De Krul van invloed op de Klank.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 17 jul 2013.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Je kan wel zien dat ik hier nieuw ben want ik zit vol met vragen.

Vraag: Is de Krul van invloed op de Klank van de Viool.

Veel Oude Violen en ook de meeste Violen van Stradivarius zijn omgebouwd, maar de Krul wordt altijd teruggeplaatst, is dit uit piëteit tegenover de bouwer of wordt dit gedaan voor de klank.
    Het zou kunnen zijn dat de Krul een bepaalde houtstructuur of vorm heeft die belangrijk is voor de Klank, en derhalve bij de Viool hoort.

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Hooguit de massa, maar dat zou je akoestisch moeten nameten en vergelijken met een viool zonder krul. Toen de viool ontstond waren gekrulde ornamenten kennelijk in de mode: ook stoelpoten en ander gerei werden ermee versierd. Zou de viool vandaag uitgevonden moeten worden, hij zou er heel anders uitzien en vast geen krul hebben. De vorm van een viool zit diep in ons collectieve stijlbesef verankerd, zodat iets afwijkends al gauw lelijk wordt gevonden. Een knalroze viool van doorschijnend plexiglas met futuristische versieringen vindt iedereen heel apart maar niemand zal hem kopen.

3. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    De krul is een van de voornaamste dragers van de kenmerken van de bouwer. Zijn/haar handtekening als het ware. En net zoals schilderijen in waarde schijnen te dalen als je de signatuur eraf snijdt, zo ook de viool.

4. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ja Jos, maar de vraag was of er invloed op de klank was!

5. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Ik dacht: ik geef maar even antwoord op de volgende vraag, waarom die krullen dan WEL worden meeverhuisd naar een nieuwe hals.

6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik begrijp hieruit "De Krul is flauwekul" zoals van zoveel mooie dingen is de nutteloosheid ervan eigenlijk de Adelsbrief, het is niet nuttig alleen maar mooi.

Het iets opstaande randje van het Corpus is waarschijnlijk ook nutteloos en alleen maar mooi, alhoewel ik ook een Viool heb die dat opstaande randje geheel mist, het randje is alleen iets lichter gelakt, en lijkt daardoor opstaand te zijn, dus zo'n opstaand randje heeft ook geen echt nut denk ik.

En de hoeken van de Viool zijn waarschijnlijk ook nutteloos en alleen maar mooi, want aan de binnenzijde heeft de Viool de vorm van een Gitaar.

7. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    "De krul is flauwekul" gaat wel erg kort door de bocht. Dat een krul moet voldoen aan bepaalde afmetingen en daarmee ook aan een bepaald gewicht is door een aantal onderzoekers aangetoond. Het gaat dan met name om het in balans brengen van de eigenfrequenties van zowel hals - toets als die van de corpus. Martin Schleske heeft daar onderzoek aan gedaan evenals Hutchins, Jansson en anderen. Of het allemaal ook hoorbaar is blijft de vraag, meetbaar is het in ieder geval wel!
    Zo blijkt er verschil te zijn wanneer de krul wordt voorzien van stemsleutels van ander materiaal. Dat heeft te maken met de dichtheid en dus het gewicht. Een té groot gestoken krul op bijvoorbeeld een 3/4-viool zal een negatief effect hebben op de klank.

Zo is ook het "opstaande randje" (bedoeld wordt: de Hohlkehle) van wezenlijk belang en heeft die invloed op de klank doordat juist op die plek de beweeglijkheid toeneemt. Daar is immers het blad het dunst? Zelfs een scherpe rand van de vleugels van de f-gaten heeft invloed op de manier waarop de trillingen worden getransporteerd naar andere delen van het blad en op de richtstraling.

De hoekblokjes doen ook mee aan de verplaatsing van de trillingen, maar mij is niet uit de literatuur bekend wat de invloed is op de klank van weglaten.

8. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Het kan altijd anders maar heeft veel met traditie te maken.
    Zoals Bert zegt: De vorm van een viool zit diep in ons collectieve stijlbesef verankerd.

Zoiets als op de foto hieronder vind ik mooi, maar in een klassiek orkest zal je het nooit tegenkomen:

9. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Zo'n opengewerkte krul vind ik ook mooi, zou best een Viool willen hebben met zo'n Krul, echt iets bijzonders, en toch goed passend bij de sierlijke vormen van de Viool, en die opening houdt misschien ook wel de eigen trillingen van de Krul tegen, tenminste als de Krul die heeft.

Wat betreft de openingen in de Kam heb ik gelezen dat deze openingen dienen om de eigen trillingen van de Kam niet door te geven, ik begrijp dan weer niet hoe de Kam dan wel de trillingen van de snaren kan doorgeven.

10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Maar de kleur bepaalt ook in sterke mate mee of het acceptabel wordt. Zo heb ik bovenstaande krul eens in een bruine(re) uitvoering getransponeerd en zie het resultaat (met enkele bewerkingssporen):

Dat ziet er toch al veel beter uit, vind ik.

Frits

11. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ja over smaak valt niet te twisten, maar dit lijkt op oneigenlijk gebruik van het chocoladefondue-apparaat uit het kerstpakket van 2002 :(

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Je zegt zelf: over smaak valt niet te twisten en tóch doe je het! :/
    'k Zal eens kijken of ik er bij gelegenheid een wat minder chocolade-achtig kleurtje aan kan geven.

13. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    inderdaad een beetje vieze kleur geworden, bij ons noemen ze dat p**p bruin

als je voor "apart maar toch veilig bruin" gaat is dit ook een mogelijkheid (zelfde bouwer, zelfde site)

http://www.timsviolins.co.uk/

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Bedankt Geert! Dat scheelt mij weer een kwartier Photoshoppen. ;)
    Het ging mij er alleen maar om de acceptatie van een afwijkende krul te vergroten door de kleur van groen naar bruin te veranderen.

15. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Dat snap ik. Deze bouwer stapt juist buiten de gebaande paden door zowel vorm als kleur te veranderen en daardoor een eigentijds ogend instrument te creëren.
    Ik snap sowieso niet waarom violen altijd bruin zijn :/

16. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Ze zijn ook wel eens rood of geel!

17. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb er nog nooit een heel strijkorkest mee zien optreden. Zal ook niet gauw gebeuren denk ik.
    Stel dat je een fel groen instrument hebt en je gaat daarmee tussen je collega's zitten strijken. Dan moet je je streken wel heel goed onder de knie hebben, want bijna iedereen kijkt naar jou. Of anders gezegd: ze weten je te vinden. :/

18. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Waarom is de Viool bruin, ja maar waarom zijn eigenlijk de F-gaten zwart en waarom is de Schroevenkast zwart.
    Als ik eens een Viool krijg die geen zwarte F-gaten heeft of een zwarte Schroevenkast dan maak ik die meteen zwart, waarom niet wit, ik weet het niet *.

19. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Nog even weer terug naar de 'chocolade bruine krul' (door anderen ook wel p**pkleur bruine krul genoemd).
    Om Bert -en wellicht ook anderen- te plezieren hier dan de groene krul in een wat milder bruine uitvoering met behoud van de 'vlam'. Ik kreeg die van een forumlid aangereikt via e-mail, waarbij ik meteen erken dat mijn kennis van Photoshop nog te wensen over laat. Hoewel, ik heb het plaatje tóch nog wat aangepast:

Frits

20. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    De f-gaten zijn lang niet altijd zwart evenmin als de sleutelkast.

Deel Deze Pagina