De krul van een viool

Discussie in 'Viool' gestart door carla, 16 sep 2009.

  1. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Ik zou graag willen weten, uit welk eeuw dit krul is. Maar ik moet wel eerst de foto invoegen, dat lukt even niet.
     
  2. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dviool+met+krul%26meta%3D&url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/strijkinstrumenten-cello-s/279597065-viool-met-een-bewerkte-krul-dame-hoofd-met-krullen.html%3Fxref%3D1


    Ik hevel dit onderwerp even over naar 'Bouw' waar het beter thuishoort.

    Frits - Administrator
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Carla,

    Ik heb de afbeeldingen gezien. Ze komen overeen met:

    [​IMG]

    Deze gesneden kop -die best wel aardig gesneden is- lijkt me er later op vast gelijmd, zie pijl. De hals lijkt me niet origineel te zijn en is er later aan vast gemaakt op een nogal amateuristische manier. Het hieltje ziet er vreselijk uit.

    Wanneer er dan een afbeelding van een vooraanzicht van de krul verschijnt, blijken de stemsleutels uit (zeer goedkoop) gebeitst materiaal te bestaan (er mist ook nog een stemsleutel!):

    [​IMG]

    Het achterblad lijkt te zijn gemaakt van populierenhout of beuken, dat is niet helemaal goed te zien. Hoewel populier wel wordt toegepast in de vioolbouw, lijkt me dit instrument geen origineel antiek exemplaar. Al met al geen juweeltje, maar eerder een poging iets te bouwen wat een antiek uiterlijk zou moeten uitstralen. Ik schat bouwjaar 20e-eeuw, 1950 of zo.


    Frits
     
  4. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Hoi,

    De stemsleutel zijn compleet, misschien heb ik de fotoos anders moeten nemen.
    Er zat geen kam en geen snaren op. Ik heb dit later zelf opgedaan.
    De stemsleutels waar je het over heb, heeft in het midden van elk stemsleutel een ovaal iets van ivoor. Op zich lijkt het me iets van de jaren 30. zeker weten doe ik het niet, daarom vroeg ik me af wie dit krul kent.
    Ik heb het ergens anders gezien bij een heel oud cello, dezelfde krul dame. Deze cello was wel erg oud. Maar ziet er gaaf uit.

    Mijn vleugel is van de jaren 30. Daar zijn de toetsen van mij nog uit ivoor. Daarom vroeg ik me af. De ivoor op mijn stemsleutels.
    Eigenlijk heb ik wat betere fotoos moeten maken. Misschien dat ik het nog een keer op een andere manier neem, als ik de tijd ervoor heb.

    Okay dank je wel voor de uitleg.
     
  5. carla

    carla

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    7
    Ik kreeg vandaag een aanbieding van een vioolbouwer, om mijn viool naar hem toe te brengen, hij wil het gratis bekijken.
    Aan de hand van zijn email en vraag , heb ik opnieuw enkele fotoos gestuurd, met de kist.
    Dat wat je schreef over aangezet, klopt niet. Ik denk ik heb de foto beter moeten maken. Maar ben benieuwd.

    Ik kreeg later email, hij bood aan om mijn viool te willen zien, en zal dan over eventuele bod vragen.
    Nou nu ben helemaal benieuwd. Afijn ik ga met mijn vriend ernaar toe.
     

Deel Deze Pagina