Demper past niet

Discussie in 'Viool' gestart door Yesuke, 1 okt 2010.

  1. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Hallo! Sorry dat ik zo veel onderwerpen start - ik hoop dat het niet verboden is - maar ik ben gewoon enthousiast hier mensen te kunnen spreken die van violen houden en er verstand van hebben.

    De viool die ik momenteel bespeel, een luide viool uit de negentiende eeuw van duitse afkomst, wilde ik graag dempen van de zomer (i.v.m. laat oefenen en de buren er niet mee lastigvallen). Dus heb ik in New York mijn kans gegrepen en een demper gekocht zodra ik een muziekwinkel tegenkwam. Gelukkig was hij niet duur (nog geen vier euro), want eenmaal thuis kwam ik erachter dat het ding helemaal niet paste!

    Het is een draaddemper en zou volgens de verkoper mijn viool flink moeten dempen, maar hij leverde er geen handleiding bij. Op internet heb ik informatie gevonden, maar toen ik het toe paste op de viool, kwam ik erachter dat de snaren op mijn viool kennelijk te dicht bij elkaar staan voor de demper. Hij past niet.

    Heb ik een verkeerde demper gekocht of ligt het aan mijn viool?
    Welke demper raden jullie mij wèl aan?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Als je even de zoekfunctie gebruikt op 'demper' krijg je een aantal onderwerpen die daar over gaan. Misschien dat je vraag daarmee beantwoord kan worden?

    Ik heb ook dit onderwerp even ondergebracht naar het juiste forum!
     
  3. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Ah, dankje. Ik wist niet goed waar het thuishoorde. Ik dacht namelijk dat het misschien met de bouw van mijn viool te maken kon hebben (een vioollerares van mij zei dat oudere violen vaak nauwer zijn gebouwd, maar ik wist niet of dat klopte). Ik zal zoeken.
     

Deel Deze Pagina