De beste vioolbouwer is een dooie vioolbouwer. Tenminste dat denken de mensen. Zelf hoort hij geen verschil tussen een mooie nieuwe en een mooie oude viool, zegt hij. Maar dat komt hij luistert met zijn oren en niet met zijn ogen. De vraag waarom dan oudere instrumenten toch beter klinken moet je daarom ook maar niet aan Willem Bouman stellen. Omdat het wel hier en gunder gewoon niet zo is. Vooroordelen, meneer valse romantiek over een vent (Stradivari) die godbetert in een bontjas en lage haren onder een boom aan een viool zit te peuteren. Bouman bijna ontploffend: zie je het voor je. Wat een onzin. Wie gaat er nu in een snikhete po-vlakte in een bontjas en lange haren in de achtertuin een viool bouwen. Nou, Stradivari niet, dat kan ik u verzekeren. Maar wat krijg je ? Dat prentje raakt bekend en prompt kan een vioolbouwer alleen nog maar goed zijn als hij lange haren heeft en rare kleren aantrekt. Ik word er zo ontzettend ziek van. Hij loopt naar een kluis, pakt er een viool uit en loopt er mee naar buiten, het witte voorjaarslicht in. Wenkt: Kom eens even hier. Kijk dit is een instrument dat ik twintig jaar geleden heb gekocht. Ik weet amper hoe oud het is en ik weet ook niet wie het heeft gemaakt. Echt niet. Maar wat ik wel weet is dat ik zelden zo'n mooie viool heb gezien en gehoord. Moet u zien dat achterblad wat een welving.. Merkt u ! Ik raak helemaal geëmotioneerd. Uitsluitend en alleen omdat het zo'n mooi instrument is. Namen vind ik niet belangrijk, dat zoek ik eventueel later wel uit. Of een viool je kan ontroeren, daar gaat het me om. Tekst Rob van den Dobbelsteen. Bijeengeraapt uit een heel lang krantenartikel door Tobias.
De stelling: "De beste vioolbouwer is een dooie vioolbouwer" lijkt me niet houdbaar. Dat zou inhouden dat Bouman maar gauw dood moet wil hij een goede vioolbouwer zijn. Voor een verdere discussie lijkt het me dat Bouman zélf aan het woord moet, maar daartoe moet hij zich eerst registreren en dat zie ik niet meer gebeuren.
Nou, er zijn vast goede dode vioolbouwers, dat is duidelijk. En ja, ook dure instrumenten. Maar ik heb toch liever een levende vioolbouwer, want die kan mij tenminste helpen als ik een probleem heb met mijn instrument, en daar zijn ook genoeg goede van.