Demper

Discussie in 'Viool' gestart door mela93, 28 mei 2008.

  1. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Hallo!

    Omdat ze thuis de compleet gek worden van mijn vioolspel (ik speel nog maar 3 maanden en voornamelijk toonladders en strijkersoefeningen) ben ik van plan een demper aan te schaffen. Weet iemand wat een normale prijs voor zoiets is? En dempt zo'n demper echt genoeg, zodat ik straks niet met een demper sta te spelen en het nog erger wordt?

    Melanie'

    (er is al wel een onderwerp over dempers maar daar heb k niet zoveel aan..)
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Dan moet je geen normale demper kopen, maar een hoteldemper. Maar Bert zal je daar vast meer over kunnen vertellen.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik heb ook zo'n hoteldemper. Ik gebruik hem ook
    thuis omdat ik de viool soms wel erg hard vind klinken.
    Mijn oren tuiten soms.

    Ook gebruik ik hem om in te spelen. Je stoort dan niemand in
    je omgeving. :)

    Op het internet koop je ze voor zo'n 8 Euro inclusief bezorgkosten.

    Nadeel van zo'n hoteldemper is, dat je er tegenaan kijkt en zo weinig
    kijk hebt op je klankpunt van stok en snaar.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Toonladders zijn toch niet erg? Doet vrijwel iedereen regelmatig tot degelijks, maar dat is vooral om de perfecte toon uit je viool te halen. Wil je een demper voor alle snaren? Je hebt ze volgens mij ook alleen voor 2 of 3 snaren. Ikzelf heb het nooit gebruikt, de buren zijn wel wat gewend (vleugel van 1,70 in de huiskamer)
     
  5. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    een demper voor minder dan alle snaren? Daar heb ik nog nooit van gehoord :/

    Ik ben wel altijd bang als ik veel met een hoteldemper zou spelen dat mijn viool dan minder gaat klinken. De meeste violen hebben het toch nodig om flink bespeeld te worden om beter te gaan/blijven klinken heb ik altijd begrepen. Iemand daar iets zinnigs over te zeggen hoe dit eigenlijk zit?
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    De mijne is van rubber en zet je eerst tussen de snaren en dan op de kam, het is vrij klein en totaal anders dan een hoteldemper.
     
  7. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    1. Mijn oren niet maar die van mijn ouders wel(!)
    2. Dempt het echt zo goed?
    3. Welke site?
    4. Ik kijk meer naar de bladmuziek. Ik denk niet dat ik daar veel last van zal hebben.
     
  8. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    hm...je kan ook oordoppen geven aan je huisgenoten, Mela :)
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Hij dempt goed, maar maakt daardoor het vioolspel weer onaantrekkelijk voor jezelf als
    je zo uren gaat spelen.

    De hoteldemper is via deze site te koop en natuurlijk bij je vioolbouwer.
     
  10. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Gaat deze demper over alle snaren???
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Mela93,

    Hier thuis werden ze ook een beetje gek van mijn geprobeer, tot er een moment komt dat er muziek uit viool komt.
    Na alle toonladders en uren en uren herhalen van alle stukken van Metz en Sevcick komt er eindelijk wat muziek uit je instrument en kunnen ze de buren en huisgenoten) mee genieten.

    De demper: Zet eens een knijper op je kam, gewoon vanaf de zijkant en kijk eens hoe hard dit dempt.
    Een hotel-sourdine (de metalen demper) haalt alle geluid uit je instument. Maar is niet bevorderlijk voor het studeren.

    Remi
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  13. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Ik ben van plan om die demper die BBV zei te kopen, maarre.. beschadigt de demper de viool niet? (enne..past ie door de brievenbus?... scheelt weer 6,50)

    Melanie
     
  14. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    als die huisgenoten allemaal zo nuchter waren als jij.....
     
    Babbeltje93 vindt dit leuk.
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Hij past door de standaard TNT brievenbus. Oppassen met opzetten, want op je viool laten vallen betekent beslist beschadiging.
     
  16. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    ik snap toch nog steeds niet de demper die niet alle snaren dempt. Dat een demper eerst op twee saneren wordt gezet en daarna over de kam wordt geschoven is wat anders. Zodra de demper op een kam staat, dempt hij het hele geluid.

    Zijn er daarnaast dempers voor enkele snaren of begreep ik het eerdere topic hierover verkeerd?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Sourdines werken via het gewicht: het gewicht van de demper maakt de kam heel zwaar, zodat die flink belemmerd wordt bij het goed doorgeven van trillingen aan het blad. Je kunt niet via een gewicht een specifieke snaar dempen.
     
  18. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    nog 2 vragen: hoe zet ik een die demper op de viool zonder de viool te beschadigen? en is ie zo klein dat ie in het vakje bij de hars kan (10x10 cm)?

    enne.. allemaal bedankt!
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Je zet de demper op de kam, als je de viool nog niet onder de kin hebt. Zelf zet ik de viool even met de onderkant tegen mijn bovenbeen. De viool is dan loodrecht ten opzichte van de vloer. Valt de demper uit je hand, dan valt hij op de vloer en niet op de viool.
    Van de kam af halen, gaat op dezelfde manier.

    Verder moet je zorgen, dat je die demper niet te ver op de kam drukt. Anders beschadig je de snaren.

    Die demper met drie 'poten', wil weleens gaan draaien. En dan valt hij op den duur ook van je kam, met alle gevolgen van dien.

    Op en afzetten van die demper, is dus een nauwkeurig karweitje.

    Ik zou die demper niet in je vioolkist bewaren. Als dat vakje opengaat op een of andere manier, dan rolt hij heen en weer in je kist, met alle gevolgen van dien.

    Bewaar de hoteldemper in je broekzak of muziektas als je hem wilt gebruiken om in te spelen en leg hem op een plek vlakbij je vioolkist voor gebruik thuis.
    Succes ermee! :)
     
  20. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    ik heb nog even naar de mijne gekeken, hij dempt (als je hem tussen de a en e snaar zet) 2 snaren, de g en de d worden minimaal tot niet gedempt, de kamtrillingen gaan dus gewoon door. Maar het is ook een erg klein dingetje, ik heb ook een hotel demper en dat verschil hoor je drastisch.
     

Deel Deze Pagina