De juiste snaar raken of een goede snaar kiezen

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 1 jul 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik kreeg vandaag weer een EZine in de bus. Dit keer ging het over hoe ik de juiste snaar zou moeten raken, dus dacht ik, dat wil ik dan wel eens weten. Aangespoord door deze veel belovende titel van het onderwerp ging ik gauw kijken en lezen. Echter, degene die in het artikel een beschrijving verwacht aan te treffen over hoe men dan tot een juiste snaarkeuze komt voor zijn of haar instrument, komt bedrogen uit. Het enige wat wordt genoemd is een opsomming van de diverse typen van de firma Warchal, meer niet.

    Wanneer je dan de website van Warchal opent, kom je een vreemde bewering tegen: men beweert dat het opgeven van de tensie (snaarspanning) niet wordt gedaan omdat de meting niet gestandaardiseerd zou zijn. (Zie: http://www.warchal.com/faq/3.html). Maar Warchal kan toch van alle typen snaren die hun productielijn verlaten de snaarspanning opgeven onder steeds dezelfde condities? Op die manier ontstaat er een indicatie die een onderling vergelijk toelaat binnen de bestaande Warchal-typen. De snaarspanning is mede van belang omdat de druk op het bovenblad via de kam daarmee varieert. Het ene instrument heeft meer druk nodig dan het andere, om optimaal te klinken.

    Om het bepalen van een juiste snaartype voor uw instrument te vergemakkelijken, kan een bezoekje aan deze site http://www.snaarwijzer.nl/snaarinfo2.php#II mogelijk hulp bieden. In ieder geval méér dan wat EZine in de koptekst suggereert te doen, namelijk mij “de juiste snaar laten raken”, gevolgd door “alles over het kiezen van goede snaren”. Dat laatste is vrij gemakkelijk want met een snaar van Pirastro, Jargar of Larsen -om maar een paar te noemen- heb je kwalitatief goede snaren te pakken, maar of het ook de juiste zijn is een heel ander verhaal!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Uiteraard heb ik het betreffende "Artikel"ook gelezen en ook met gefronste wenkbrauwen: "Wij van WC eend adviseren WC eend" is waar dit artikel op neer komt. Warchal snaren (althans voor viool en alt, met de cellosnaren heb ik geen ervaring) hebben een minder lange "standtijd" dan het meeste van de concurrentie, zo is mijn ervaring (en ik heb ze vaak gebruikt op huurinstrumenten omdat ik er destijds voor een mooie prijs aan kon komen). Ik gooi ze nu langzamerhand uit het assortiment: op is op! Daar is voor de meeste strijkers m.i. weinig aan verloren, want Warchal is slechts zelden de beste snaar voor uw instrument wanneer de merken en typen van de concurrentie ook ter beschikking staan.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik geloof niet dat hier sprake is van het WC-eend syndroom, want dan zou Warchal zélf de snaren moeten aanbevelen en dat is hier niet het geval. Bovendien heb ik niets tegen Warchal snaren: ik heb er vele violen en ook altviolen mee besnaard. Ik kan ze voor een redelijke prijs inkopen en vind de kwaliteit alleszins aanvaardbaar, maar dan wel het type Karneol, want een Ametyst is mij te ‘blikkerig’. Of een bepaalde snaar de beste is, lijkt me heel moeilijk uit te zoeken. Ik zou het dan eerder als ‘beter’ willen benoemen, want om te kunnen beoordelen of het de beste was of is, moet je alle snaren die er zijn, testen en dat zal in de praktijk niet haalbaar zijn. Dan komt daar uiteraard ook de prijs bij, want sommige erg dure snaren zijn niet hoorbaar beter of hebben een te korte levensduur.
    Wat overeind blijft staan is dat het Ezine-artikel helemaal geen indicatie geeft hoe je dan tot een goede snaarkeuze komt en dat maakt het hele verhaal uiterst zwak. Het zal best niet gemakkelijk zijn iedere maand met een interessant onderwerp te komen, maar dit is niet wat ik er van verwachtte.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Om het nu een wc-eend SYNDROOM te noemen? De vergelijking kwam bij mij op vanwege het snarenassortiment van de betreffende handelaarster, dat hoofdzakelijk bestaat uit het assortiment van de Slowaakse firma. Karneol is inderdaad nog wel redelijk, al valt de D snaar voor viool uit de toon, maar de rest is zoals je al constateerde nogal blikkerig.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik heb het maar 'Syndroom' genoemd. Als jij een betere uitdrukking weet? ;)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @ Bert,

    Volgens Wikipedia heeft ‘syndroom’ te maken met een ziektebeeld. Men kan zich afvragen of de steeds weer terugkerende aanbeveling van ‘eigen spul’ geen vervelende ziekte is of wordt, zo had ik het eigenlijk bedoeld.
     

Deel Deze Pagina