Het bespelen is niet anders, het geluid is heél anders; het gaat dwars door muren. Deze instrumenten werden gebruikt bij de eerste geluidsopnamen met primitieve microfoons: de violist kon dan lekker direct in de microfoon tetteren, zodat er nog iets op de wasrol/schellakplaat kwam. Andere toepassingen; dansorkesten: de violist kwam dan nog enigszins over het dansende volk en het bijbehorende glasgerinkel uit en Tropische streken: zo'n toeter heeft wat minder last van hoge luchtvochtigheid dan een met huidenlijm in elkaar gelijmde klankkast. Je ziet (en hoort) ze ook nog wel voorbijkomen bij Oosteuropese volksmuziek-bands.
Je begrijpt dat er dan natuurlijk ook een cellovariant is. Ik krijg eerlijk gezegd wel een beetje de slappe lach bij het zien van deze creatie: En dan natuurlijk ook een stroh viool in bedrijf met een folk melody uit Zweden Al met al valt mij de klank dan nog mee, maar dat komt misschien omdat mijn verwachtingen bij het zien van deze instrumenten gelijk drastisch naar beneden zijn bijgesteld.
De heer Stroh had de strohviool van mij niet behoeven uit te vinden, trouwens de heer Sax had ook beter kunnen thuisblijven, want van het geluid van de saxofoon word ik ook niet echt vrolijk.
Dat is een nogal persoonlijke zaak. De een vindt een saxofoon een pracht instrument en een ander weer juist niet. Kan men eindeloos over discussiëren maar dat lijkt me geen nut hebben, dus moet en we ook niet doen.
Ik sluit me aan bij Frits, vind een Sax en vooral de altsax prachtig, klassiek de hobo en klarinet ook mooi. De viool is ook een pracht instrument maar ook de Alt en de Cello, de Violoncello da Spalla. Een uitzondering maak ik voor de triangel
Kijk dit doet nu pijn Remi, ik heb namelijk als klein ventje jarenlang triangel gespeeld in ons kerkorkest "Jubaliana", maar de heer Frits heeft gelijk over dit alles kan je lang of kort discussiëren het is een kwestie van persoonlijke smaak.
Hangt er vanaf wie op de saxofoon speelt. Dat is bij een viool niet anders. Je hoort n.l. de bespeler en niet het instrument.
En dat is ook zo bij de triangel: goed toegepast tijdens een concert zorgt de triangel (en ander slagwerk) voor de mooie details. Maar nu nog even naar de stroh-viool: eigenlijk wilde ik jullie nog even dit laten zien en horen: Op deze manier wordt er toch wel weer veel moois uit het instrument gehaald (bij deze vakvrouw heb ik eens een workshop gehad op het gebied van klezmer/zigeuner; absoluut voor herhaling vatbaar!!!)