets van het bestaan van Dalcroze, dat het één of andere helpende methode is voor iets....?
    Er was ook iets in verband met euritmie ofzo.

    Maar dit klinkt heel interessant! Dat je hiermee zo'n verschil in je spel kunt maken, heel bijzonder!
     

Deel Deze Pagina