De juiste keuze van darmsnaren

Discussie in 'Overig' gestart door Rebecspeelster, 14 okt 2008.

  1. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Een tijdje terug heb ik bij de webwinkel hier 2 darmsnaren besteld; BRH 61 Savarez. Zeer tevreden over. De snaren zijn geolied. Wat houdt dat precies in? Ik heb het idee dat de geoliede snaar kernachtiger klinkt dan een niet-geoliede en misschien wat beter bestand is tegen inwerking van vocht. Klopt dat?

    Mijn volgende vraag gaat over snaardiktes kiezen. Toen ik met mijn rebec begon, kreeg ik van iemand het volgende advies:

    d** 0.61
    a* 0.70 (440 Hz)
    d* 1.04

    Ik twijfel wat over de laagste d-snaar en heb de neiging om een dunnere op te zetten; 98 misschien? Zijn hier formules voor?

    Bedankt ;)
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Op een cellistenforum gaf een barokcellist ooit de tip om darmsnaren eerst een nacht in de olijfolie te leggen voor ze op je instrument te zetten. Daarmee zou de levensduur verlengd worden.

    Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Ikzelf heb nl. geen enkele ervaring met darmsnaren. Maar het leek me wel een tip die de moeite van het proberen waard is.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het behandelen van darmsnaren met olie (olijfolie) is al eens eerder op dit forum aan de orde geweest.

    Zie daartoe eens: darmsnaren


    Zo zie je maar, dat deze site een echte vraagbaak kan zijn! ;)


    Frits
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Interessante tip. Jij schreef daar o.a:

    "De beste manier om ze stabieler te maken is om dàt gedeelte dat zich boven de toets bevindt vlak voor het spelen in te wrijven met een druppeltje olijfolie"

    Ik neem aan dat de Savarez-geoliede snaar over de totale lengte geolied is. (Daar strijk je dan overheen) Ook het piepen en slecht aanspreken van een nieuwe snaar gedurende de eerste speeluren, bleef achterwege.

    Hopelijk komt op de vraag over de diktes ook nog een antwoordje... ik moet namelijk nodig bestellen. :p
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het kiezen van een dunnere of dikkere snaar is een kwestie van uitproberen. De dikten die Savarez opgeeft voor de darmsnaren zijn een uitgangspunt.
    Darmsnaren zijn gevoelig voor vocht en droogte en ook voor inwerking van transpiratievocht en huidvet. Daarom gebruiken de meeste fabrikanten een beschermingsmethode d.m.v. oliën of vernissen. Savarez brengt zowel de geoliede als geverniste snaren op de markt (BRH is geolied, BRV gevernist) maar geeft in de meeste gevallen de geoliede versie aan als voorkeur voor strijkinstrumenten. Er zijn ook darmsnaarfabrikanten die juist de geverniste snaren voor strijkinstrumenten aanbevelen.
     
  6. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Bedankt!

    Dan ga ik voorzichtig een tikje dunnere snaar (0.98) uitproberen.

    Hier was ik eigenlijk ook al achter gekomen, maar dacht dat het verbeelding was. Ik merkte dat alles wat matiger klonk naarmate ik langer speelde. Gisteravond heb ik 1½ uur samengespeeld. De hygrometer stond behoorlijk hoog en de snaar van Savarez bleef consequent helder klinken. De andere 2 kregen "kuren".
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Savarez maakt BRH snaren in .97:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=39_54&products_id=125
    en .99:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=39_54&products_id=126
    , helaas niet in .98
    Succes!
     

Deel Deze Pagina