De cello erotisch ?

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 30 jul 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De cello erotisch ?

    Wat is er zo boeiend aan de Cello, ik vind buiten het geluid vooral de vorm. Het is zo'n lijfelijk instrument ja eigenlijk zelfs erotisch.
    Met niet één instrument is het contact zo lichamelijk als met de cello. Tussen de benen geklemd wordt hij omarmd door de bespeler, maar ook los van het seksuele is de cello het aangewezen instrument voor mensen die houden van een lichamelijke band met hun instrument.
    Veel instrumenten worden natuurlijk tegen het lichaam gehouden of in de mond genomen, maar die worden toch op minder intieme wijze omarmd dan de cello.
    Het geluid is ook uitermate geschikt voor het uitdrukken tedere en zwoele melodieën, denk maar eens als een groepje cellisten samen op de de A snaar spelen.
    Komt het misschien ook omdat het bereik van de cello van alle muziekinstrument het meest nauw verwant is aan de menselijke stem, misschien wel.

    Ik hoop niet dat de cellisten nu boos op me worden, maar ik denk het niet, want volgens cellist Anner Bijlsma zijn cellisten altijd aardige mensen.

    Tobias,
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik eens ga googelen op het woord 'erotisch' en ik lees welke definities daarover bestaan, lijkt me de gekozen bewoording volkomen misplaatst.
    En al helemaal wanneer beweerd wordt dat de klank van een cello erotisch zou zijn.
     
  3. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik denk dat jij de draak weer zit te steken met de hele wereld Tobias, maar ik heb zelf ook wel eens zoiets gedacht. Ik weet het verschil tussen een alt en een viool, zo veel meer trillingen komen er via het kinstuk mijn schedel in... dan moet cellospelen (en vlak de bas niet uit) toch echt een heel lijfelijke ervaring zijn.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik durfde dat van die trillingen niet naar voren te brengen Zapling, maar gelukkig gooi jij het nu in de groep. Eénmaal mocht ik van een mede forumlid de cello beroeren en toen viel me dat meteen al op. Ik begreep toen dat ik het bij een viool moest houden.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2017
    Marcelita, Deanone en zapling vinden dit leuk.
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Kijk Tobias, je begint al te flirten met de cello...volgt er nog een overstap? Beter ten halve gekeerd...

    Maar zonder gekheid: Ja, ik geef het eerlijk toe. Ik heb destijds erg getwijfeld tussen een altviool en een cello. En lach er maar om: de houding/ manier van bespelen is voor mij toch iets wat meegewogen heeft in mijn uiteindelijke keuze voor de cello. Mijn beleving van erotiek is een iets andere maar daar ga ik niet over uitweiden op dit forum (op andere fora trouwens ook niet). Maar ook afgezien daarvan voelt het alsof ik mijn instrument omarm, als ik speel.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2017
    Tobias en zapling vinden dit leuk.
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik had vroeger een vriend die cello speelde, en geloof het of niet, maar als hij dan een goede uitvoering had gegeven op zijn cello, dan gaf hij soms een kus op de krul. Mij gaat dit te ver ik ga geen stuk hout kussen. De enige die ik kus buiten een vrouw om is soms mijn hondje, die geef ik wel eens een kusje op zijn bolletje.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En dat is precies wat ik in de eerste cello lessen leerde.
    Geef je cello een goede omarming/ knuffel, recht daarna je rug en je hebt de perfecte cello houding.:)
     
    Marcelita, Deanone, gevoeligesnaar en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina