De Octobass.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 3 nov 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    En hier hebben we de Octobass, een reus met een klein hartje.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Er zijn er drie door Vuillaume gebouwd, hoogte 3,48 m. 220px-Octobasse.jpg
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    En het instrument wordt nog gebruikt ook!
    Ik heb hem een keer bewonderd in Parijs, maar hier in een ensemble te zien:

    upload_2014-11-3_21-14-45.jpeg
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Maar aan de afmeting van deze krul te zien, zou het instrument wat hier aan vast zit nog wel eens veel groter kunnen zijn, alleen heb ik van wat er onder behoort te zitten geen afbeelding:

    upload_2014-11-3_21-19-28.jpeg
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Ik denk dat het een heel klein mannetje is, een kabouter die zijn mutsje heeft verloren, en hij staat volgens mij op het instrument, en zou ook nog wel eens een chocolade krul kunnen zijn, want het lijkt dat hij ervan gesnoept heeft.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Op die hele grote wordt gespeeld in dat ensemble! Op de snaren strijken gaat nog wel, maar wat nou als je hogere tonen wil spelen dan de losse/open snaar? Ik zie de man met een soort hefboompje staan. Wordt daarmee een palletje op een snaar op een bepaalde plaats gedrukt?
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Geen mens heeft zulke dikke vingers dat hij de snaren van dit instrument kan indrukken, het moet gebeuren met een mechaniek, dus vingervlugheid is op dit instrument niet mogelijk.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, dat mechaniek heb ik nu op de opname in #1 gezien. Wat een geweldig diepe bas! Daar moet je ook geen vingervlugheid willen! Met zo'n grote klankkast zou dat, denk ik, ook helemaal niet mooi klinken. Hier meer basistonen bij een muziekwerk. En dan nog in een ruimte waar de acoustiek vol tot zijn recht komt....
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Heb je gehoord dat het 'ding' in kwinten gestemd werd (in #1) dat is niet gebruikelijk voor een bas, die wordt in kwarten gestemd.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, nou je het zegt, het stemmen klonk me al zo vertrouwd in de oren, alleen een stukkie lager dus.
    Het drong niet tot mij door dat dit raar is voor een bas:oops:. Een bas wordt toch in kwarten gestemd vanwege makkelijker hanteren ivm hogere tonen spelen dan de losse snaren/open tonen?
    Nu, met zo'n mechaniek is de noodzaak van kwartenstemmen dus vervallen.
    Begrijp ik er tenminste uit....
     
  11. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Jaren geleden waren wij in de winkel bij Pot & van Dalen in Breda. Daar was een foto te zien van de Octobas die in een museum in Parijs staat. Het formaat was iets van 7 meter hoog en lijkt dus het meeste op de foto van Frits in #4. Mijn zoon (toen 8 of zo) was helemaal gefascineerd van die foto en de vioolbouwer heeft er een flinke "spreekbeurt" over gegeven. Nu (5 jaar later) speelt mijn zoon inmiddels 3,5 jaar contrabas en is van 1/8e gegroeid naar een 3/4 bas.

    Of die foto destijds invloed heeft gehad???
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    't Zou zomaar kunnen....een fascinatie van een kind kan een kiem zijn. En ouders die allebei strijken...
     

Deel Deze Pagina