Wat kost een ‘normale’ fijnstemmer zo ongeveer? Ach, met een paar eurootjes kom je al een heel eind. Maar er zijn altijd freaks die iets aparts willen en dan mag het ook wel wat kosten. Eerst maar eens de afbeelding: Wat mag zoiets kosten? Even niet vergeten dat het materiaal Titanium is, de knop verguld is en....... er zit geen scharnier in, dus wel heel apart. Wie wil een poging doen? (Geef ik later de vraagprijs. )
ik denk zo'n 28 euro per stuk. maar is dit dan zo veel beter als die van een paar euro ? anders wil ik het verschil wel uit proberen, als je hem opstuurt (gratis ?) .
Frits zal er wel geen Google-wedstrijd van willen maken maar dat heb ik (heel onsportief) toch gedaan. 23,95 euro per stuk, zonder verzendkosten. Volgens verzendhuis (......piep....) heeft dit attribuut grote voordelen: - optimale voortzetting van de klank - half gewicht ten opzichte van gewoonlijke fijnstemmers die dus minder dempeffect hebben - onbreekbare veringsverbinding - vergulde vijs* met perfecte draadtap - de gebruikte materies ( titanium en goud ) zijn anti-allergische materies - Oostenrijkse makelij ** - geschikt voor viool en altviool (* al duidelijk waar ik deze informatie gevonden heb?) (** is dat een voordeel?) Nu de hamvraag aan Frits: is het de investering waard en lever jij ze?
Het nadeel van dit soort fijnstemmers is altijd dat ze de nalengte van de snaar behoorlijk inkorten en dit juist voor een meer rigide snaar zorgt. :/ Daarnaast is het wel erg behoorlijk aan de prijs om ff uit te proberen. Leuk voor als je een dikke portomonaie hebt. volgens mij kan je dan net zo goed die van 2 euro nemen.
Ik had hem gezien bij Dick (Dld.) die hem voor € 28,= incl. BTW aanbiedt. Maar blijkbaar is die firma daar niet het voordeligst mee, want Ferrie heeft een andere firma gevonden die het voor zo’n vijf Euro minder levert, tenminste wanneer de verzendkosten niet bovenmatig hoog zijn! Al met al wel een heel bedrag voor een fijnstemmertje. Even gratis uitproberen (Carmenlisa) is er niet bij want ik lever ze niet (wie koopt zoiets nou?) Ik denk niet dat er enig verschil zit in eentje van een paar Euro in vergelijking met deze titanium uitvoering. Je zou hooguit kunnen beweren bij gebruik van twee, dat het totale gewicht overeenkomt met één ‘gewone’ fijnstemmer. De nalengte wordt inderdaad behoorlijk beïnvloed door dit type fijnstemmers en dat kan nadelig uitpakken voor de klank alsook voor het opwekken van een wolftoon. Toch denk ik dat het totale gewicht van twee fijnstemmers van het ‘standaard type’ belangrijker is dan de nalengte. Gebruik van vier stuks reguliere fijnstemmers zou ik afraden, gebruik er eentje (E-snaar) of een Wittner, waarmee de nalengte niet negatief wordt beïnvloed evenals het gewicht, want die staartstukken inclusief vier fijnstemmers, wegen bijna niks. Dacht iemand misschien dat €28,= een behoorlijk hoge prijs was? Hier* is het nóg gekker voor een heel gewone fijnstemmer, echter wel geheel uitgevoerd in titanium! Voor mensen met een hele dikke beurs en/of een vet saldo op hun rekening. *link werkt nu ook, een tekentje vergeten mee te kopiëren. Zie latere opmerkingen over deze link, die in eerste instantie niet werkte.
Mijn computer gaf "HTTP-fout 404" aan toen ik op de koppeling naar de nog duurdere fijnstemmer klikte. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die fijnstemmer.. :/
Frits is een laatste lettertje vergeten van het html. Dit is de link: http://stringmall.com/store/adj09.html Inderdaad een bijzondere prijs, ik neem aan per stuk en omgerekend nog heel wat eurootjes.... :/ Ik heb mijn aanbieding overigens gevonden bij Maison Tasset.
Vermoedelijk werden deze hele dure fijnstemmers gemaakt door het Oostenrijkse bedrijf Titanovation dat een aantal jaren geleden met de nodige TamTam op de beurs in Frankfurt een aantal titanium onderdelen als fijnstemmers presenteerde. De prijzen waren "nog niet bekend"; die kreeg je bij interesse later toegezonden. Dat was dus even schrikken en daarna je afvragen of ze de komma wel op de goede plaats hadden gezet. Inmiddels beweegt het betreffende bedrijf zich bij mijn weten niet meer op de markt van strijkinstrumenten-onderdelen. Er zijn titanium fijnstemmers van andere leveranciers beschikbaar voor een "redelijke" prijs (enige tientjes) voor wie zo nodig moet. http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=267_268&products_id=1763&language=nl http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=267_268&products_id=1238 Tot nu toe zijn daar nog geen recordomzetten mee geboekt!
@Bert: ja, dat (item 1238) is dezelfde als waarmee ik deze 'draad' begon. Heb je een vernieuwde site?
Ik vind het wel merkwaardig dat we ons kunnen verbazen over een fijnstemmer van € 237,05, terwijl binnen de vioolwereld het heel normaal wordt gevonden dat bepaalde strijkinstrumenten worden verkocht voor meer dan € 50.000, om nog maar te zwijgen van bedragen boven de ton of het miljoen. Wie is er nou gek? Zo bekeken is een fijnstemmer van € 237,05 helemaal nog niet zo duur, want wat kost een stemsleutel van een viool van € 1.000.000 eigenlijk, of een kam? Leuk om even over na te denken.. :|
Als je een top (alt)viool kunt bekostigen maakt dit bedrag op het totaal inderdaad niet zo veel uit. Ik zou dan wel graag willen weten ("kat uit de boom kijken") of er mensen zijn die uit ervaring kunnen spreken over een positieve invloed op de klank. Als het geen verschil maakt is het dus meer een gadget. Bluf dus. Geld dat je beter kunt steken in de rest van het instrument. Zelfs als het een zeer prijzig instrument is. Zoveel dingen in de wereld moeten tegenwoordig zo nodig Hi-Tec zijn. Maar of we er echt iets mee vooruit komen? Ik ga voor puur (ouderwets) natuur. Reden ook dat ik niet zo van elektronische muziekinstrumenten houd. Waarschijnlijk geldt het ook voor het staartstuk van de altviool: 1 of maximaal 2 fijnstemmers? (of een heel ander staartstuk) ....... Vandaag weer wat geleerd: ik heb er een keer 4 reguliere fijnstemmers op gezet; slechte keus dus ...... Werk aan de winkel.