De viool van mijn overgrootmoeder

Discussie in 'Viool' gestart door Cyberkyo, 11 sep 2015.

1. Cyberkyo

Cyberkyo

Lid geworden:
    11 sep 2015
    Hallo,

Ik weet zelf niets over violen, maar al sinds ik klein ben ligt de viool van mijn overgrootmoeder ergens in de woonkamer mooi te wezen. Niemand in huis speelt viool, dus veel aandacht krijgt ze niet.
    Nu heb ik zin om haar te herstellen (geen idee hoeveel dat kost), ook weet ik niet met wat ik haar het best kuis. Ze is best vuil, maar heeft geen schade (juist een snaar die ontbreekt).

Wat mij vooral interesseert is hoeveel hij waard is. Niet om hem te verkopen, want eerlijk hoeveel hij ook waard mag zijn, het is en blijft een familiestuk.
    Nu, er staat geen merk op. Enkel de naam J.Geisler of T.Geisler de eerste letter is niet echt leesbaar. De viool zou gebouwd zijn eind 1800, begin 1900. Dus ze is op z'n minst 100 jaar oud.
    Het enige wat wij weten is dat ze ooit diende als reserve viool op de Koningin Elisabeth wedstrijd. Wat mij doet vermoeden dat het een goede viool is.
    We weten bitter weinig over mijn overgrootmoeder, noch de viool en ik ben ontzettend benieuwd naar wat het verhaal erachter is. Dus ik hoop dat er hier iemand is die me kan verder helpen in mijn speurwerk. Een lijst naar vioolbouwers uit die tijd, iemand die eens wilt kijken naar foto's van de viool (die ik nog moet maken), een tip waar ik moet gaan vragen achter hulp,... maakt niet echt uit. Ikzelf ga eens in de universiteitsbibliotheek gaan kijken, misschien hebben zij boeken over vioolbouw in België.

Hartelijk bedankt voor het lezen!
    Joke

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dag Joke, welkom op 'ons' forum!

Er is wel ene Frederich Geisler bekend als vioolbouwer. Ik kan de geboorte- en sterftedatum niet achterhalen. Komt uit het voormalige Saksen (Duitsland) en bouwde de seriematige producten, zoals dat toen gebruikelijk was. Een bouwjaar van begin 1900 kan goed kloppen. Soms zitten er heel mooie (qua klank) exemplaren bij. De gemiddelde waarde zal iets zijn van €1000 - €1500,= mede afhankelijk van de staat waarin het zich bevindt.

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb meerdere malen een Geisler in handen gehad. Dat waren mooie instrumenten. Ik zou de viool moeten zien en in handen hebben om er iets over te zeggen. Foto's zijn dan niet voldoende. In Vlaanderen zijn ook vioolbouwers.

4. Cyberkyo

Cyberkyo

Lid geworden:
    11 sep 2015
    Hmm bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of ik meer informatie kan vinden over die man.
    De viool is denk ik in vrij goede staat. Zit nogaltijd in oorspronkelijke koffer (van Jeager etui, buitenkant van slangenleer. Vermoed ik. Kan ook van een ander beest zijn). Ook de strijkstok is nogaltijd oorspronkelijke.

Echt ontzettend bedankt voor de informatie!

Dan ga ik eens kijken om langs te gaan bij een. Ik woon in Oost-Vlaanderen maar ik studeer in Brussel, dus misschien daar eens kijken achter een vioolbouwer. Dank je wel!

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Slangenleer? Hoeveel slangen zou je nodig hebben voor de bekleding van één koffer? Waarschijnlijk is het krokodillenleer. (Van de vroegere DDR werd verteld dat men er krokodillenfarms had speciaal voor het leer)
    Koffers met imitatiekrokodillenleer zie je ook nog wel eens (kunstleer of rundleder met een krokodillenpatroon er in geperst) Jaeger koffers behoorden tot het luxere segment en wanneer een viool daar al lang in heeft gezeten en de oorspronkelijke bezitter had een zekere welstand, dan is de kans aanwezig dat de viool ook enige betekenis heeft.
    In Brussel zijn heel wat vioolbouwers gevestigd.

6. Cyberkyo

Cyberkyo

Lid geworden:
    11 sep 2015
    Ik zeg gewoon wat mijn mama zegt. Achteraf gezien klikt slangen leer idd wat vreemd.
    We gaan eens kijken wel leer het is.
    Het is de oorspronkelijke koffer en mijn overgrootmoeder had wel enige welstand. Bij mijn weten heeft mijn oma er altijd warmpjes bijgezeten ook tijdens de oorlog. Dus ja.

7. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Het exclusieve tassenmerk Hermes heeft nog steeds een eigen krokodillenfarm. Ligt momenteel erg onder vuur vooral vanwege de manier waarop de dieren worden gedood.

Deel Deze Pagina